گذر فضاپیمای افق‌های نو از کمربند کویپر

0
گذر فضاپیمای افق‌های نو از کمربند کویپر

فضاپیمای افق‌های نو برای گذر از کمربند کویپر از خواب زمستانی بیدار می‌شود.

 

فضاپیمای افق‌های نو (New Horizons) از خواب زمستانی بیدار شد و در حال آماده شدن برای دورترین رویداد مواجه شدن با اجرام آسمانی در تاریخ است؛ عبور از نزدیکی یکی از اجرام کمربند کویپر که اولتیما تول نامیده می‌شود و با آغاز سال ۲۰۱۹ اتفاق خواهد افتاد.

این فضاپیما پس از گشت‌ زدن در کمربند کویپر در فاصله‌ی بیش از ۶ میلیارد کیلومتری زمین، از ۲۱ دسامبر به‌منظور ذخیره‌ی انرژی به حالت خواب زمستانی رفت. سیگنال‌های رادیویی نشان می‌دهند که فضاپیمای افق‌های نو دستورات کامپیوتری ارسال‌شده از سوی تیم هدایت‌کننده در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز  مریلند (APL) را برای خروج از حالت خواب زمستانی دریافت کرده است.

آلیس بومن از APL گزارش داد که فضاپیما در شرایط خوبی به سر می‌برد و عملکرد آن طبیعی است و به‌محض اجرا، تمام سیستم‌های آن به حالت آنلاین برمی‌گردند. طی روزهای آتی، اعضای این مأموریت اطلاعات مربوط به جهت‌یابی و موقعیت را با استفاده از سیگنال‌های شبکه‌ی اعماق فضای ناسا جمع‌آوری می‌کنند و نخستین دستور اجرایی را به کامپیوترهای افق‌های نو می‌فرستند تا برای گذر از اولتیما آماده شود؛ کاری که دو ماه طول می‌کشد. این آماده‌سازی‌ها برای گذر از موقعیت تعیین‌شده شامل به‌روزرسانی حافظه، بازیابی اطلاعات علمی کمربند کویپر و مجموعه‌ای از بازرسی‌های علمی ابزارها و زیرسیستم‌ها است. در ماه آگوست اعضای این مأموریت به فضاپیمای افق‌های نو دستور آغاز مشاهدات نزدیک اولتیما را صادر خواهند کرد؛ تصاویری که به پژوهشگران کمک خواهد کرد مسیر فضاپیما را برای انجام پروازی در نزدیکی جسم مورد نظر، تصحیح کنند.

 

 
 

 

آلن استرن از مؤسسه‌ی تحقیقاتی جنوب غربی در بولدوی کلرادو، می‌گوید:

 

    گروه ما در حال انجام طراحی‌ها و شبیه‌سازی‌های پروازی است که به‌زودی بر فراز اولتیما تول انجام خواهد شد و ما از این‌که فضاپیمای افق‌های نو به حالت فعال خود بازگشته و آماده‌ی انجام مأموریت‌های جدیدی است، هیجان‌زده‌ایم.

فضاپیمای افق‌های نو در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۵ پروازی تاریخی بر فراز سیاره‌ی پلوتو داشت و داده‌هایی فراهم کرد که دیدگاه ما را در مورد این دنیای جذاب موجود در لبه‌ی داخلی کمربند کویپر تغییر داد. از آن موقع، این فضاپیما به مناطق دوردست‌تری رفته و اجسام دیگر موجود در کمربند کویپر را مشاهده کرده و خصوصیات هلیوسفر آن‌جا را هنگام حرکت به سمت اولتیما تول اندازه‌گیری کرده است؛ حدود ۱.۶ میلیارد کیلومتر آن سوی پلوتو در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۱۹.

فضاپیمای افق‌های جدید اکنون از اولتیما ۲۶۲ میلیون کیلومتر (کمتر از دو برابر فاصله‌ی بین زمین و خورشید) فاصله دارد و هر روز ۱,۲۲۳,۴۲۰ کیلومتر به آن نزدیک‌تر می‌شود. در تاریخ پنج ژوئن ۲۰۱۸، فضاپیمای افق‌های نو در فاصله‌ی ۶.۱ میلیارد کیلومتری از زمین قرار داشت. از آن‌جا، در فاصله‌ی بیش از ۴۰ برابر فاصله بین زمین و خورشید، با سرعت نور از سوی فضاپیما یک سیگنال رادیویی فرستاده شد که پنج ساعت و چهل دقیقه بعد به زمین رسید.

خواب زمستانی ۱۶۵ روزه که در چهارم ژوئن به پایان رسید، دومین مورد از دو دوره‌ی استراحت برای این فضاپیما قبل از آغاز سفر به سوی اولتیما تول بود. این فضاپیما تا اواخر سال ۲۰۲۰ فعال باقی خواهد ماند و بعد از اینکه تمام اطلاعات گرفته‌شده از رویارویی با اولتیما را منتقل کند، به زمین باز خواهد گشت و دیگر مشاهدات علمی کمربند کویپر را تکمیل خواهد کرد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,219 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 تیر 1397

    توسط: m.hosseini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir