اسپیس ایکس فضانوردان را راهی سفر‌های فضایی می‌کند

-1
اسپیس ایکس فضانوردان را راهی سفر‌های فضایی می‌کند

فضانوردان ناسا قصد دارند تا پایان ماه آینده با کپسول فضایی اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کنند.پس از موفقیت کپسول فضایی کرو دراگون، خدمه اژد‌های شرکت اسپیس ایکس که با استفاده از موشک فضایی فالکون ۹ محموله باری را در مارس ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال کرد، مقام‌های ناسا اعلام کرده اند در روز ۲۷ ماه مِی پیش روی درسال میلادی جاری اولین گروه از فضانوردان با این کپسول فضایی روانه ماموریت فضایی می‌شوند.

در این ماموریت دو فضانورد ناسا با استفاده از کپسول فضایی که به وسیله موشک فالکون ۹ از مدار زمین خارج می‌شود وارد ایستگاه فضایی بین المللی خواهند شد. این نخستین پرتاب پس از بازنشستگی شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ خواهد بود

ناسا درنظر دارد در ماموریت‌های آینده فضایی مدت زمان اقامت فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی را تا یک هفته کاهش دهد تا تعداد بیشتری فضانورد به فضا ارسال کند.

در اولین پرتاب کپسول فضایی خدمه اژدها، دو فضانورد اسپیس ایکس به مدت دو الی سه ماه در ایستگاه فضایی به انجام پژوهش‌های علمی می‌پردازند و پس از آن با استفاده از کپسول فضایی به زمین بازگشته و در اقیانوس اطلس فرود می‌آیند.

امروزه فضانوردان تنها با استفاده از کپسول فضایی سایوز متعلق به آژانس فضایی روسیه، مشهور به روس کاسموس به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می‌شوند و روس‌ها تنها دو پرواز برای حمل و نقل فضانوردان را در طول سال برنامه ریزی می‌کنند و دیگر پرتاب ها، حمل محموله مواد خوراکی و تجهیزات است. 

کپسول فضایی کرو دراگون پس از ۶ سال گذراندن انواع آزمایش‌ها و توسعه وطراحی جدید سرانجام آماده است تا اولین گروه مسافران را به فضا انتقال دهد.

کارشناسان با توجه به همه گیری بیماری COVID-۱۹ اعلام کرده اند؛ فضانوردان باید دوره قرنطینه پیش از پرتاب به ایستگاه فضایی را درمحلی ویژه سپری کنند و خطر انتقال ویروس به فضا بسیار زیاد است.

 

 
 

 

با توجه گسترش ویروس کرونا بیشتر کارکنان ناسا و شرکت اسپیس ایکس این روز‌ها به صورت دورکاری به انجام کار می‌پردازند و کارشناسان امیدوار هستند بتوانند زمینه راه اندازی و پرتاب موشک و کپسول فضایی در زمان پیش بینی شده را به انجام برسانند.

کپسول فضایی خدمه اژد‌ها به تازگی آزمایش مربوط به چترنجات کپسول فضایی که در زمان فرود اضطراری و یا بازگرداندن فضانوردان از ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

قرار است دو آزمایش دیگر چتر نجات کپسول فضایی خدمه اژد‌ها اواخر ماه آپریل سال میلادی جاری انجام شود. یکی دیگر از آزمایش‌های دردست اجرا بررسی سیستم پیشرانش درزمان سقوط و نقص فنی کپسول فضایی خدمه اژدهاست که با استفاده از آن موتور‌های اضطراری کپسول فضایی پس از پرتاب فعال و فضانوردان را به سلامت به زمین باز می‌گرداند.

چندین پیش در زمان آزمایش موتور‌های اضطراری کپسول فضایی، به طور ناگهانی کپسول فضایی دچار آتش سوزی شد که به گفته کارشناسان امکان تعمیر واستفاده دوباره از کپسول فضایی دیگر امکان پذیر نبود.

 

 
 

 

محققان نشت ماده تترواکسید نیتروژن به داخل لوله‌های تیتانیوم حاوی گاز هلیوم سیستم درونی کپسول فضایی را عامل آتش گرفتن کپسول فضایی در زمان آزمایش موتور‌های اضطراری اعلام کردند.

برای رفع این مشکل کارشناسان اعلام کردند جنس لوله‌ها را از فلزی جز تیتانیوم درنظر خواهند گرفت تا ضریب اشتعال آن کاهش یابد.

موشک فضایی فالکون ۹ هم در جدیدترین ماموریت خود برای ارسال ماهواره‌ها طرح اینترنت فضایی استارلینک دچار نقص فنی شد هرچند که کارشناسان موفق به استقرار ماهواره‌ها درمدار از پیش تعیین شده در مدارکره زمین شدند، اما موتور موشک فالکون دچار نقص شد و نتوانست پس از بازگشت دوباره مورد استفاده برای ماموریت‌های آتی قرار گیرد.

فضانوردان ناسا که قرار است با استفاده از کپسول فضایی خدمه اژد‌ها به ایستگاه فضایی سفر کنند این روز‌ها درحال یادگیری نحوه هدایت و کنترل کپسول فضایی هستند، زیرا فناوری‌های مورد استفاده در تجهیزات شرکت اسپیس ایکس با ناسا متفاوت است.

برای آموزش فضانوردان ناسا از نوعی سیستم شبیه ساز پرواز هم بهره گرفته است که با استفاده از آن فضانوردان با محیط کپسول فضایی در زمان سفر درفضا آشنا می‌شوند.

 

 
 

 

پرتاب فضانوردان از پایگاه کیپ کاناورال فلوریدا، سکوی پرتابی ۳۹A انجام می‌شود و فضانوردان یک الی دو روز پس از پرتاب به ایستگاه فضایی می‌پیوندند.

دو شرکت اسپیس ایکس و بوئینگ درسال ۲۰۱۴ قرارداد‌هایی با ناسا برای ساخت کپسول فضایی و ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی منعقد کردند، اما در آخرین آزمایش کپسول فضایی استارلاینر شرکت بوئینگ که اواخر سال میلادی گذشته انجام شد، پرتاب کپسول دچار مشکل شد و نتوانست به سرعت لازم برای خروج از مدار کره زمین دست یابد وبه ناچارکارشناسان کپسول فضایی را به زمین بازگرداندند.

مقام‌های ناسا اعلام کرده اند کارساخت کپسول فضایی به وسیله اسپیس ایکس از بوئینگ موفقیت آمیز‌تر بوده است و کپسول فضایی بوئینگ نیاز به بررسی دقیق مشکل پیش آمده و رفع آن دارد تا پس از انجام آزمایش‌های مختلف تاییدیه برای ارسال فضانورد به فضا را به دست آورد.

قراراست درصورت موفقیت آمیز بودن پرتاب فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی با استفاده از کپسول فضایی خدمه اژد‌ها که به نام ماموریت Demo-۲ نام گذاری شده است، ناسا مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار برای ادامه توسعه کپسول فضایی و ارسال چندین پرتاب محموله‌های باری به اسپیس ایکس بپردازد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    848 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 اردیبهشت 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir