تعطیلی مدارس؛ آخرین راهکار مدیریتی خانم ابتکار برای آلودگی

+1
برنامه‌های پیشنهادی و راهکارهای هنگام بحران وی برای رفع موانع و مشکلات محیط‌ زیستی در نوعخود بی‌نظیر است. اگر راهکارهای ابتکار از جمله خروج از منطقه بحران آلودگی ( خارجشدن از تهران)، استفاده از ماسک، کنارآمدن با گرد و غبار، دعا کردن برای وزیدنبارد و بارش باران، دعا کردن برای نابودی داعش، انتظار سی‌ساله برای حل مشکل زیستمحیطی گرد و غبار و ... را مرور کنیم قطعا به نوع و توان مدیریتی وی برای حل معضلاتزیست‌محیطی به خوبی پی می‌بریم.

اکنون نیز ابتکار طرحی نودرانداخته و با شروع سال تحصیلی با پیش‌بینی میزان آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس در روزهای آلوده و روزهایی که با افزایش پایداری هوادر سال جاری با آن مواجه خواهیم شد، بیان می‌کند: « در این راستا، تعطیلات دوهفته‌ای، سه‌هفته‌ای وحتی یک‌ماهه هم پیشنهاد شده است که باید ببینیم کدام یک از پیشنهادات بیشتر موردتوافق قرار می‌گیرد.»

پیشنهاد تعطیلی یک‌هفته‌ الی یک ماهه مدارس نه با نوعآلودگی هوا در شهر‌ها همسانی دارد و نه دردی از آلودگی زیست محیطی دوا می‌کند امابه مانند سایر طرح‌هایی که سازمان محیط زیست زیر نظر ابتکار ارائه کرده است مقطعیو پاک کردن صورت مسئله است.

ابتکار با بیان اینکه در حال مذاکره با آموزش وپرروش درسطوح مختلف هستیم گفت:‌« امیدواریم با توجه به همکاری‌های خوبی که با آموزش و پرورش در بخش‌های مختلفداریم بتوانیم در این زمینه نیز برای کلانشهرها تدبیر کنیم تا فرزندانمان در هوایسالمتری تنفس کنند. بخصوص یک بازه 30 تا 40 روزه را داریم که هوا ساکن می‌شودو سرد است و وارونگی هوا اتفاق می‌افتد. در این مدت تهران و یا سایر کلانشهرهاهمانند دیگی می‌شوند که درشان بسته می‌شود و هرچه آلودگی هست می‌ماند و راهتبادل هوا بسته شده و دیگر راه فرار ندارد. بنابراین باید برای این چند روز فکرکرد.»

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: « برنامه ریزی مااین بود که تردد ناشی از دانش آموزان به مدارس را کاهش دهیم و دانش آموزان با حضوردر منزل و یا سفر کمتر در معرض آسیب‌ها قرا بگیرند. جلسات ما ادامه دارد و امروزهم یکی از موضوعات جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در مورد پیشنهاد تعطیلیدو هفته‌ای مدارس بود که با حضور وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطهبرگزار شد و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و سازمان همچنان در حالبررسی موضوع است و امیدواریم هرچه زودتر به تصمیمی در این خصوص برسیم.»

این در شرایطی است کهموضوع تعطیلی مدارس در سال گذشته خود ماجرای قابل تاملی دارد. اگر امسال شیوه محیطزیست در تعطیلی مدارس کیلویی و ماهیانه است، پارسال دولت به طور قطره‌چکانی و روزانهمدارس را تعطیلی می‌کرد تا جایی که آلودگی چند روزه هوا با سفر رئیس‌جمهور به شهرریتلاقی پیدا کرد که در آن شاهد عدم تعطیلی مدارس استان تهران بودیم. برخی این موضوع را مرتبط با سفر رئیس جمهور به شهرری و حضور دانش‌آموزاندر مراسم سخنرانی وی دانستند که این موضوع با انتقاد گسترده‌ای در شبکه‌هایاجتماعی مواجه شد.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند پراکنش روزهایناسالم در طول سال منحصر به یک ماه خاص نیست و وارونگی هوا ممکن است امسال در آذرماه و سال آینده مثلاً در بهمن اتفاق بیفتد و این روزها الزاماً پشت سر هم نیستکه بتوان گفت آذرماه را تعطیل کنیم مشکل حل می‌شود، در تمام روزهای پاییز و زمستانممکن است چند روز وارونگی هوا را داشته باشیم.

جالب اینجاست که ابتکار با اینکه وارونگی هوا و آلودگی درسطح شهرهای کشور را پیش‌بینی می‌کند اما به سراغ راحت‌ترین راه ممکن می‌رود کهتعطیلی مدارس است و یک کار همیشگی و مقطعی است، درحالی که می‌توان با کارهایکارشناسی از بروز این معضلات زیست‌محیطی جلوگیری و یا لااقل از شدت آن کاست تا همهشهروندان کلانشهر‌ها در سنین مختلف در معرض آلودگی هوا قرار نگیرند.

شائبه این موضوع نیز وجود دارد که دولت با نزدیک شدن بهپایان کار خود و انتخابات سال 96 درصدد کارهای تبلیغاتی برای خود است و از این نظرمی‌توان تعطیلی‌های یک‌ماهه را کاری پوپولیستی برای راضی کردن افکارعمومی قلمدادکرد. این درحالی است که دولت در سال گذشته به طور عکس برای اینکه آلودگی‌ هوا راکتمان کند از تعطیلی فوری و اضطراری مدارس جلوگیری می‌کرد اینکه چه اتفاقی افتادهکه دولت رویکرد خود را 180 درجه تغییر داده است نیز در ایجاد همین شائبه‌ها دخیلاست. جالب اینجاست که دولت خود 100 هزار خودرو را برای نجات شرکت‌های خودروسازهابا وام‌های خودرو به جاده‌ها و خیابان‌های کشور تزریق کرد که مخالف طرح حمل‌و نقلعمومی بود. در طرح حمل‌و نقل عمومی که کارشناسان به شدت به این بخش برای رفعآلودگی هوا تاکید دارند هم شهرداری تهران بیان کرده که دولت حتی یک قران هم بهمترو پول نداده است. بااین حال وضعیت آلودگی‌هوای تهران و کلانشهرها در آخرین سال دولت یازدهم به دستکارهای مقطعی و تبلیغاتی دولت افتاده تا بازهم شاهد مدیریت سطحی و برون سپاریمسئولیت در کنار کارهای پوپولیستی در سازمان محیط زیست باشیم.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,612 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 مهر 1395

    توسط: goljah
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir