ویدیوی تعداد بی شمار کهکشان ها

0
ویدیوی تعداد بی شمار کهکشان ها
از میان هزاران تصویری که تلسکوپ فضایی هابل گرفته یکی از آنها تاریخی شده چون نجوم را برای همیشه تغییر داده است. این تصویر هزاران کهکشان را در یک کادر نشان می‌دهد و اولین تصویر از نوع خودش است.

اما اگر این نقطه‌ها بیانگر کل کهکشان‌ها باشند و راه شیری به اندازه ۱۰۰ هزار سال نوری عرض داشته باشد، بنابراین، یک عکس باید چقدر عظیم باشد تا هزاران کهکشان را در خود جا دهد.

بیش از یک دهه پیش، منجمان ناسا یک تصمیم به شدت مورد بحث گرفتند تا تلسکوپ هابل را برای مدتی به هیچ جهتی نگیرند. خوشبختانه، آن شرط‌بندی گران، ثمربخش بود و حالا ما مجموعه بزرگی از تصاویر میدان ژرف در اختیار داریم که کهکشان‌های بسیاری را در یک کادر نشان می‌دهند. همه آنها شبیه به ستاره به نظر می‌رسند.

هر یک از این تصاویر میدان ژرف در طول یک دوره ۱۰ روزه گرفته شده‌اند و بیش از ۱۰۰ ساعت نوردهی داشتند.

چون کهکشان‌ها فاصله خیلی زیادی با ما دارند، میلیاردها سال طول می‌کشد تا نور آنها به ما برسد. بنابراین تصویری که ما از این کهکشان‌ها داریم در واقع وضعیت آنها را در میلیاردها سال پیش نشان می‌دهد.
 
این عکس خاص، نمایی از تقریبا ۱۰ هزار کهکشان است.

آن‌طور که ناسا توضیح می‌دهد، کوچک‌ترین و قرمزترین کهکشان‌ها در این عکس ممکن است جزو دورترین سیاره‌هایی باشند که برای علم شناخته شده‌اند. دانشمندان معتقدند زمانی که عمر عالم تنها ۸۰۰ میلیون سال بود، این کهکشان‌ها وجود داشتند.

کهکشان‌های بزرگتر، درخشان‌تر و بیضوی‌شکل نزدیک‌ترین کهکشان‌ها به ما هستند و احتمالا حدود یک میلیارد سال پیش به وجود آمدند؛ زمانی که ۱۳ میلیارد سال از سن عالم می‌گذشت.

ناسا می‌گوید «این تصویر در طول ۴۰۰ بار چرخش هابل به دور زمین، به ۸۰۰ بار نوردهی احتیاج داشته است. کل مدت زمان نوردهی ۱۱٫۳ روز بود که بین ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۳ و ۱۶ ژانویه ۲۰۰۴ دریافت شده بود.»

وقتی به این تصویر نگاه می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که هر یک از آن کهکشان‌ها می‌تواند مثل راه شیری ما باشد. این یعنی هر یک از آن کهکشان‌ها پتانسیل این را دارد که یک منظومه شمسی درست مثل ما و سیاره‌ای درست شبیه به زمین ما داشته باشد.

احتمالا شما نمی‌دانید که میدان دید این تصویر در مقایسه با کل آسمان شب چقدر کوچک است. میدان دید این تصویر تنها ۴٫۶ دقیقه قوسی مربع است (دقیقه قوسی واحد سنجش اندازه‌ی زاویه است). اندازه کل آسمان ۱۴۸۵۱۰۸۰۰ دقیقه قوسی مربع است. این یعنی تصاویر میدان ژرف هابل نها ۰٫۰۰۰۰۰۳ درصد کل آسمان شب را تشکیل می‌دهند. این عدد بسیار کوچک است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    2,448 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 آبان 1395

    توسط: jadda
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir