جیمز وب سیاره های بدون ستاره کشف کرد

0
جیمز وب سیاره های بدون ستاره کشف کرد
تلسکوپ فضایی جیمز وب، اجرام شناور آزاد در اندازه مشتری را کشف کرده که به طور شگفت انگیزی با هیچ منظومه ستاره‌ای مرتبط نیستند.

تلسکوپ جیمز وب در حین کاوش در نزدیک‌ترین منطقه ستاره‌ساز به زمین که سحابی شکارچی یا M42 نام دارد، اجرام شبه سیاره کشف کرد. این مهدکودک ستاره‌ای در فاصله 1350 سال نوری از زمین در جنوب کمربند شکارچی واقع شده است. این اجرام مرموز که دوتایی و غول‌پیکر هستند JuMBO نام دارند. جرم این اجرام گازی تقریباً نصف سیارۀ مشتری است.

اندازۀ این اجرام نشان می‌دهد که نمی‌توانند به عنوان ستاره طبقه‌بندی شوند، اما تعریف سنتی سیارات را به چالش می‌کشند، زیرا به دور هیچ ستاره‌ای نمی‌چرخند. در نتیجه این نکته دانشمندان را گیج کرده است. چیزی که این کشف را جالب می‌کند این است که به نظر می‌رسد این اجرام به صورت جفت حرکت می‌کنند و همین مورد چالشی عجیب پیش روی اخترشناسان می‌گذارد. جیمز وب توانسته ۴۲ مورد از این اجرام را در سحابی شکارچی تشخیص دهد.


دانشمندان تصور می‌کنند که این شبه سیارات، احتمالا در قسمت‌هایی از سحابی شکل گرفته‌اند که مواد کافی برای ایجاد ستاره‌های تمام عیار وجود نداشتند. یا ممکن است در اطراف ستارگان شکل گرفتند و سپس توسط فعل و انفعالات گرانشی به فضای میان ستاره‌ای رانده شده‌اند. در حال حاضر هیچ مدلی از شکل‌گیری منظومه‌های سیاره‌ای نمی‌تواند وجود این اجرام را توضیح دهد.

بر اساس گزارش‌ها، «طبق مدل‌های علمی موجود، نمی‌توان اجسام منفرد با این اندازه کوچک را مستقیماً از ابرهای غبار و گاز تشکیل داد، چه رسد به بخار». اجرام JuMBO از نظر استانداردهای نجومی نسبتاً جوان هستند، حدود 1 میلیون سال قدمت دارند و دمای سطح آنها حدود 1000 درجه سانتیگراد است.


“سحابی شکارچی” مدتی است که توسط اخترشناسان مورد مطالعه قرار گرفته، اما جدیدترین تصاویر گرفته شده توسط تلسکوپ وب شگفت انگیزترین و دقیق‌ترین نما از این سحابی را ارائه می‌دهد. آخرین تصاویر وب با گردآوری 700 گونه منفرد که توسط ابزار NIRCam در طول یک هفته گرفته شده است، ایجاد شده است.

“تصاویر جدید با استفاده از دوربین NIRCam در طول موج فروسرخ نزدیک، به دست آمد. در بخش مرکزی این سحابی درخشان، خوشه ستاره‌ای جوان ذوزنقه قرار دارد. در میان این خوشه، پرجرم‌ترین ستارگان پرتوهای فرابنفش قدرتمندی از خود ساطع می‌کنند که به نوبه خود، گاز و غبار اطراف را روشن می‌کند.

بسیاری از ستارگان در این منطقه توسط دیسک‌های پیش سیاره‌ای متراکم متشکل از گاز و غبار ستاره‌ای احاطه شده‌اند و احتمالا در شکل‌گیری سیارات نقش دارند. با این حال، در موارد خاص، این دیسک‌ها در معرض خطر فرسایش یا تخریب در اثر تشعشعات شدید و بادهای شدید پرجرم‌ترین ستاره‌های مجاور قرار دارند.

سحابی شکارچی ۱۳۵۰ سال نوری با زمین فاصله دارد و مملو از ستارگان در حال رشدی است که درون ابرهای گاز مولکولی آن قرار دارند. حدود ۲۸۰۰ ستاره جوان در داخل این سحابی وجود دارد و ستاره‌های بسیار بیشتری در لایه متراکم گاز و غبار آن قرار گرفته‌اند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    52 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 اردیبهشت 1403

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir