به گزارش خبرنگار آموزش و پروش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش امروز در سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پروش کشور که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است اظهار داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، 22 جلسه ویژه آموزش و پرورش برگزار شد.
وی با طرح این پرسش که «در مقطع زمانی حاضر در اجرای سند تحول در چه مرحلهای هستیم؟، گفت: برای اجرای سند تحول سه گام وجود دارد؛ گام اول تدوین و تصویب سند تحول، گام دوم آمادهسازی و زمینهسازی آن و گام سوم اجرای سند تحول است.
نوید ادهم افزود: در حال حاضر در مرحله آمادهسازی سند هستیم که چه زمینههای حقوقی، قانونی و چه بستر نیروی انسانی، مالی و اداری و مهمتر از همه بستر اجتماعی آن است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: در بسترهای اجتماعی سند تحول کاستیهایی داریم که باید رسانهها پیام تحولی این سند را به جامعه منتقل کنند و اگر این پیامها منتقل نشود، اتفاقی صورت نمیگیرد.
وی عنوان کرد:وظیفه ما این است که قوانین تصویب شده منطبق باشد ضمن اینکه بازنگری قوانین را انجام میدهیم و سومین کار در این خصوص توجه به زیرنظامها است.
نوید ادهم با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش به 6 زیرنظام تقسیم شده است و باید برای همه آنها برنامه داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از این زیرنظامها برنامه درسی است که تصویب شده و مبنای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است که هر تغییر و ایجاد کتابهای جدید باید مبتنی بر آن باشد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش دومین زیرنظام تصویب شده را زیرنظام فضا و تجهیزات برشمرد که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و گفت: بر این اساس سرانه فضا از 4.8 متر مربع فعلی به 5.1 افزایش پیدا کرده است.
وی عنوان کرد: پیشبینی برای تأمین و نگهداری مدارس در سند تحول انجام شده است و باید به سمت ساخت مدارس متوسط و بزرگ برویم تا توجیه آموزشی داشته باشد.
نوید ادهم با تأکید بر اینکه باید مجموع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توسط مجموعه این وزارتخانه عملیاتی شود، گفت: باید برنامهریزیها مطابق با سند تحول صورت گیرد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ملاکهای برنامهریزی در خصوص سند تحول یادآور شد: باید در هر تصمیمگیری و برنامهریزی به این شاخصها توجه شود که سند تحول مدعی است که میتواند نظام آموزشی موجود را به نهاد تعلیم و تربیت تبدیل کند.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، شاخص دوم را عبور از حافظه محوری و حرکت به سمت کسب مهارت دانشآموزان برشمرد و افزود: اگر همه هم و غم سیستم منوط به آموزشها باشد، هدف گم میشود.
وی تأکید کرد: یکی از عوامل جدی که اجازه نمیدهد، تربیت ششگانه اتفاق بیفتد کنکور است و از مجلس انتظار داریم تا کمک کند این مانع جدی از سر راه آموزش و پرورش برداشته شود.
نوید ادهم عنصر بعدی را تمرکز برشمرد و خاطرنشان کرد: هر تصمیم و برنامهریزی که واگذاری امور را به همراه داشته باشد، تحولی است و در شورای عالی آموزش و پرورش حدود 80 وظیفه کمیته خاص را به استانها و شورای مدارس واگذار کردهایم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش شاخص بعدی در سند تحول بنیادین را مشارکت نامید و یادآور شد: اجرای سند تحول نیازمند مشارکت جدی همگان است و یکی از عناصر اصلی مشارکت نیز خانوادهها هستند و سایر ارکان مانند دانشگاهها، حوزههای علمیه و غیره اگر به کمک آموزش و پرورش بیایند، سند تحول موفق میشود.