آخرین آزمایش کرو دراگون امروز انجام می‌شود

+1
آخرین آزمایش کرو دراگون امروز انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، اگرچه این پرتاب برای ساعت ۸ صبح روز شنبه برنامه ریزی شده بود اما اسپیس ایکس اواخر روز جمعه اعلام کرد که بالا آمدن آب در اقیانوس اطلس ممکن است مانع بازیابی این کپسول شود و ممکن است این پرتاب در حوالی ظهر انجام شود.    

هدف از این آزمایش که آزمایش «سیستم لغو پرواز» نامیده می شود، این است که مشخص شود این کپسول می تواند جدا شود، موتورهای خود را روشن کند و درصورتی که راکت دچار مشکل شد، فرود آید.
 راکت حامل این کپسول در جو بالای اقیانوس اطلس می سوزد و از بین می رود.  

چنانچه همه چیز به خوبی پیش رود، اسپیس ایکس آماده خواهد بود که نخستین فضانوردان را از زمان پایان برنامه شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱، از خاک آمریکا به ایستگاه بین المللی فضایی پرتاب کند.

قرار است کپسول مورد آزمایش سوار بر راکت فالکون ۹ از مجموعه پرتاب ۳۹A مرکز فضایی کِنِدی پرتاب شود؛ سکوی تاریخی که فضاپیمای آپلو ۱۱ در سال ۱۹۶۹ از آنجا به ماه پرتاب شد. اسپیس ایکس این مجموعه را اجاره کرده است.

چناچه اسپیس ایکس، آزمایش روز شنبه را به تاخیر بیاندازد، بازه های زمانی روز یکشنبه و دوشنبه برای این پرتاب برنامه ریزی شده است اما پیش بینی های هواشناسی نشان می دهد که اوضاع جوی برای این روزها مناسب نیست.

این پرتاب آزمایشی در حالی انجام می شود که ناسا برای متوقف کردن تکیه خود بر کپسول های روسی «سایوز» به منظور ارسال فضانوردان به ایستگاه بین المللی فضایی تحت فشار قرار دارد و اسپیس ایکس و شرکت رقیب آن «بوئینگ» سال ها از برنامه زمان بندی شده خود برای ساخت یک کپسول جدید عقب هستند.

راکت مورد استفاده در پرتاب آزمایشی اسپیس ایکس شامل یک مرحله اول تقویت کننده است که برای سومین و آخرین بار دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. کپسول کرو دراگون حدود ۹۰ ثانیه پس از پرتاب  راکت، از آن جدا شده و موتورهای خود را روشن می کند. 

 

 
 

 

«ایلان ماسک» بنیانگذار شرکت اسپیس ایکس به تازگی در توئیتی تایید کرد که این راکت از این پرتاب آزمایشی جان سالم بدر نخواهد برد. طبق اعلام ناسا، این راکت در حین ورود به جو زمین بر اثر اصطکاک با هوا و یا نیروهای G از بین خواهد رفت.

اسپیس ایکس اعلام کرد که این کپسول به گونه ای طراحی شده است که نه تنها در چند دقیقه اول بلکه در هر نقطه از سفر راکت به قسمت فوقانی جو، می تواند از خطر فرار کند.  

هشت موتور «سوپردراکو» (SuperDraco) اسپیس ایکس در دیواره های این کپسول تعبیه شده اند و هر کدام از آنها می تواند تا ۱۶ هزار پوند رانش تولید کنند. این موتورها در جریان لغو پرواز می توانند برای حدود ۱۰ ثانیه بیش از ۱۲۰ هزار پوند رانش تولید کنند. رانش یا تراست (Thrust) نیرویی واکنشی است که جسم را در جهت مخالف به حرکت درمی‌آورد.

در مقایسه چهار موتور هواپیمای بزرگ جت ۷۴۷ شرکت بوئینگ می تواند ۲۶۶ هزار پوند رانش تولید کنند؛ این در حالی است که به گفته اسپیس ایکس مرحله اول راکت فالکون ۱.۸۹ میلیون پوند رانش و مرحله دوم این راکت قادر به تولید ۲۱۰ هزار پوند رانش است.

در توضیحات شرکت اسپیس ایکس آمده است که هشت موتور کپسول دراگون کرو مزیتی ارائه می دهند تا در صورت از کار افتادن یک موتور ، فرار هنوز امکان پذیر است.

کپسول کرو دراگون، شبیه کپسول «استارلاینر» شرکت بوئینگ است به این دلیل که در هر دوی این کپسول ها موتورهای تعبیه شده است که دارای سیستم لغو پرواز هستند. اما در کپسول «اوریون» ناسا که برای ماموریت به اعماق فضا طراحی شده است، یک ابزار لغو پرواز جداگانه در نوک این کپسول تعبیه شده است.  

کرو دراگون در جریان آزمایش روز شنبه قرار است موتورهای خود را روشن کند و سپس در راستای ساحل حرکت کند، محموله بار خود را به بیرون بیاندازد و به صورتی بچرخد که سپر حرارتی قسمت پایین آن به سمت اتمسفر قرار گیرد.
چترهای نجات این کپسول آن را قادر می سازد تا فرودی نرم بر اقیانوس اطلس و در نزدیکی گروه بازیابی داشته باشد. ناسا اعلام کرد که راکت حامل این کپسول بر فراز اقیانوس اطلس منهدم می شود. 

ناسا در توضیحات این مأموریت اعلام کرد که زمان انهدام پیش بینی شده بر اساس تعدادی از عوامل از جمله شرایط آب و هوایی و تغییرات جزئی در رفتار و موقعیت این راکت متفاوت خواهد بود اما این رویداد اندکی پس از جدا سازی و یا به محض بازگشت مجدد از قسمت های فوقانی جو صورت گیرد.

ناسا اعلام کرد که تیم های اسپیس ایکس برای بازیابی فوری بقایای این راکت آماده خواهند بود، پرسنل نیروی هوایی آمریکا در بخشی از عملیات بازیابی دراگون، با تیم اسپیس ایکس برای نظارت بر کرو دراگون و نزدیک شدن به این فضاپیما در آب های آزاد اقیانوس اطلس همکاری می کنند. 

در صورت موفقیت آزمایش نهایی سیستم لغو پرواز کرو دراگون، قرار است دو فضانورد کهنه کار به نام «باب بهنکن» و «داگ هورلی» اولین ماموریت اسپیس ایکس در سال جاری میلادی را انجام دهند.کپسول قبلی کرو دراگون در ماه مارس در جریان یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین به ایستگاه بین المللی فضایی رسید اما این کپسول در آزمایش بعدی بر روی سکوی پرتاب منفجر شد و شرکت اسپیس ایکس شکست خورد.

اسپیس ایکس با شرکت بوئینگ در زمینه برنامه تجاری خدمه دار ناسا برای ساخت فضاپیمایی که به ایستگاه بین المللی فضایی برسد، رقابت می کند. کپسول شرکت بوئینگ به نام «استارلاینر» روز بیستم دسامبر بدون خدمه پرتاب شد اما بروز یک مشکل در ساعت این مامورت مانع پهلوگیری این کپسول در ایستگاه بین المللی فضایی شد. 
به رغم این مشکل، بوئینگ و ناسا اعلام کردند که پرواز آزمایشی استارلاینر بیشتر اهداف آنها را برآورده کرده است. ناسا اعلام کرد که بررسی مشکل استارلاینر دست کم دو ماه طول می کشد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    721 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir