سرمایه‌گذاری باید در آموزش و پرورش باشد نه عسلویه

0
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شکاف‌های ما در حوزه سبک زندگی، عمیق و به‌عنوان یک تهدید نیست، بلکه مسأله و سقف آن آسیب است. ما در جامعه تهدید فرهنگی، بحران یا فروپاشی فرهنگی نداریم.

به گزارش ایسنا، سیدرضا صالحی امیری اظهار کرد:‌ برخی همکاران دانشگاهی می‌خواهند القا کنند که جامعه ایران در حال فروپاشی است، در حالی که چنین نیست. این جامعه می‌تواند با تغییر رفتار به سمت الگوی فرهنگی حرکت کند. اگر کسی کاهل نماز است به‌دلیل اعتقاد نداشتن او به نماز نیست، اگر فردی دچار آسیب فرهنگی است، دلیل آن نفی اعتقادات نیست.

او ادامه داد: ما نیازمند بازشناخت جامعه خودمان هستیم. جامعه ایران، جامعه پیچیده‌ای است و در چنین جامعه‌ای باید با شناخت، سخن گفت. رفتارهای جامعه در شرایط خاص، حساب‌شده است. ما دوگانگی فرهنگی در جامعه داریم یک فرهنگ رسمی و یک فرهنگ غیررسمی.

وزیر ارشاد همچنین گفت: زیر جلد جامعه، اتفاقاتی در حال رخ دادن است و انکار آن مشکل را حل نمی‌کند و این، یک واقعیت است. جامعه‌ای که در آن احزاب حاکم نیستند، جنبش‌ها جریان پیدا می‌کنند. خوشبختانه جنبش زنان در ایران، میل به فمینیسم ندارد و اگر چنین باشد، ما با بحران در سبک زندگی اسلامی مواجه خواهیم شد.

صالحی امیری بیان کرد:‌ سبک اجتماعی، یک واقعیت است و ما در شورای عالی مجازی در حال بحث روی شبکه‌های اجتماعی هستیم. نوعی رویکرد ولنگرانه ما را در شبکه اجتماعی با تهدید مواجه خواهد کرد. بنابراین باید رویکرد شبکه‌های اجتماعی را در نظر بگیریم. این شبکه‌ها انباشتی از تهدیدها و فرصت‌ها هستند. در حال حاضر یکی از کانون‌های اصلی جوانان ما، در همین حوزه است.

او با بیان این‌که حدود ۴۰ میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، اظهار کرد: ۳۰ درصد مردم از کانال‌ها در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد که جامعه ما فعال است؛ اما مراجع تولید در این شبکه‌ها مهم هستند. شبکه‌های اجتماعی کارکردهای بسیاری دارند و مناقشه در آن‌ها شکل نمی‌گیرد. بنابراین ما باید بدانیم رسالت ما برای تولید فراورده‌های سالم فرهنگی در این شبکه‌ها چیست.

صالحی امیری گفت: مسأله اول در دهه چهارم، جامعه اجتماعی و فرهنگ است و در این بحث است که فرمایشات مقام معظم رهبری معنا پیدا می‌کند. مطالعات دانشگاهی نشان می‌دهد میزان گرایش سیاسی جوانان در دانشگاه‌ها به‌شدت پایین آمده و گرایش اجتماعی آن‌ها رشد کرده است. در گرایشات اجتماعی نیز مقولات فرهنگی شکل می‌گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کسی نمی‌تواند انکار کند که ۲۵ میلیون نفر در سال برای زیارت ثامن‌الحجج به مشهد عزیمت می‌کنند و این عزیمت یک معنا دارد و نشان می‌دهد که جامعه در عمق خودش، باورهای دینی داشته و دارد. ما نباید خودشیفتگی داشته باشیم و این عزیمت را به نام خودمان ثبت کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در همایش ملی «سبک زندگی» که ۱۴ و ۱۵ آذرماه در سالن همایش هتل لاله برگزار می‌شود، اظهار کرد:‌ زبان ارتباط ما با جوانان دچار اختلال شده و این، موجب شکاف ما با نسل جوان است که آینده نگران‌کننده‌ای دارد. ما باید از سطح شعار عبور کنیم و مصادیق سبک زندگی را بشناسیم. من معتقدم، نقطه اول عزیمت ما خانواده است، زیرا کماکان مستحکم‌ترین کانون تحولات فرهنگی و اجتماعی در نهاد اجتماعی محسوب می‌شود.

صالحی امیری بیان کرد: اگر از من بپرسید مهم‌ترین رسالت فرهنگ عمومی چیست، می‌گویم خانواده، حتی مشکلات اخلاق اجتماعی نیز ریشه در خانواده دارد. در گذشته اعضای خانواده با هم دو ساعت گفت‌وگو می‌کردند، اما این زمان در حال حاضر به ۲۰ دقیقه رسیده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: آموزش و پرورش و مدرسه، مسأله دیگری است که باید به آن پرداخت، زیرا منشأ همه فضیلت‌ها و بدبختی‌ها مدرسه می‌تواند باشد. مهم‌ترین سرمایه‌گذاری دولت باید آموزش و پرورش باشد، نه عسلویه، زیرا شما می‌توانید با گاز و صنعت رفاه مردم را تأمین کنید، اما فضیلت و اخلاق را نمی‌توان تأمین کرد.

او صداوسیما را نقطه دیگری در میان مسائل مهم در سبک زندگی دانست و سپس به روحانیت و نخبگان اشاره کرد و گفت:‌ نهاد روحانیت باید بداند که نکته اصلی تربیت اجتماعی - فرهنگی ایرانی است.

به گزارش ایسنا، همایش ملی «سبک زندگی» ۱۴ و ۱۵ آذرماه در سالن همایش هتل لاله در حال برگزاری است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,921 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 آذر 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir