تغییرات کتاب درسی برای کنکور 99-1400

+2

سال 99 آخرین سالی است که برای هر دو گروه از داوطلبان تجربی نظام قدیم و نظام جدید آزمون جداگانه برگزار می شود و پس از آن یعنی از سال 1400 به بعد ، شاهد برگزاری یک آزمون مشترک برای تمام داوطلبان خواهیم بود

زبان و ادبیات فارسی
تغییرات کتاب درسی ادبیات فارسی برای کنکور 1400 تجربی ، نسبتا زیاد است البته برخی مباحث مانند قرابت معنایی و آرایه های ادبی از یک الگوی خاصی پیروی می کنند ، یعنی نیازی به دانستن اطلاعات جدید نیست و اگر بیشتر تمرین کنید ، مهارت تست زنی شما در این بخش ها افزایش می یابد.
اما در بخش های تاریخ ادبیات ، لغت ، املا و زبان و ادبیات فارسی یک سری تغییرات جزئی به وجود آمده است و حجم این مباحث در کنکور نظام جدید نسبت به کنکور نظام قدیم کاهش زیادی داشته است بنابراین کار شما راحت تر می شود.
تعداد تست هایی که از بخش تاریخ ادبیات مطرح می شود ، کم تر شده و بخش هایی از زبان فارسی شامل تکواژ و واژه و ویرایش حذف شده است. برای درس ادبیات لازم است کتاب دهم سال چاپ 97 – 98 ، کتاب یازدهم سال چاپ 98 – 99 و کتاب دوازدهم سال چاپ 99 – 1400 مطالعه شود.


فرهنگ و معارف اسلامی
تغییرات کتاب درسی دین و زندگی برای کنکور 1400 تجربی ، بیشتر از دروس دیگر است. در دین و زندگی نظام جدید 12 درس سال دهم ، 12 درس سال یازدهم و 10 درس سال دوازدهم دارد ولی در دین و زندگی نظام قدیم 16 درس سال دوم ، 16 درس سال سوم ، 10 درس پیش دانشگاهی داشته است بنابراین 8 درس حذف شده است.
برای درس دین و زندگی لازم است کتاب دهم سال چاپ 97 – 98 ، کتاب یازدهم سال چاپ 98 – 99 و کتاب دوازدهم سال چاپ 99 – 1400 مطالعه شود.


زبان عربی
در کنکور 1400 در درس عربی بیشتر سوالات به صورت مفاهیم ، ترجمه و درک مطلب مطرح خواهند شد ، برخلاف سال های گذشته که بیشتر بر روی قواعد تاکید می شد.
از مبحث ترجمه 9 تست ، تعریب 1 تست ، درک مطلب 4 تست ، تحلیل صرفی 3 تست ، تشکیل 1 تست و قواعد 7 تست مطرح می شود و برای درس عربی لازم است کتاب دهم سال چاپ 97 – 98 ، کتاب یازدهم سال چاپ 98 – 99 و کتاب دوازدهم سال چاپ 99 – 1400 مطالعه شود.


زبان انگلیسی
در کنکور نظام قدیم طراحی سوالات زبان کنکور از دو کتاب سوم و پیش دانشگاهی بود اما در کنکور 1400 سه کتاب دهم ، یازدهم و دوزادهم منبع طراحی سوالات هستند شاید فکر کنید حجم این درس بیشتر شده است اما در نظام قدیم برای زبان انگلیسی 6 درس در سال سوم و 10 درس در سال پیش دانشگاهی داشتیم که در نظام جدید 4 درس در سال دهم و مجموعا 6 درس در سال یازدهم و دوازدهم داریم پس در مجموع 6 درس کمتر می خوانید.

بررسی و مقایسه آخرین تغییرات کتاب های کنکور تجربی کنکور ۱۴۰۰ نسبت به کنکور 99 :

درس زیست: برای کتاب های زیست شناسی نظام جدید مطالب زیر نسبت به سال های گذشته اضافه شده است :
١- تامین اکسیژن و مواد مغذی قلب که به فصل گردش مواد اضافه شده است
۲- انواع روش های تنفس در جانوران، جزئی نگری و کلی نگری، نگرش بين رشته ای
۳- اخلاق زیستی، فناوری نوین زیست شناسی، ژن شناسی، خدمات بوم سازگان و همینطور تامین انرژی های تجدید پذیر در کتاب های زیست شناسی نظام جدید ۲۴ فصل داریم که این تعداد برای کتاب نظام قدیم ۳۰ فصل بوده . تقریبا میشه گفت که برای کنکور ۱۴۰۰ علاوه بر کاهش تعداد سرفصل و حجم ، سختی مطالب هم کمتر شده .

درس زیست: کتاب های زیست شناسی نظام جدید تصویر محور هستند و دانش آموزان متقاضی کنکور ۱۴۰۰ باید تسلط زیادی روی تجزیه و تحلیل عکس ها داشته باشند. در کتاب های زیست شناسی نظام جدید شاهد حذف عناوین زیر هستیم :
١- ویروس، باکتری و قارچ آغازیان، ۲- شجره نامه ، سه شاخه گیاهان که همیشه یکی از سخت ترین سوالات زیست را شامل میشد.


درس ریاضی ؛ در این درس برای کنکور ۱۴۰۰ نیازی به تغییر کتاب ندارید و با همان کتاب های ریاضی نظام جدید که منبع کنکور ۹۹ بوده، می توانید در کنکور ۱۴۰۰ نیز شرکت کنید. در این درس در نظام جدید به شدت کاهش حجم داشتیم !!
ریاضی نظام جدید ساده تر و کم حجم تر شده است از جمله حذفیات میتوان به مباحث انتگرال، دنباله و ماتریس به طور کامل اشاره کرد و همچنین بخش های سخت کاربرد مشتق و هندسه فضایی و قسمت زیادی از مثلثات که از سخت ترین مباحت برای داوطلبان نظام قدیم تجربی بوده هم برای کنکور ۱۴۰۰ حذف شده و عملا چیز زیادی از آن باقیایوان نمانده است. اما از نظر سطح سوالات برای کنکور ۱۴۰۰ تقریبا ۱۵ درصد سوالات به دلایل مختلف چالشی زمانبر یا سخت بوده و حدود ۷۰ درصد سوالات سطح متوسط دارند که البته برای داوطلبان نظام قدیم بسیار سخت تر است.

– درس فیزیک تغییرات فیزیک نظام جدید در حد تغيير در کلمات و عددهای مسئله است؛ پس متقاضیان شرکت در کنکور نظام جدید برای کنکور ۱۴۰۰ لزومی به تغییر دادن کتاب فیزیک ندارند. مباحث امواج الکترو مغناطیس نوسان، موج و صوت هم کم حجم تر شده اند و بخش مدار نیز به طور کلی ساده تر شده است.
از حدفیات کنکور ۱۴۰۰ در این درس برای رشته تجربی میتوان از مباحه شکافت هسته ای و گداخت هسته، سقوط آزاد،حرکت دایره ای و تداخل امواج نام برد که البته در کتاب فیزیک نظام جدید ریاضی همچنان وجود دارند. اما حذف عجیبی که در کتاب فیزیک نظام جدید برای کنکور ۱۴۰۰ صورت گرفته است.
حذف فصل اندازه گیری و بردار است که یک فصل ریشه ای و پایه ای است و برای یادگیری مفهوم خیلی از فصل ها مورد نیاز است. البته از دید کنکوری این کتاب یک سوال را به خود اختصاص میداد که این سوال اکنون به بخش الکتریسیته اضافه گردیده است و تعداد سوالات این بخش را به 7 سوال رسانده است.

درس شیمی : بر اساس تفاوت هایی که بین کتب درسی شیمی در صورت گرفته است. تغييرات واژه ها و شکل ها و حذفیات مطالب در شیمی نظام جدید زیاد است. شیمی در نظام جدید برای کنکور ۱۴۰۰ با رویکرد مفاهیم و مطالب حفظی طراحی شده و زیاد مسئله محور نیست. در بخش حفظیات هم مطالب جدید و کاربردی تر مثل: نحوه ی تشکیل عناصر، غنی سازی ایزوتوپ ها، هوای مایع، کاربردهای شیمی سبز، تروپوسفر و تراوا و … اضافه شده است.

درس زمین شناسی اگر شما هدفتون رشته های زیر گروه دو مثل داروسازیه پس باید زمین شناسی رو دقیق بخونین . برای کنکور ۱۴۰۰ حجم کتاب بسیار کاهش یافته است. در نظام قدیم برای کنکور داوطلبان باید دو کتاب سوم و پیش دانشگاهی و در مجموع ۱۹ فصل را مطالعه می کردند که در نظام جديد فقط در سال یازدهم کتاب زمین شناسی را داریم که در کل هفت فصل دارد. مباحث این هفت فصل هم به مراتب ساده تر از مطالب کتاب های نظام قدیم هست. و در نهایت نکته ی مهم اینه که همیشه از کاهش حجم مطالب و فصول نباید خوشحال باشید چون ممکنه که سوالات در کنکور ۱۴۰۰ جزئی تر و سخت تر نیز طرح بشه و حتی اگه اگر آسون باشه بسیاری از داوطلبان درصد های بالایی کسب میکنن که باعث میشه شما شاهد رتبه های نجومی با درصد های خوب باشید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    22,361 بازدید

    2 نظر

    درج: 12 شهریور 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (2 مورد)

    خوب است
    .
    1399/09/22 - 19:26
  • 0
    علیرضا
    سلام الان زمین نسبت به کنکور 99 کاهش داشته؟
    .
    1399/07/10 - 11:19
  • 0
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir