چهار مورد از این قطارها قرار است به شبکه راه آهن شهری هامبورگ ملحق شوند و از ماه دسامبر حمل مسافران را آغاز کنند. این قطارها از زیرساختهای ریلی موجود استفاده خواهند کرد.
شهرهای دیگر مانند پاریس متروهای بدون راننده دارند و فرودگاهها نیز قطارهای خودکار تک مسیره دارند، چنین قطارهایی در یک مسیر اختصاصی حرکت میکنند اما قطارهای هامبورگ در مسیری مشترک با سایر قطارهای معمولی حرکت خواهند کرد.
این پروژه که "دویچه بان" و "زیمنس" آن را "اولین در جهان" نامیدهاند بخشی از برنامه ۷۰ میلیون دلاری نوسازی سیستم راه آهن شهری هامبورگ است.
"ریچارد لوتز"(Richard Lutz) مدیرعامل "دویچه بان" میگوید: قطارهای خودکار بدون نیاز به توسعه مسیرهای اختصاصی، خدمات قابل اطمینانتری ارائه میدهند.
"رولاند بوش"(Roland Busch)، مدیرعامل "زیمنس" میگوید: ما در حال هوشمندتر کردن سیستم حمل و نقل ریلی هستیم و تخمین میزنیم که قطارهای خودکار میتوانند ۳۰ درصد بیشتر از سایر قطارها مسافر حمل کنند، زمانبندی دقیقتری داشته باشند و بیش از ۳۰ درصد در مصرف انرژی صرفهجویی کنند.
این دو شرکت در بیانیهای اعلام کردند: اگرچه این قطارها از طریق فناوری دیجیتالی به طور کاملا خودکار کار میکنند اما یک راننده در هنگام حضور مسافرین بر عملکرد قطار نظارت خواهد داشت.