تردمیل آبی (Aquatic) چیست؟

0
تردمیل آبی (Aquatic) چیست؟
بسیاری از افراد عقیده دارند که تردمیل آبی به نوعی نقطه مقابل تردمیل خانگی و باشگاهی به شمار می‌آید. حتی می توان آنها را تردمیل خشکی نیز نامید. این نوع تردمیل دارای سیستم بسیار پیشرفته بوده که از مقاومت بالایی نیز برخوردار می باشد. این تردمیل در یک فضای شیشه ای که دارای آب می باشد قرار دارد. مشخصات مخلف بدن فردی که به استفاده از این ترمدیل می پردازد به پزشک ارسال گشته و این کار از طریق دستگاه صورت می پذیرد. وجود این مزیت موجب می گردد که این فاکتورها و مشخصات به صورت کاملاً دقیق مرود کنترل قرار گیرد. این تردمیل مناسب برای افرادی می باشد که دارای مشکل تعادلی، ناهنجاری های عضلانی – اسکلتی است. علاوه بر آن افرادی که از درد در ناحیه مفصل و زانوها برخوردار هستند می توانند از تردمیل آبی استفاده نمایند. علاوه بر موارد عنوان شده تردمیل آبی می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که سابقه ی سکته دارند و یا از کهولت سن برخوردار می باشد و به همین دلیل توانایی انجام ورزش های خانگی را دارا نمی باشند. (تردمیل، دوچرخه ثابت، ...) استفاده از تردمیل آبی برای این دسته از افراد بدون حس درد و ناراحتی خواهد بود.

 تردمیل آبی

تردمیل های آبی در دو نوع موتور دار و بدون موتور در بازار عرضه می گردد و نوع بدون موتور آن به صورت مکانیکی حرکت می نماید. تردمیل های آبی موتور دار دارای قیمت بالایی بوده و همین سبب گشته خریداران آن کاهش یابد. از ویژگی های این تردمیل می توان به ضد آب و ضد زنگ بود آن اشاره نمود. این نوع تردمیل می توان انتخاب مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد که ناتوانی حرکتی و عدم تعادل دارند. استفاده از تردمیل آبی به مدت 10 دقیقه معادل پیاده روی به مدت 2 ساعت می باشد پس می توان گفت که استفاده از تردمیل آبی به مدت 1 ساعت توانایی سوزاندن 960 کالری را خواهد داشت. امروزه استفاده از این لوازم در بسیاری از بیمارستان ها رواج یافته است و می تواند بهترین گزینه برای آب درمانی، بازتوانی و فیزیوتراپی باشد. از تردمیل آبی می توان برای کشش عضلات پا استفاده نمود زیرا در آب میزان جاذبه کم می گردد و حرکات کششی بیشتر انجام می شود. بهترین فضا برای قرار گیری این دستگاه می تواند استخر و یا آکواریوم های بزرگ باشد. استفاده از تردمیل آبی حتی اگر در مدت زمان طولانی باشد موجب آسیب رسیدن به بدن نخواهد شد. تردمیل آبی از حداکثر 10 کیلومتر سرعت قابل استفاده برخوردار می باشد. این تردمیل دارای دکمه آغاز و توقف تمرین به صورت هوشمند می باشد و می-توان وزن فرد را بر روی دستگاه آن مورد مشاهده قرار دارد.

 از دیگر مزیت های این تردمیل می توان به رفع خستگی و کوفتگی بدن اشاره نمود زیرا جریان آب و فشار آن همانند یک ماساژ برای مفصل ها و استخوان ها عمل می نماید. همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره نمودیم استفاده از تردمیل آبی برای آن دسته از افرادی که از کهولت سن، مشکلات عضلانی، اسکلتی و مفصلی برخوردار می باشند توصیه می شود علاوه بر این افراد آنهایی که دچار بیماری هایی نظیر سکته مغزی  و یا ام اس می باشند و به دلیل این بیماری ها توان حرکت ندارند می توانند از این تردمیل استفاده نمایند. لازم به ذکر است که مورد استفاده قرار دادن تردمیل آبی برای افرادی که ذکر شد دارای هیچ گونه عوارض جانبی نمی باشد و حتی می توان گفت که در روند بهبود آنان نیز نقش مؤثری را دارد. تردمیل آبی برای استفاده در ارتوپدی نیز بسیار مناسب می باشد و دلیل آن کاهش وزن افراد تا 70% در آب می باشد و سبب می گردد که راه رفتن هیچگونه فشاری بر بدن وارد نکند.

مزایای استفاده از تردمیل آبی

1-از مزایای این تردمیل می توان به گسترش دامنه حرکات اشاره نمود. افرادی که از بیماری آرتروز برخودار هستند و راه رفتن برایشان دشوار می باشد. می توانند از این تردمیل استفاده نمایند. زیرا استفاده از تردمیل آبی به دلیل کاهش وزن در داخل آب بسیار راحت تر خواهد بود که موجب رفع ورم و تسکین مفاصل خواهد شد و علاوه بر آن سبب افزایش قدرت و انعطاف آن ها می گردد.

2-کمک به راه رفتن نیز از دیگر مزایای تردمیل آبی می باشد. زمانی که فرد در داخل آب قرار دارد تنها 20 % از وزن خود را تحمل می نماید و همین سبب می گردد که وزن کمتری بر روی مفاصل وارد شود و فشار ناشی از وزن نیز کاهش یابد و وجود این مزیت موجب کمک در راه رفتن افراد می گردد.

3-افزایش قدرت عضلامی از دیگر مزایای تردمیل آبی می باشد. طبق مطالعات انجام شده توسط دانشگاه A&M تگزاس استفاده از تردمیل آبی به همراه آموزش قدرت سبب بالاتر رفتن رشد عضلات بدن خواهد شد و این در حالی است که انجام اینکار به وسیله ی یک تردمیل خانگی و معمولی بسیار اندک صورت می پذیرد.

4-از دیگر مزایای تردمیل آبی کاهش و متعادل سازی فشار خون می باشد. طبق مطالعاتی که در دانشگاه A&M تگزاس صورت پذیرفته تردمیل آبی در قیاس با تردمیل های خانگی و معمولی تاثیر بیشتری در کاهش فشار خون دارد. آنگونه که مطالعات نشان می دهد بیش از 67 میلیون نفر از مردم آمریکا به فشار خون بالا مبتلا می باشند و همین دلیلی می شود که از ورزش به دلیل مواجهه با درد پرهیز می نمایند. برای این دسته از افراد تردمیل آبی بسیار مؤثر خواهد بود زیرا ورزش را بدون درد تجربه می نمایند و می-توانند حس خوشایندی را در هنگام استفاده از تردمیل آبی تجربه نمایند.

5-لذت بردن از ورزش نیز جز مزایت های تردمیل آبی می باشد. این مزیت به هیچ عنوان قابل انکار نخواهد بود زیرا تمامی افراد و آن دسته از افرادی که دچار بیماری هستند از استفاده از تردمیل آبی ذت برده و احساس خوشایندی را تجربه می نمایند. بسیاری از افراد تا پیش از این علاقه به ورزش کردن نداشتن و استفاده از تردمیل آبی دید آنان را تغییر داده است. پس می توان گفت رضایت بیماران توسط تردمیل آبی جلب شده است.



ویژگی های تردمیل آبی

در این قسمت ویژگی هایی تردمیل آبی را عنوان می کنیم و می توانید ویژگی های آن را با تردمیل های معمولی مقایسه نمایید. تردمیل آبی ویژگی هایی نظیر موارد زیر را دارا می باشد:

تردمیل آبی دارای دو نوع بدون موتور و موتور دار تولید می گردد که نوع بدون موتور آن مکانیکی کار می کند و نوع موتور دار آن نیز در قیاس با نوع بدون موتور دارای قیمت بالاتری بوده و همین سبب گشته تا افراد کمتری اقدام به خرید آن نمایند و حتی در کشور ما عرضه نمی گردد. اما نوع بدون موتور یا مکانیکی آن دارای فروش بیشتری می باشد. تردمیل آبی دارای بدنه ای از جنس استیل ضد زنگ بوده و در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد و همین دلیلی است تا در آب بتواند بماند و خراب نگردد.

تنظیم شیب مثبت و منفی به صورت برقی

تردمیل آبی توانایی تنظیم دمای آبی که در داخل آن قرار دارید و 24 برنامه ی متنوع برای درمان و ورزش را دارا می باشد. و تمامی اینها را در حافظه خود جای می دهد. علاوه بر این مزیت از سنسور شمارشگر ضربان قلب نیز برخودار بوده  این ویژگی می تواند برای افرادی که سابقه ی سکته قلبی دارند بسیار مناسب باشد. هنگام استفاده می توانید میزان مسافت طی شده و کالری سوزانده شده را بر روی نمایشگری که دارا می باشد مشاهده نمایید. این ویژگی برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند بسیار مناسب می باشد. از دیگر مزایای تردمیل آبی تصفیه آب می باشد و با وجود این ویژگی دیگر نیازی نیست نگران آلوده بودن و غیر بهداشتی بودن محیط ورزش و درمان خود باشید. افرادی که توانایی نگه داشتن خود را ندارند می توانند از ویژگی سیستم نگهداری اتوماتیک و محکم تردمیل آبی بهره گیرند. تردمیل آبی دارای مزایای دیگری نظیر سیستم ضربه گیر بسیار قوی مختص افرادی که دارای مفاصل حساس می باشند است. لازم به ذکر است که تردمیل آبی دارای قیمت بالاتری نسبت به تردمیل های معمولی می باشد و همین سبب شده است که تنها در مراکز درمانی و پزشکی از آن استفاده گردد و هنوز قابل استفاده در منازل نمی باشد زیرا دارای تنظیمات بسیار پیشرفتهبا اهداف درمانی می باشد زیرا وجود پزشک برای انجام برخی از برنامه ها ضروری می باشد.

از تردمیل آبی به عنوان یک روش هیدروتراپی یا آب درمانی بهره گرفته می شود. قرارگیری تردمیل آبی در آب سبب می گردد که فشار از روی نواحی آسیب دیده و یا کل بدن برداشته شود و افراد دیگر دردی را احساس نکنند. بسیاری از افرادی که دچار مشکلا عضلانی و یا مفصل و استخوان می باشد با استفاده از آن می توانند با مرور زمان قوای از دست رفته خود را بازگردانند. وجود رطوبت در محیط ورزش باعث می-شود که خشکی مفاصل از بین برود. و حتی تعادل بدن نیز باز گردانده می شود. علاوه بر موارد ذکر شده استفاده از تردمیل آبی موجب ایجاد آرامش اعصاب و آرامش روح خواهد شد و دلیل آن کم شدن درد در هنگام استفاده از آن و یا پس از استفاده از تردمیل می باشد. لازم به ذکر است که این ورزش تایید شده به وسیله ی پزشکان بوده و هیچگونه خطری را در پی ندارد پس می توان بدون هیچگونه نگرانی به استفاده از آن پرداخت زیرا فاکتورها و مشخصات دقیق شما به پزشک توسط دستگاه اطلاع داده می شود. شما می-توانید مقدار کالری بیشتری را با تردمیل آبی در قیاس با تردمیل معمولی بسوزانید. زیرا راه رفتن در آب سبب بکارگیری انرژی بیشتری می باشد و در پی آن وزن شما کاهش خواهد یافت. به دلیل وجود دستگاه تصفیه در تردمیل آبی دیگر نیازی به نگران بودن در مورد الوده بودن محیط نیست. با تمام موارد ذکر شده می توانید به راحتی و بدون هیچگونه نگرانی به استفاده از تردمیل آبی بپردازید.

قیمت تردمیل آبی

همانگونه که در ابتدای متن نیز به آن اشاره نمودیم به دلیل قیمت بالای تردمیل آبی موجب شده است که استفاده از آن تنها در مراکز پزشکی و درمانی صورت گیرد و فروش آن برای استفاده در منزل نمی باشد.

از تردمیل آبی می توان به عنوان یک دستگاه پیشرفته وبه روز نام برد و این دستگاه امروزه در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی مورد استفاده افرادی که دچار بیماری هایی نظیر مشکلات عضلانی، مفصلی و استخوانی می باشد و یا افرادی که دچار سکته قلبی و یا ام اس هستند قرار می گیرد. و حتی افرادی که قصد لاغری دارند نیز از آن استفاده می نمایند. تردمیل آبی می تواند مناسب برای افرادی باشد که دچار کهولت سن شده اند و همین افزایش سن آنان سبب گشته ورزش برایشان سخت گردد و توانایی تحمل وزن خود را نداشته باشند. مزایای تردمیل آبی و قدرت عملکردی که دارا می باشد در قیاس با تردمیل های معمولی و خانگی و حتی دیگر لوازم ورزشی و درمانی که برای هیدروتراپی مورد استفاده قرار می گیرد بسیار بیشتر می باشد و می توان گفت به عنوان یک دستگاه ورزشی بی خطر معرفی می گردد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    975 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 خرداد 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های کتابنامه
    هوش کمپلکس ششم
    کتاب های لقمه
    همراه من ، کتاب برنامه ریزی کنکور

    دسته بندی مطالب

    جامع ریاضیات تجربی
    کتاب های جامع

    آخرین نظرات ارسالی

    سلام این کتاب برای کنکور ۱۴۰۴ ویرایش شداه؟
    واقعا این کتاب خیلی به درد بخور بود ممنون از انتشارات مهر و ماه
    سلام وقت بخیر چاپ جدیدش کی میاد؟
    سلام من با این کتاب تونستم تیزهوشان قبول بشم خیلی خوبه
    سلام این کتاب چاپ چه سالی؟
    حسین 1403/05/8 - 07:46
    سلام تفاوت رشته فقه و حقوق با فقه و مبانی حقوق چیه؟!

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir