ارسال مزه مواد غذایی توسط اینترنت!

0
ارسال مزه مواد غذایی توسط اینترنت!
یک تیم پژوهشی از دانشگاه لندن توانستند با ساخت دستگاه های کوچکی ، بو ، مزه و لمس را از طریق اینترنت منتقل کنند . در واقع این محققان موفق به ترکیب همزمان دنیای واقعی و مجازی شده اند .

تاکنون فن آوری ها و تکنولوژی های مدرن این فرصت را برای ما ایجاد کردند که از طریق اینترنت بتوانیم متن ، صدا و تصویر را  از  کیلومترها فاصله به اشتراک بگذاریم . اکنون تکنولوژی جدید این امکان را به بشر می دهد که  بتوان بو ، مزه و لمس را نیز از طریق اینترنت انتقال داده و با دیگران به اشتراک گذاشت .

پروفسور آدریان دیوید چیوک (Adrian David Cheok) استاد محاسبات فراگیر (Pervasive Computing) دانشگاه لندن با پژوهش ها و تحقیقات خود تلاش کرده تا آرزو و رویاهای بسیاری از مردم جهان را عملی کند . از نظر این استاد فعالیت های اینترنتی با همه پیشرفت و تکنولوژی خود از محدودیت ارتباطی بسیاری برخوردار است . به اعتقاد او با اشتراک گذاری بو ، لمس ، و حتی طعم این محدودیت ها کاهش پیدا می کند .  

پروفسور چیوک در این رابطه توضیح می دهد :  شما تصور کنید در حالی که به دسکتاپ ، آیفون یا لپ تاپت نگاه می کنید همانند این است که به شیشه پنجره نگاه می کنید و در دنیای واقعی با باز کردن پنجره آنچه در آن سوی پنجره قرار دارد را می توانید حس کنید . هر آنچه بو داشته ، قابل چشیدن بوده و یا قابل لمس کردن ، می توانید آنها را حس کنید . به اعتقاد من از این پس  باید شیوه برقراری ارتباط با رایانه خود را تغییر دهیم و آن را به آنچه در دنیای فیزیکی با هر پنج حسمان انجام می دهیم ، نزدیک تر  کنیم .

برای برقراری ارتباط بو از طریق اینترنت ، پروفسور چیوک و همکارانش دستگاه کوچکی اختراع کردند که نام آن را سن تی  (Scentee)نهادند . این دستگاه از یک برنامه نرم افزاری ویژه ای برخوردار است که روی گوشی های هوشمند نصب می شود و این ارتباط را امکان پذیر می سازد .

پروفسور چیوک در توضیح  عملکرد و ساختار این دستگاه می گوید :  سن تی (Scentee) دستگاه کوچکی است که می توان آن را با یک رابط صوتی به تلفن همراه متصل کرد . Scentee  این امکان را فراهم می کند که فرد بتواند یک پیام بویایی را از طریق تلفن خود بفرستد . برای نمونه می توان گفت که اگر تولد کسی باشد ، شما می توانید برایش پیامی با بوی توت فرنگی بفرستید . شما می توانید به وسیله این دستگاه کوچک عطر گل های مختلف مانند اسطوخودوس و گل یاس ، میوه هایی مانند توت فرنگی و یا رایحه های غذاها و یا نوشیدنی هایی مانند قهوه را برای دیگران بفرستید .  

قابل ذکر است که دستگاه سن تی Scentee  مجهز به یک کارتریج قابل تعویض با بوهای مختلف است و در هر کارتریج حدود صد اسپری مختلف وجود دارد. بنابراین با کمک این فن آوری و با استفاده از گوشی های هوشمند می توان بوهای دلخواه  را که با روحیات و سلیقه افراد متناسب است ، به اشتراک گذاشت . در حل حاضر قیمت سه کارتریج با بوهای متفاوت 70 دلار امریکا یا در حدود 60 یورو است .

برای حل مساله  حس لامسه ، آدریان چیوک با همکاری یک تیم پژوهشی ژاپنی  دستگاه کوچک حلقه ای شکلی را ساخته اند که با کمک آن و از طریق اینترنت می توان حس لامسه را نیز منتقل کرد .


پروفسور چیوک در رابطه با انتقال حس لامسه و چگونگی آن چنین توضیح می دهد : دستگاه رینگ یو (RingU)  ، دستگاه بسیار کوچکی است که شما می توانید آن را همانند انگشتر به انگشت خود کنید . رینگ یو دارای برنامه نرم افزاری خاصی است که از طریق آن به گوشی هوشمند متصل می شود و به این ترتیب شما می توانید با هر فردی در هر کجای دنیا از طریق اینترنت ارتباط لمسی برقرار کنید . برای مثال من در لندن هستم و دوستم در توکیو قرار دارد . من می توانم انگشتانم را فشار دهم و دوستم در توکیو و از طریق اینترنت این فشار را در انگشتانش حس کند . در واقع این روشی برای برقراری ارتباطات لمسی از طریق گوشی های هوشمند و اینترنت است .

لازم به ذکر است که هر دو نفر که قصد اینگونه ارتباطات را دارند ، باید به این دستگاه ها مجهز باشند . وقتی فردی حلقه رینگ یو را لمس می کند ، این احساس لمس به شیوه ای دیجیتالی به دیگر حلقه های مشابه منتقل می شود و همین حس را در دیگر حلقه ها منتقل می کند . این دستگاه های کوچک برای ارتباط و انتقال حس لامسه ، تکنولوژی بلوتوث را به کار می گیرند . با حلقه رینگ یو می توان یک شبکه خصوصی ایجاد کرده و از طریق آن ، اینگونه پیام ها را به اشتراک گذاشت .

پروفسور آدریان چیوک برای ارتباط چشایی از طریق اینترنت یک نمونه از دستگاهی را ساخته است که ماشین چشایی الکترونیکی (Electronic Taste Machine) نام دارد . این دستگاه قادر است طعم های ترش ، شور و تلخ را از طریق سیگنال های الکتریکی ایجاد کرده و منتقل سازد . اما برای ایجاد طعم شیرین ، نیازمند کمی تغییر دما ، یعنی گرما است . در این رابطه دو سنسور فلزی به زبان کمک می کند تا با فرکانس های الکتریکی عبور کرده از الکترود ، طعم های مختلف از قبیل ترش ، شور ، تلخ و شیرین را حس کند .

او در این رابطه اینگونه توضیح می دهد : ما در تحقیقاتی که داشته ایم متوجه شدیم که در فرکانس های ویژه در دامنه های الکتریکی متفاوتی ، می توان طعم و مزه های مصنوعی مختلفی را ایجاد کرد . در این عمل و برای ایجاد طعم های مجازی باید زبان را میان دو صفحه نقره ای الکتریکی قرار داد . این صفحه های الکتریکی به تحریک زبان پرداخته و پیامی در این رابطه به مغز ارسال می کنند و در نهایت باعث می شوند که فرد یک حس چشایی مجازی را در مغز خود درک کند .

لازم به ذکر است که آدریان چیوک موسس آزمایشگاه Mixed Reality در شهر سنگاپور است و تلاش می کند تا در این آزمایشگاه به پژوهش و تحقیق در رابطه با ترکیب دنیای واقعی و دنیای مجازی بپردازد . او اعلام کرد که تحقیقاتش در این زمینه همچنان ادامه خواهد داشت .
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    496 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 دی 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir