نمایندگان در جلسه بعد از ظهر خود به منظور بررسی لایحه برنامه ششم توسعه ، وظایف آموزش و پرورش برای تحول نظام تعلیم و تربیت را تعیین کردند.
به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۷۹ لایحه برنامه ششم توسعه که با ۱۷۱ رای موافق، ۸ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید، دولت مکلف است اقداماتی جهت ایجاد تحول و نظام تعلیم و تربیت انجام دهد.
بر اساس ماده ۷۹:
الف - دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد:
اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که کلیه اقدامات وزارت براساس این سند انجام و هیچ اقدامی مغایر با قانون و این سند خارج از آن صورت نگیرد.
۲- تهیه نظام رتبه بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص با شایستگیها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبهبندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی و در قالب بودجه سنواتی.
۳- ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی عهدهدار اجرای سیاستهای مصوب و هدایت و نظارت بر آن به عنوان امر حاکمیتی با توسعه همکاری دستگاههای اجرایی
۴- توسعه و تسهیل سفرهای فرهنگی دانش آموزی به ویژه اردوهای زیارتی و راهیان نور.
ب- سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه موظفند به منظور ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت با جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، در طول برنامه، ردیفهای استخدامی و تأمین اعتبار مورد نیاز آموزش و پرورش را با رعایت قوانین و ضوابط مربوطه و ظرفیت جذب دانشجو در دانشگاههای یاد شده برای جذب دانشجو معلمان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار دهند.
ج- وزارت آموزش و پرورش مکلف است نسبت به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان- بسیج دانش آموزی- سازمان دانش آموزی براساس ضوابطی که با پیشنهاد وزارت به تصویب هیأت وزیران می رسد اقدام نماید.
د- دولت مکلف به تنظیم و اجرای سیاست های حمایتی از خیرین مدرسه ساز میباشد و باید معادل کمکهای تحقق یافته آنان را جهت تکمیل پروژههای نیمهتمام خیرین در بودجه سنواتی منظور نماید.
تبصره - آییننامه اجرائی این بند حداکثر ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارتآموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
هـ- دولت مکلف است به منظور افزایش ایمنی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای پرورشی و ورزشی وزارت آموزش و پرورش معادل ریالی مبلغ سه میلیارد دلار در طول اجرای قانون برنامه از محل حساب ذخیره ارزی پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و با اولویت پروژه های نیمه تمام آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی که باید تا پایان سال دوم برنامه به اتمام برسد.
و- هزینه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی در احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزش و پرورش، خوابگاه های شبانه روزی، کتابخانه ها، سالن های ورزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش که در چارچوب مصوب شورای برنامهریزی و توسعه استان انجام می شود با تأیید سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس کشور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.
تبصره- آئین نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه توسط سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
ز- کلیه درآمدها، کمکها و هدایای مردمی نقدی به سازمان دانش آموزی پس از واریز به خزانه به عنوان درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش محسوب می گردد. وزارت آموزش و پرورش موظف است مبالغ واریزی را فقط برای فعالیتهای پرورشی در مدارس هزینه نماید.
ح- دولت موظف است در طول سالهای برنامه اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزشهای ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی و مرزی در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد.