۱۰ نمونه از حضور پررنگ هوش مصنوعی در زندگی روزمره

0
۱۰ نمونه از حضور پررنگ هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی، نقش مهمی را در زندگی روزمره مردم سراسر جهان بر عهده دارد و تاثیر آن به اندازه‌ای است که نمی‌توان زندگی را بدون وجود هوش مصنوعی تصور کرد.
به گزارش فوربس، هنگامی که صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، شاید این طور تصور شود که هوش‌ مصنوعی فقط موضوع مورد تمرکز غول‌های فناوری است و تاثیری بر زندگی روزمره ندارد اما واقعیت این است که هوش مصنوعی می‌تواند زندگی بیشتر مردم را تحت تاثیر قرار دهد.


به بهترین نمونه‌های استفاده از هوش مصنوعی در زندگی روزمره اشاره می‌شود.

 

 
 

 


فناوری تشخیص چهره در تلفن همراه
یکی از نخستین ابزاری که همه افراد از هنگام صبح با آن سر و کار دارند، تلفن همراه است. هنگامی که قفل تلفن همراه با کمک فناوری‌های بیومتریک مانند فناوری تشخیص چهره باز می‌شود، از هوش مصنوعی استفاه می‌کند.
در فرآیند تشخیص چهره، حدود ۳۰ هزار نقطه مادون قرمز نامرئی روی چهره قرار می‌گیرند و تصویر او را ثبت می‌کنند. سپس سیستم تشخیص چهره با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، چهره ثبت شده را با تصاویر ذخیره شده از چهره مالک تلفن همراه مقایسه می‌کند تا تشخیص دهد فردی که قصد باز کردن قفل تلفن را دارد، مالک آن است یا خیر.

رسانه‌های اجتماعی
بسیاری از افراد پس از باز کردن قفل تلفن همراه خود، به بررسی حساب خود در رسانه‌های اجتماعی مانند توئیتر می‌پردازند تا در جریان رخدادهای جدید قرار بگیرند. هوش مصنوعی نه تنها برای شخصی‌سازی آنچه کاربر در این رسانه‌ها می‌بیند، به کار می‌رود بلکه اخبار دروغین را شناسایی می‌کند و یادگیری ماشینی نیز از "قلدری رایانه‌ای"(Cyberbullying) پیشگیری می‌کند.

فرستادن ایمیل یا پیامک
بیشتر افراد هر روز باید یک یا چند ایمیل بفرستند. پلتفرم‌هایی مانند "گرامرلی"(Grammarly) که برای بهبود متن ابداع شده‌اند، می‌توانند با بررسی ایمیل و پیدا کردن خطاهای آن، به بهتر نوشتن ایمیل کمک کنند. چنین ابزاری برای انجام دادن کار خود، از هوش مصنوعی و "پردازش زبان طبیعی"(NLP) استفاده می‌کنند.
پس از دریافت پیام‌ها، "فیلترهای هرزنامه" یا "اسپم فیلترز"(spam filters)، هوش مصنوعی را به کار می‌برند تا ایمیل‌های مشکوک را شناسایی کنند. نرم‌افزار آنتی ویروس نیز از هوش مصنوعی برای محافظت از حساب کاربر در ایمیل استفاده می‌کند.

 

 
 

 


جستجو در گوگل
در حال حاضر بیشتر افراد نمی‌توانند حتی یک روز خود را بدون جستجو در گوگل سپری کنند. موتورهای جستجو بدون کمک هوش مصنوعی نمی‌توانند به بررسی کل اینترنت بپردازند و پاسخی به کاربر ارائه دهند.
برخی تبلیغاتی که به نظر می‌رسد همیشه در تعقیب کاربر هستند نیز با کمک هوش مصنوعی فعال می‌شوند. این تبلیغات، بر اساس سابقه جستجوی کاربر و مطالبی که به نظر می‌رسد برای کاربر ارزمند هستند، فعال و شخصی‌سازی می‌شوند.

دستیارهای صوتی دیجیتال
دستیارهای صوتی دیجیتال معمولا می‌توانند اطلاعات بسیاری را در مورد موضوعات گوناگون در اختیار کاربر خود قرار ‌دهند و به سرعت در حال تبدیل شدن به ابزاری هستند که زندگی بدون آنها ممکن نیست.
این ابزار از "سیری" (Siri) و "الکسا" (Alexa) گرفته تا "گوگل هوم" (Google Home)، از روش پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کنند که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند.

 

 
 

 


ابزارهای هوشمند خانگی
خانه‌ها به تدریج در حال هوشمند شدن هستند. اکنون بسیاری از افراد، ابزاری مانند ترموستات‌های خانگی هوشمند را به کار می‌گیرند تا اولویت‌های خود در گرما و سرما و عادت‌های روزانه را به آنها آموزش دهند. این ابزار هوشمند پس از یادگیری عادت‌های کاربر می‌توانند دمای مورد نظر او را تنظیم کنند.
ابزاری مانند یخچال‌ هوشمند نیز می‌توانند فهرستی از اقلام مورد نیاز کاربر را بر اساس موجودی یخچال او ارائه دهند و او را در جریان احتیاجات روزانه‌ بگذارند.

رسیدن به مقصد با هوش مصنوعی
ابزاری که به سفر کمک می‌کنند، امکاناتی بیش از نقشه ارائه می‌دهند. سرویس‌هایی مانند "گوگل مپس"(Google maps) و اپلیکیشن‌های مخصوص سفر برای بررسی عبور و مرور و شرایط آب و هوا، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
ممکن است خودرویی که کاربر برای رفتن به محل کار از آن استفاده می‌کند، فناوری‌های مخصوص کمک به راننده را شامل شوند. برخی از افراد نیز ترجیح می‌دهند از خودروهای خودران شرکت‌هایی مانند "ویمو"(Waymo) استفاده کنند. همه این خدمات، کار خود را با کمک هوش مصنوعی انجام می‌دهند.

 

 
 

 


بانکداری هوشمند
هوش مصنوعی در حال حاضر در سیستم بانکداری نیز به کار می‌رود و می‌تواند به افزایش ایمنی کار و تشخیص برخی از خطاهای احتمالی کمک کند. هنگام واریز پول به یک حساب با کمک تلفن همراه و ورود به حساب، از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. هنگام پرداخت صورتحساب غذا و یا خرید نیز معمولا از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

خرید هوشمند
هنگامی که صحبت از خرید به میان می‌آید، نام "آمازون"(Amazon) که بزرگترین فروشگاه آنلاین آمریکا است، خودنمایی می‌کند. چنین فروشگاه‌هایی، کاربران را پیوسته در معرض هوش مصنوعی قرار می‌دهند.
الگوریتم‌های خرید مبتنی بر هوش مصنوعی، اولویت‌ها و علاقه‌های کاربران را در خرید یاد می‌گیرند و پیشنهاداتی را در این زمینه ارائه می‌دهند. آمازون، الگوریتم‌ها و ارزیابی‌های پیش‌بینی کننده‌ای را در این زمینه ارائه می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد که خرید خود را با یک کلیک انجام دهند.

 

 
 

 


اپلیکیشن‌های تماشای فیلم
سرویس‌های پخش فیلم و سریال می‌توانند سرگرمی خوبی پس از بازگشت از محل کار باشند. این سرویس‌ها نیز مانند بسیاری از سرویس‌های هوشمند، مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و بر اساس سابقه تماشای فیلم، پیشنهاداتی را به کاربر ارائه می‌دهند. در واقع می‌توان گفت که حدود ۸۰ درصد آنچه کاربران تماشا می‌کنند، بر اساس پیشنهادات این اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرند

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    867 بازدید

    0 نظر

    درج: 11 دی 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir