باشگاه دانش‌پژوهان جوان موزه جواهرات علمی است

0
باشگاه دانش‌پژوهان جوان موزه جواهرات علمی است

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان،‌ باشگاه دانش‌پژوهان جوان را به عنوان متولی‌ اصلی برگزاری المپیادها به نوعی موزه جواهرات علمی دانست.

فاطمه مهاجرانی در مراسم تجلیل از مدال‌آوران المپیاد‌های علمی کشور که در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: «آینده کشور را به دست فرزندانی می‌دهیم که امروز در اینجا از آنان تقدیر می‌کنیم. امروزه محور توسعه کشورها علم است و علم آن چیزی است که کمک می‌کند تا کشورها به قطب اقتصادی تبدیل شوند.»

او افزود: «به واقع موتور توسعه کشورها علم است و ما امروز در این سالن شاهد دو عنصر علم وجوانی هستیم و باید بدانیم که گره‌خوردن این دو عنصر با یکدیگر می‌تواند مشکلات کشور را حل کند.»

مهاجرانی ادامه داد: «اندیشه‌های پویایی که توان حل مسائل علمی پیچیده را دارند، حتما توان حل مشکلات کشور را هم دارند، اما لازمه آن این است که با نگاه علمی کشور را مدیریت کنیم و به این منظور حتماً باید سهمی از مدیریت کشور برای نخبگان در نظر گرفته شود.»

او افزود: «معتقدم باشگاه دانش‌پژوهان جوان به عنوان متولی‌ اصلی برگزاری المپیادها به نوعی موزه جواهرات علمی است و کافی است مشکلات کشور به افتخار آفرینان این موزه ارجاع داده شود تا شاهد حل آن‌ها باشیم.»

مهاجرانی عملکرد امیرکبیر را فقط سه سال و دو ماه وزارت و خدمات بزرگی که به کشور کرد یادآوری کرد و گفت: «باید اندیشه‌های بزرگ را مورد توجه قرار دهیم. طبیعتاً همه فرزندان کشور ظرفیت‌های کشور هستند و المپیادی‌ها هم بخشی از این ظرفیت به شمار می‌روند، اما کشورها به اندازه‌‌ای توسعه می‌یابند که به ظرفیت‌های انسانی خود بها دهند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «اگر به روند توسعه کشورها نگاه کنیم می‌بینیم فردی مانند «ماهاتیرمحمد» در مالزی با به رسمیت شمردن تمامی تنوع‌ها، سبب توسعه کشورش می‌شود و این به آن معنی است که هنر، ادبیات و هر چیزی باید سرجای خودش قرار گیرد، اما علم موضوع خطیری است که توجه ویژه می‌طلبد.»

او تاکید کرد علم به آدم‌ها، سروری و برتری و گفت: «مهم این است که حواسمان باشد که با بار خطیر علم دچار غرور نشویم.»

او خطاب به جوانان المپیادی گفت: «هر کجای دنیا که رفتید و به هر دلیلی که رفتید، فراموش نکنید که ریشه‌های شما در این سرزمین است و شما باید به جامعه بشری و به طور اخص به ایرانی کمک کنید.»

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «هرگز نباید سر موضوعات بی‌ارزش ماننده نمره، پول و پست و مقام لرزید. اگر کسی به دلیل یکی از این‌ مسائل لرزید، این به آن معنی است که قیمت او به همان اندازه است در حالی که دل هر انسانی جای موضوعات کوچک نیست و باید جای خدمت به خلق باشد.»

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش هم در پیامی که عنایت سالاریان، معاون مرکز ملی استعدادهای درخشان قرائت شد، بر نقش نخبگان در جامعه و وظیفه باشگاه دانش‌پژوهان در پرورش استعدادهای درخشان تاکید کرد.

در بخشی از این پیام آمده است:

«آینده نظام جمهوری اسلامی ایران در گرو شکوفایی استعدادهای جوانان و نوجوانان کشور است. حمایت از جوانان مستعد و سرآمد دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان جوان، وظیفه همه مسئولان کشور است. وزارت آموزش و پرورش، خود را مکلف می‌داند تسهیلات و امکانات لازم و ضروری را به موقع در اختیار این عزیزان قرار دهد.

باشگاه دانش‌پژوهان جوان، محل مناسبی برای شناسایی، جذب، هدایت و حمایت از باشگاه دانش‌پژوهان و جوانان مستعد کشور است که باید تقویت شود. باشگاه دانش‌پژوهان جوان باید بتواند با تشکیل انواع کارگاه‌ها، کتابخانه تخصصی و مجازی، اردوها و ایجاد آزمایشگاه‌های فعال و مجهز، بستر رشد و اعتلای این استعدادها را فراهم کند.

با برگزاری مسابقات و المپیادهای علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی می‌توانیم توانمندی‌های علمی و پژوهشی دانش‌آموزان را در عرصه‌های بین‌المللی به نمایش بگذاریم و به رخ جهانیان بکشانیم.

افتخارآفرینی حدود 700 نفر از دانش‌آموزان و کسب مدال‌های رنگارنگ(طلا، نقره و برنز) طی 30 سال گذشته در المپیادهای علمی نشان می‌دهد جوانان ما از استعدادهای درخشان و سرشاری برخوردارند و ما به آنان افتخار می‌کنیم.

ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت‌های پژوهشی، اشتغال مناسب، جذب و نگهداشت افتخارآفرینان المپیادهای علمی، از وظایف وزارت آموزش و پرورش است.

افتخار دارم طی 10 روز گذشته، دوبار در جمع مدال آوران المپیادهای علمی حضور پیدا کنم و با آنان از نزدیک گفتگو کنم. متاسفانه تاکنون خدمات شایسته‌ای نسبت به آنان ارائه نشده و شان جایگاه آن به درستی رعایت نشده است.

بر اساس گزارش مؤسسه آما اداره مهاجرت آمریکا در سال 2015، آمریکا میزبان بیش از 4/1 میلیون دانشجو خارجی بوده است سهم کشورهای مختلف به شرح زیر بوده است:

کشور چین بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در آمریکا (31%) را داشته است. کشور هند (14%)، کره جنوبی (7%)، عربستان سعودی (6%)، کانادا (3%) به ترتیب رده‌های بعدی بوده است. ایران با (2%) در رتبه یازدهم قرار گرفته است.

وزارت آموزش و پرورش، با همه توان، از چهره‌های سرآمد و مدال‌آوران المپیادهای علمی حمایت می‌کند و برای حل مشکلات پیش روی باشگاه، اهتمام ویژه‌ای معمول خواهد داشت.

من از خانم دکتر مهاجرانی و همکاران ایشان انتظار دارم طی دو ماه آینده، برنامه منسجمی بر اساس سند تحول، سند راهبردی نخبگان و در راستای تحقق برنامه ششم توسعه کشور برای حمایت از مدال‌آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی آماده و ارائه دهند.

گفتنی است، تعداد شرکت‌کنندگان مرحله اول سال 1396، حدود 76 هزار و 500 هزار نفر بود که 48 درصد دختر و 52 درصد آنان دانش‌آموزان پسر بودند.

در مرحله دوم آزمون، 350 نفر پذیرفته شدند و در دوره آموزش تابستانی به مدت 10 هفته دروس علمی و تئوری و آزمایشی را طی کردند.

از میان 350 دانش‌پژوه دوره آموزش تابستانی، 74 نفر به مدال طلا دست یافتند و به عنوان تیم طلایی در دوره یکساله به صورت شبانه‌روزی در باشگاه دانش‌پژوهان جوان آموزش دیدند و در پایان دوره تیم ملی برای اعزام مسابقات المپیادهای جهانی اعزام شدند. در مجموع، مدال‌آوران جهانی سال 1396 ، 28 مدال جهانی کسب کردند.»

در این مراسم از دارندگان مدال های طلا، نقره و برنز در پنج گروه شیمی، فیزیک، نجوم و اختر فیزیک، ریاضی و کامپیوتر تجلیل شد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,556 بازدید

    0 نظر

    درج: 3 تیر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir