77 درصد دانش آموزان دوازدهمی موافق تاثیر قطعی سوابق تحصیلی

0
77 درصد دانش آموزان دوازدهمی موافق تاثیر قطعی سوابق تحصیلی
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نتایج یک نظرسنجی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم را درباره تغییرات کنکور سراسری اعلام کرد و گفت: اغلب دانش‌آموزان با توجه به این نظرسنجی و شواهد حاصل از گزارشات میدانی، با این مصوبه موافق‌اند و تاکیدات بیشتر بر روند اجرای مطلوب آن است.

«محسن زارعی»، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به دغدغه‌های کنکوری نظام تعلیم و تربیت و تلاش این وزارتخانه برای بازگرداندن توجه دانش‌آموزان به سمت برنامه درسی اظهار کرد: به نظر می‌رسد مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند کمک خوبی برای دستگاه تعلیم و تربیت باشد تا با افزایش تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در قبولی دانشگاه‌ها، تمرکز دانش‌آموزان و مدرسه را به برنامه درسی برگرداند.

وی افزود: سهم سابقه تحصیلی در سال اول اجرای مصوبه، ۴۰ درصد است و در طول اجرا طی سه سال به ۶۰ درصد می‌رسد. این مصوبه چند بند اصلی داشت که هرکدام محاسنی دارند. نخست اینکه کنکور دو نوبت در سال برگزار می‌شود و می‌تواند در کاهش استرس داوطلبان موثر باشد. پیش از این اگر داوطلبی به هرعلت فرصت شرکت در کنکور را از دست می‌داد و یا در جلسه دچار اضطراب و مشکلاتی از این دست می‌شد باید برای یک سال دیگر پشت کنکور می‌ماند اما با دونوبته شدن کنکور، فرصت دوباره‌ای مهیاست و حتی اگر فرد در دو نوبت هم شرکت کند، نمره بالاتر برایش منظور می‌شود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی دیگر از تغییرات، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است گفت: دانش‌آموز در طول دوره دوم متوسطه درسش را می‌خواند و اگر در آزمون‌های مدرسه‌ای توفیق می‌یابد چرا نباید زحماتش دیده شود و در سرنوشتش سهمی داشته باشد.

وی افزود: این تاثیر «قطعی»، اتفاق مثبتی است. قبلا تاثیر سوابق، «مثبت» بود و دانش‌آموز تمرکزش را بر آزمون سراسری می‌گذاشت و در واقع تاثیر مثبت، تاثیری خنثی‌ بود اما با قطعی شدن تاثیر سوابق تحصیلی، حداقل زحمات دانش آموزان در طول دوره تحصیلی دیده می‌شود.

زارعی به حذف زیرگروه‌ها در کنکور نیز اشاره کرد و گفت: حسن این مصوبه این است که قبلا داوطلبان تمرکز خودشان را بر یک زیرگروه و ضرایب دروس خاصی می‌گذاشتند و اگر توفیقی در آن زیرگروه برایشان حاصل نمی‌شد، رشته‌های بعدی برایشان دست نیافتنی می‌شد اما حذف زیرگروه‌ها دامنه انتخاب داوطلبین را وسیع‌تر می‌کند و همه با هم در یک گروه به عنوان مثال گروه‌علوم انسانی و یا گروه ریاضی رقابت می‌کنند.  

وی در بخش دوم سخنانش به اعلام نتایج یک نظرسنجی که در جامعه هدف دانش‌آموزان پایه دوازدهم در خردادماه ۱۴۰۱ انجام شده است پرداخت و گفت: دانش آموزان به این سوال ما که «ترجیح می‌دهید تاثیر  امتحانات نهایی در قبولی دانشگاه‌ها چگونه باشد؟» اینگونه پاسخ داده‌اند که ۲۱ درصد  با ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی،  ۲۹ درصد با ۶۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی و ۲۷ درصد با ۱۰۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی موافق بوده‌اند و ۲۳ درصد گفته‌اند موافق عدم تاثیر سوابق در کنکورند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: براین اساس ۷۷ درصد دانش آموزان پایه دوازدهم موافق تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در قبولی دانشگاه‌ها بوده‌اند و اینکه گاهی بیان می‌شود اکثر دانش آموزان مخالف مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند صحیح نیست و این آمار نشان می‌دهد که تشکیک در طرح مذکور، چندان جدی نیست.

زارعی ادامه داد: همچنین سوال شده «به نظر شما بهتر است نتیجه امتحانات نهایی کدام یک از پایه‌های تحصیلی در قبولی دانشگاه‌ها لحاظ شود؟» که بر اساس پاسخ‌ها، ۱۲ درصد دانش آموزان موافق تاثیر نتایج امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم، ۲۹ درصد موافق نهایی شدن امتحانات پایه دوازدهم و ‌ ۴۰ درصد موافق نهایی شدن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم و تاثیر آن در کنکور بوده‌اند و ۱۹ درصد هم گفته اند که موافق هیچ کدام نیستند. بر این اساس اکثر دانش آموزان موافق تاثیر امتحانات نهایی در هر سه پایه تحصیلی متوسطه دوم هستند.

وی اضافه کرد: پاسخ دانش آموزان به این سوال که « امتحانات نهایی اضطراب بیشتری برای شما دارد یا آزمون سراسری؟» به این شرح بوده است که ۲۵ درصد دانش آموزان معتقد بودند کنکور و ۱۹ درصد معتقد بودند که امتحانات نهایی اضطراب آور است. ۴۳ درصد گفته‌اند هر دو به یک اندازه اضطراب آور است و ۱۳ درصد هیچ کدام را اضطراب آور ندانسته‌اند.   

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه البته همواره بخشی از اضطراب طبیعی و لازم است اما مصوبه کنکوری اخیر که در دو نوبت برگزار می‌شود می‌تواند تا حدی این اضطراب را توزیع کند.

زارعی افزود: در مجموع اغلب دانش‌آموزان با توجه به این نظرسنجی و شواهد حاصل از گزارشات میدانی، با این مصوبه موافق‌اند و تاکیدات بیشتر بر روند اجرای مطلوب آن است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    370 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 آذر 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir