چه سرنوشتی در انتظار زمین است

0
چه سرنوشتی در انتظار زمین است

می توان گفت زمین در گذشته آتشفشانی بوده و درونش گازهای گلخانه‌ای وجود داشت، این حالت یادآور شباهت زیاد به سیاره ناهید است، این سیاره در حال حاضر محیط ِ بسیار سخت و طاقت‌ فرسایی دارد؛ سطحی خشک به رنگ قرمز ـ نارنجی و گرمایی فوق‌العاده سوزان که برای ذوب مس کافی است. اما طبق پژوهشی جدید ناهید طی ۲ تا ۳ میلیارد سال سیارۀ معتدلی بود و بیشترین شباهت را به زمین داشته؛ یعنی آب در سطح آن جاری بوده و دمایی متعادل شبیه به زمین داشته است.

سپس تغییرات قابل‌توجه این سیاره، بیش از ۷۰۰ میلیون سال پیش آغاز شد و ۸۰ درصد این سیاره را تحت تاثیر قرار داد؛ در نتیجه قابلیت سکونت در آن به تدریج کاهش یافت. با تجمع گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر ناهید اقیانوس‌های آن از بین رفت و سیاره‌ای به شدت داغ (به شکلی که امروز می بینیم) باقی ماند که بادهایی با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در آن جریان پیدا می کنند.

 

 
 

 

ناهید برای میلیاردها سال، آب و هوای ثابتی مانند زمین داشته و تغییرات اقلیمی، آن را به یک سیاره غیرقابل سکونت تبدیل کرده است. پس از تمام شدن ذخایر آب ناهید، میزان دی‌اکسید کربن در جو آن افزایش یافت و این، پایان امکان حیات در این سیاره بود. برخی از محققان معتقدند با انتشار گازهای گلخانه‌ای در زمین، سیارۀ ما نیز می تواند سرنوشتی همچون ناهید داشته باشد.

همچنین دانشمندان معتقدند بشر با کنترل نکردن آب و هوای زمین و همچنین گرمای روزافزون خورشید،  می تواند به سرنوشت مریخ دچار شود. مریخ امروز به شدت سرد و خشک است. رودخانه‌ها و دریاهای سطح آن سالهاست که خشکیده و از بین رفته‌اند. اتمسفر سیاره نازک و ناچیز است و اگر میکروب‌های مریخی هنوز وجود داشته باشند، احتمالاً در لایه‌های زیرین و درونی مریخ گرد آمده‌اند.

 

 
 

 

روزی روزگاری، در حدود ۴ میلیارد سال پیش، مریخ نیز درست مانند زمین سیاره‌ای گرم و بارانی بود. آب مایع در رودخانه‌های طویلی که در سطح مریخ جریان داشتند و به دریاهای کم عمق ختم می شدند جاری بود. لایه زخیمی از اتمسفر (جو) سیاره را پوشانده و آنرا گرم نگه می داشت.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    948 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 مهر 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir