این کوله پشتی انرژی ناشی از حرکت فرد را به انرژی الکتریکی

0
این کوله پشتی انرژی ناشی از حرکت فرد را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند
محققان چینی کوله‌پشتی مجهز به سیستمی شبیه به سیستم تعلیق خودرو ساخته‌اند. این کوله‌پشتی می‌تواند انرژی ناشی از حرکت فرد را نیز به انرژی الکتریکی تبدیل کند.

کوله‌پشتی‌ها برای حمل‌کردن وسایل به جاهای مختلف بسیار مفید هستند؛ زیرا می‌توانند وزن کلیِ وسایل را به‌طور مساوی در عرض بدن توزیع کنند تا عضلات قوی پشتی و شکمی نیز به‌کار گرفته شوند. بااین‌حال، این موضوع بدین‌معنی نیست که کوله‌پشتی‌ها فرایند پیشرفت را به‌طورکلی طی کرده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را پیشرفته‌تر و جالب‌تر کرد. کوله‌پشتیِ حاوی وسایل زیاد همچنان سنگین است و پیاده‌روی طولانی‌مدت با کوله‌پشتی سنگین، روی بدنتان اثر منفی می‌گذارد.

براساس گزارش خبرگزاری دیجیتال ترندز،‌ محققان در چین به‌تازگی موفق‌ شده‌اند راهی به‌منظور ساخت کوله‌پشتی‌ای بیابند که درمقایسه‌با کوله‌پشتی‌های عادی ۲۰ درصد سبک‌تر به‌نظر می‌رسد. اشتباه نکنید؛ منظور این نیست که ظرفیت این کوله‌پشتی کمتر از کوله‌پشتی‌های عادی است؛ بلکه به‌گفته‌ی محققان، قرار است به سیستم تعلیق شبیه خودروها مجهز شود.

جیا چنگ، دانشیار گروه مهندسی مکانیک در دانشگاه چینهوای پکن، در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی دیجیتال ترندز اعلام کرد دو الاستومر و دو ریل کشویی و دو بلوک قرقره‌ای به‌صورت متقارن در دو طرف کوله‌پشتی قرار گرفته‌اند. بخش انتهایی یکی از الاستومترها به بالای صفحه‌ی اکریلیکیِ بالایی و بخش انتهایی الاستومتر دوم به قاب کوله‌پشتی متصل شده است. اجزای یادشده ازطریق دو قرقره‌ی ثابت اتصال می‌شوند.

بار روی صفحه‌ی اکریلیکی بالایی ثابت می‌شود و این صفحه می‌تواند روی ریل‌های کشویی به‌سمت بالا یا پایین حرکت کند. وزن بار درون کوله‌پشتی و صفحه‌ی اکریلیکی ازطریق نیروی کشسانی ناشی از دو الاستومتر تعدیل می‌شود. به‌عنوان نتیجه‌ی اتصال ثابت بین قاب کوله‌پشتی و بدن، قاب با مرکز جرم بدن فرد هماهنگ می‌شود و به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کند.

جیا چنگ می‌گوید بدون حرکت بالارونده و پایین‌رونده‌ی بار ‌هنگام راه‌رفتن کاربر که در حالت عادی رخ می‌دهد، حمل‌کننده‌ی کوله‌پشتی وزن کمتری حس می‌کند. در سیستم طراحی‌شده‌ی محققان چینی، جابه‌جایی مطلق بار باتوجه‌به زمان تقریبا صفر است و هیچ نوسان عمودی در موقعیت بار رخ نمی‌دهد.

کوله‌پشتی‌ای که باعث شود کاربر وزن کمتری را حس کند، قطعا برای بسیاری از محققان دستاوردی کافی به‌نظر می‌رسد؛ بااین‌حال، این گفته برای چنگ و اعضای تیمش صدق نمی‌کند. نمونه‌ی اولیه‌ی کوله‌پشتی این گروه تحقیقاتی می‌تواند انرژی مکانیکی ناشی از راه‌رفتن فرد را دریافت و از آن برای تأمین انرژی قطعات الکترونیکی خود استفاده کند. کوله‌پشتی مذکور این کار را با کمک نانوژنراتور تریبوالکتریک (TENG) انجام می‌دهد.

ممکن است با خود فکر کنید که در چنین وضعیتی می‌توان با دویدن روی تردمیل و حمل‌کردن کوله‌پشتی، از انرژی تولیدشده برای شارژ‌کردن لپ‌تاپ استفاده کرد؛ اما امکان جدا‌کردن منبع تغذیه برای عملی‌کردن این کار وجود ندارد. محققان گفته‌اند سیستم‌های این‌چنینی می‌تواند انرژی موردنیاز چراغ LED و ساعت برقی و لامپ مهتابی را تأمین کند. در محیط‌هایی که انرژی دردسترس نیست، این کوله‌پشتی می‌تواند مفید باشد.

مقاله‌ای برای شرح جزئیات کوله‌پشتی محققان چینی به‌تازگی روی مجله‌ی ACS Nano منتشر شده است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    650 بازدید

    0 نظر

    درج: 29 فروردین 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir