از زمان عرضهی مک بوک جدید شرکت اپل در ماه گذشته، گزارشهای متعدد و جدی در خصوص مشکلات گرافیکی این لپتاپ منتشر شده است.
اشکالات و باگهای گرافیکی از جملهی شایعترین موارد گزارششده از مدلهای ۱۵ اینچی با TouchBar است. البته مدلهای ساده ۱۳ و ۱۵ اینچی نیز از این مشکلات مستثنا نیستند.
یکی از کاربران سایت Macrumors با نام Jan Becker عنوان کرده است مک بوک ۱۵ اینچی وی که مجهز به پردازندهی رادئون ۴۶۰ پرو است در هنگام تبدیل یک فایل ویدیویی با برنامهی Adobe Encoder دچار مشکلات گرافیکی (Glitch) شده است و پس از این اتفاق لپتاپ وی در کارهای دیگر هم دچار هنگ کردن و کرش شده است.
Becker ادعا میکند هنگامی که مک بوک خود را برای بررسی به یکی از نمایندگیهای اپل برد، یکی از کارمندان این مرکز به وی گفت این مشکلات ناشی از ایرادات سختافزاری است. او همچنین میگوید پس از مراجعه به فروشگاه اپل، وی تماسی از مقر اصلی این کمپانی واقع در کاپرتینو دریافت کرد و به او اطمینان خاطر داده شد که تیمی از مهندسین در حال بررسی این مسئله هستند.
از مرکز اپل با من تماس گرفتند و گفتند جمعی از مهندسین این شرکت را برای ریشهیابی موضوع گرد هم آوردهاند، در عین حال من حادثهی پیشآمده را مجددا برای آنها بازسازی کردم و لاگهای برنامه را برای تیم اپل ارسال کردم. در نهایت آنها از من خواستند لپتاپ را با تمام فایلهای موجود در آن برای تحقیقات بیشتر در اختیارشان قرار دهم.
نشانههای مشترکی مانند تغییر نور در رنگها، تصاویر شطرنجی، پارگی تصاویر و برهم ریختگی رنگ در گزارشهای کاربران دیده میشود در عین حال پس از روی دادن چنین مواردی آنها متعاقباً با مشکلاتی مانند هنگ کردن و بوت نشدن دستگاه به دلیل مشکلات سختافزاری (Kernel Panic) مواجه شدهاند.
مدل ۱۵ اینچی مک بوک با نوار لمسی و پردازندهی گرافیکی Radeon Pro 460 نقطهی اشتراک بیشتر این گزارشهای است، البته مواردی از بروز ایراداتی مشابه در مدلهایی با کارت گرافیک رادئون ۴۵۰ و ۴۵۵ نیز دریافت شده است.
یکی دیگر از کاربران سایت مکرومرز میگوید دستگاه وی با پردازندهی رادئون ۴۵۵ در هنگام اتصال به دو مانیتور الجی دچار تغییر نور (سوسو زدن) تصویر شده است.
مشخص نیست علت این مشکلات ناشی از نقص سختافزاری یا نرمافزاری است، اما میدانیم پس از انجام فعالیتهای سنگین مانند تبدیل فایلهای ویدیویی، ویرایش عکسهایی با حجم بالا و استفاده از نرمافزارهای فوتوشاپ و لایتروم شرکت ادوبی این مشکلات به وقوع پیوسته است.
در ابتدا این گزارشها تنها به مدلهای ۱۵ اینچ با کارتهای گرافیک اِیامدی اشاره داشت؛ اما در تعداد دیگری از پیامهای کاربران شاهد موارد مشابهی برای مدلهایی با کارت گرافیکی آیریس ۵۵۰ و ۵۴۰ بودیم. برخی از کاربران بحث درباره این موضوع را به فروم اپل و تاپیکهای سایت مکرومرز هم گسترش دادهاند. این احتمال وجود داشت که شاید موارد رخداده با نصب نسخه بتایِ جدید macOS حل شود؛ اما ظاهراً این معضل همچنان پابرجا است.
برخی از کاربران به مشکلات گرافیکی در حین بوت شدن سیستم عامل اشاره کردهاند که به نظر میرسد مربوط به ایرادات نرمافزار FileVault 2 باشد و میتوان این مسئله را با غیرفعال کردن برنامه در تنظیمات مک برطرف کرد.
برای اطمینان بیشتر کاربران، اپل مدتزمان طرح بازگرداندن اجناس خریداریشده در تعطیلات را افزایش داده است و افرادی که از ۱۰ نوامبر تا ۲۵ دسامبر مک بوک خریداری کردهاند، میتوانند آن را تا هشتم ماه ژانویه ۲۰۱۷ بازگردانند.
برخی مدلهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ مک بوک پرو نیز دارای مشکلات گرافیکی بودند که پس از اعادهی یک دادرسی حقوقی، سرانجام اپل طرح تعمیر رایگان و بازگرداندن پول خریداران را تمدید کرد.
با وجود اینکه به نظر میرسد این شرکت از مشکلات پیشآمده آگاهی دارد اما تاکنون واکنشی رسمی از سوی آن منتشر نشده است. بنا به گزارش کاربران، در حال حاضر اپل به شکلی فعال مک بوکهای خراب را با مدلهای نو تعویض میکند.