افزایش چشمگیر عملکرد گرافیکی با استفاده از فناوری SAM شرکت

0
افزایش چشمگیر عملکرد گرافیکی با استفاده از فناوری SAM شرکت AMD در مادربردهای اینتل
طبق بررسی‌های وب‌سات ASCII، فناوری حافظه‌ی هوشمند AMD موسوم به SAM می‌تواند عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی در اجرای بازی‌ها را به‌طورمیانگین تا ۱۶ درصد افزایش دهد.

ماه گذشته AMD بعد از سال‌ها دوری از بازار پردازنده‌های حرفه‌ای و پرچم‌دار، کارت‌های گرافیک پرچم‌دار رادئون موسوم به RX 6000 را با معماری جدید RDNA 2 و قیمت به‌مراتب ارزان‌تر از کارت‌های سری ۳۰۰۰ جی‌فورس انویدیا رونمایی کرد تا تنور رقابیت بین دو غول سازنده‌ی پردازنده‌های گرافیکی بیش از هر زمان دیگری داغ شود. AMD علاوه‌بر کارت‌های گرافیکی حافظه‌ی جدید Smart Access Memory (به‌اختصار SAM) را معرفی کرد. در سیستم‌های کامپیوتری رایج مبتنی‌بر ویندوز، پردازنده‌ها می‌توانند هم‌زمان به بخشی از حافظه‌ی گرافیکی (VRAM) دسترسی پیدا کنند و این موضوع عملکرد سیستم را محدود می‌کند؛ اما AMD ادعا می‌کند که حافظه‌ی دسترسی هوشمندش (SAM)، نه‌تنها محدودیتی ایجاد نمی‌کند، بلکه کانال داده را برای استفاده از ظرفیت کامل حافظه‌ی GPU ایجاد می‌کند و با استفاده از پهنای باند PCI Express، می‌تواند گلوگاه‌ها را ازبین ببرد و درنهایت، عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی را افزایش دهد.طبق بررسی‌های وب‌سات ASCII، فناوری حافظه‌ی هوشمند AMD موسوم به SAM می‌تواند عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی در اجرای بازی‌ها را به‌طورمیانگین تا ۱۶ درصد افزایش دهد.

ماه گذشته AMD بعد از سال‌ها دوری از بازار پردازنده‌های حرفه‌ای و پرچم‌دار، کارت‌های گرافیک پرچم‌دار رادئون موسوم به RX 6000 را با معماری جدید RDNA 2 و قیمت به‌مراتب ارزان‌تر از کارت‌های سری ۳۰۰۰ جی‌فورس انویدیا رونمایی کرد تا تنور رقابیت بین دو غول سازنده‌ی پردازنده‌های گرافیکی بیش از هر زمان دیگری داغ شود. AMD علاوه‌بر کارت‌های گرافیکی حافظه‌ی جدید Smart Access Memory (به‌اختصار SAM) را معرفی کرد. در سیستم‌های کامپیوتری رایج مبتنی‌بر ویندوز، پردازنده‌ها می‌توانند هم‌زمان به بخشی از حافظه‌ی گرافیکی (VRAM) دسترسی پیدا کنند و این موضوع عملکرد سیستم را محدود می‌کند؛ اما AMD ادعا می‌کند که حافظه‌ی دسترسی هوشمندش (SAM)، نه‌تنها محدودیتی ایجاد نمی‌کند، بلکه کانال داده را برای استفاده از ظرفیت کامل حافظه‌ی GPU ایجاد می‌کند و با استفاده از پهنای باند PCI Express، می‌تواند گلوگاه‌ها را ازبین ببرد و درنهایت، عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی را افزایش دهد.
تاکنون، ایسوس و MSI پشتیبانی از حافظه‌ی هوشمند AMD در کارت‌های گرافیکی RX 6800 XT و RX 6800 و مادربردهای سری ۴۰۰ اینتل را ارائه داده‌اند و ASRock و Gigabyte نیز می‌کوشند پشتیبانی از این قابلیت را به‌سرعت در مادربردهایشان فراهم کنند. به‌تازگی رسانه‌ی ژاپن ASCII اولین بنچمارک‌های عملکرد SAM را روی مادربردهای مبتنی‌بر پلتفرم اینتل اجرا کرده است که نتایج به‌دست‌آمده از عملکرد و تأثیر چشمگیر SAM حکایت می‌کند.

وب‌سایت یادشده حافظه‌ی دسترسی هوشمند AMD را در مادربرد سری ۴۰۰ اینتل (Z490) به‌همراه کارت گرافیکی Radeon RX 6800 XT آزمایش کرده است و نتایج حاصل بهبود عملکرد حداکثر ۱۶ درصدی را نشان می‌هد. فناوری حافظه‌ی دسترسی هوشمند AMD درحقیقت همان Base Address Register (به‌اختصار BAR) محسوب می‌شود و نکته‌ی جالب این است که AMD از درگاه PCIe 3.0 نیز برای ارائه‌ی این فناوری پشتیبانی می‌کند. BAR اساسا مشخص می‌کند چقدر فضای حافظه‌ی GPU گسسته می‌تواند استفاده شود. کامپیوترهای شخصی کنونی معمولا به ۲۵۶ مگابایت حافظه نقشه‌برداری محدود می‌شوند؛ ولی AMD ادعا می‌کند که با استفاده از حافظه‌ی دسترسی هوشمند (SAM) می‌تواند به تمامی حافظه‌ی GPU دسترسی داشته باشد، گلوگاه‌ها را ازبین ببرد و عملکرد سریع‌تری ارائه دهد.

 

 
 

 


طبق گفته‌های AMD، فناوری SAM فعلا در پردازنده‌های Ryzen 5000 و مادربردهای مبتنی‌بر تراشه‌ی سری ۵۰۰ پشتیبانی می‌شود. بااین‌حال، سازندگان مادربرد نه‌تنها پشتیبانی از مادربردهای سری ۴۰۰ شرکت AMD را فراهم کرده‌اند؛ بلکه این قابلیت را به مادربردهای سری 400 اینتل، ازجمله Z490 نیز منتقل کرده‌اند.

وب‌سایت ASCII برای آزمودن تأثیر SAM در عملکرد پردازش گرافیکی، از مادربرد ASUS ROG Maximus XII Extreme بهره برده است که جدیدترین 1002 BIOS را اجرا و از SAM پشتیبانی می‌کند. افزون‌براین، سخت‌افزار مذکور را پردازنده‌ی مرکزی Core i9-10900K اینتل و کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT همراهی می‌کنند.

گفتنی است برای فعال‌کردن فناوری SAM، ابتدا باید به بایوس (BIOS) دسترسی یافت و سپس، به صفحه‌ی Advanced مراجعه کرد. این ویژگی به‌صورت پیش‌فرض روی گزینه‌ی Disabled تنظیم شده است که باید آن را روی گزینه‌ی Auto تنظیم کنید تا وضعیت آن به‌ حالت عادی تغییر یابد و درنهایت، پس از راه‌اندازی کامپیوتر و بازکردن کارت گرافیک در مدیر دستگاه، کارت گرافیکی با پشتیبانی از قابلیت Large Memory Range ظاهر می‌شود.

وب‌سایت ASCII درمجموع چهار بازی را برای سنجش عملکرد SAM بررسی و در ابتدا بازی Assassin's Creed Valhalla را با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و کیفیت ازپیش‌تعیین‌شده آزمایش کرده است. پردازنده‌ی گرافیکی به‌طورمیانگین ۱۴ ​​و حداقل ۱۳ درصد فریم‌ریت بازی را بهبود داده است که شروع امیدوارکننده‌ای برای این ویژگی در پلتفرم اینتل محسوب می‌شود.

 

 

 
 

 


در مرحله‌ی دوم، بازی Forza Horizon 4 در رزولوشن ۱۴۴۰ و ۱۰۸۰ پیکسل بررسی شده است. در این آزمایش، عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی در رزولوشن ۱۰۸۰ به‌صورت میانگین ۲۰ و حداقل ۱۹ درصد افزایش فریم‌ریت را به‌ارمغان آورده است.

 

 
 

 


در رزولوشن ۱۴۴۰ پیکسل، عملکرد کارت گرافیک RX 6800 XT به‌طو‌رمیانگین ۱۶ درصد و حداقل ۱۷ درصد کاهش می‌یابد که نشان‌دهنده‌ی گلوگاه‌شدن پردازنده در وضوح کمتر است؛ اما با افزایش وضوح تصویر، گلوگاه پردازنده کاهش می‌یابد و GPU به‌عنوان تعیین‌کننده‌ی اصلی عملکرد محسوب می‌شود. بااین‌اوصاف، این بازی در رزولوشن 4K با استفاده از فناوری جدید AMD با افزایش دورقمی عملکرد GPU مواجه شده است.

 

 
 

 


به‌نوعی حافظه‌ی دسترسی هوشمند AMD قصد دارد با حذف بار اضافی پردازنده‌ی مرکزی، عملکرد نهایی بهتری ارائه دهد. در مرحله‌ی سوم، بازی Red Dead Redemption 2، یکی از عناوین جدید و محبوب استودیو بازی‌سازی راک‌استار (Rockstar)، در بهترین حالت ازپیش‌تعیین‌شده و در رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل آزمایش شده است. به‌گفته‌ی وب‌سایت ASCII، در این بازی به‌طورمیانگین بهبود ۸ درصدی و حداقل پیشرفت عظیم ۲٫۸ برابری عملکرد را می‌توان مشاهده کرد. در‌ادامه، وب‌سایت مذکور به این نکته اشاره می‌کند که آن‌ها بازی یادشده را سه‌ بار آزمایش کرده و هربار با همان عملکرد چشمگیر مواجه شده‌‌اند.

 

 
 

 



در آخرین آزمایش، بازی Rainbow Six Siege شرکت یوبیسافت بررسی شده است. نتایج به‌دست‌آمده در رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل و بهترین کیفیت ازپیش‌تعیین‌شده به‌طور‌میانگین ۱ درصد و حداقل ۱۲ درصد افزایش فریم‌ریت بازی را به‌ارمغان آورده است. قطعا در تمامی بازی‌ها نباید انتظار افزایش عملکرد دو‌رقمی را داشت. بااین‌حال، کاملا مشخص است کاربران اینتل گیم‌پلی روان‌تری در نتیجه‌ی استفاده از SAM را تجربه خواهند کرد؛ زیرا حداقل ارقام FPS بازی‌ها را افزایش می‌دهد و بار اضافی پردازنده را کاهش و عملکرد سریع‌تر FPS را ارائه می‌دهد.

ناگفته نماند انویدیا نیز مشغول کار روی فناوری حافظه‌ی دسترسی هوشمند خودش است که از پلتفرم AMD نیز پشتیبانی خواهد کرد. طبق گفته‌های انویدیا، کارت‌های گرافیکی GeForce RTX 30 هم‌اکنون از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و در آینده، قابلیت مذکور به‌صورت به‌روزرسانی در آن‌ها ارائه خواهد شد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,063 بازدید

    0 نظر

    درج: 2 دی 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir