اگر هسته زمین سرد شود چه اتفاقی می افتد؟

0
اگر هسته زمین سرد شود چه اتفاقی می افتد؟
هسته زمین بر خلاف سطح زمین یک دنیای گرم و آتشین با مواد مذاب است که گاهی حتی از فکر کردن به آن هم وحشت می کنیم و تصور این که این گرما در سطح زمین رخ دهد واقعا غیر قابل تصور است اما آیا می دانید اگر هسته زمین به سمت آب و هوای دلخواه ما یعنی خنک تر شدن پیش برود چه اتفاقی می افتد؟

شاید باورتان نشود اما زندگی همه ما به گرمای فراتر از تصور هسته زمین بستگی دارد و اگر ناگهان دمای آن خنک شده و از مذاب و مایع به جامد تغییر حالت دهد جان انسان ها و همه موجودات کره زمین محکوم به مرگ خواهد بود.

در ادامه قصد داریم درباره این موضوع صحبت کرده و با عواقب خنک شدن هسته زمین بیشتر آشنا شویم، با مهروماه همراه باشید.

هسته زمین با گذشت سال ها و به مرور زمان در حال خنک شدن است، اگرچه این پروسه بسیار آرام و کند صورت می گیرد اما سرانجام روزی خواهد رسید که هسته زمین کاملا خنک شده و به جامد تبدیل می شود.

دانشمندان حدس می زنند در آن روز کره زمین شبیه سیاره مریخ خواهد شد که اتمسفر بسیار نازکی داشته و فعالیت های آتشفشانی یا زمین لرزه در آن رخ نخواهد داد. به علاوه زندگی روی آن بسیار دشوار خواهد شد. خوشبختانه جای نگرانی نیست زیرا این اتفاق تا میلیاردها سال دیگر رخ نخواهد داد!

جالب است بدانید بر خلاف تصور بسیاری از افراد، در حال حاضر هسته زمین به طور کامل به حالت مذاب نیست بلکه هسته داخلی آن کره ای از آهن جامد و هسته خارجی آن از آهن مذاب با ضخامت هزاران کیلومتر تشکیل شده است اما دانشمندان چگونه به این موضوع پی برده اند؟

از آن جا که امواج شوک ایجاد شده توسط زلزله را می توان در آن سوی زمین نیز ثبت کرد، در حالی که اگر هسته داخلی نیز به حالت مذاب بود چنین امکانی وجود نداشت.

با این حال زمین همیشه این گونه نبوده بلکه حدود 4.5 میلیارد سال پیش که برای اولین بار شکل گرفت کل هسته زمین به صورت مذاب بوده است، از آن زمان به بعد دمای هسته زمین همواره در حال خنک شدن است و گرمای خود را به فضا آزاد می کند. با سرد شدن هسته زمین، هسته داخلی آن به جامد تبدیل شده و این تبدیل مایع به جامد تا به امروز نیز ادامه داشته است.

با این حال سرعت خنک شدن زمین بسیار آهسته است و هسته داخلی هر سال تنها حدود یک میلی متر رشد می کند زیرا یک پوشش سنگی میان هسته داغ و سطح خنک وجود دارد که مانع خنک شدن سریع و ناگهانی آن می شود. این پوشش سنگی درست مثل کاپشن که در زمستان بدن ما را گرم نگه می دارد عمل می کند.

خنک شدن آهسته هسته زمین باعث می شود آهن مذاب در هسته خارجی همان طور که گرما به سمت بیرون منتقل می شود جریان یافته و گردش کند، این پدیده میدان مغناطیسی در زمین را به وجود می آورد.

میدان مغناطیسی مانند آهن ربا است و با این که نمی توانیم آن را با چشم ببینیم نقش مهمی در حیات ما روی کره زمین دارد. به عنوان مثال از موجودات روی کره زمین در برابر ذرات مضر نور خورشید محافظت کرده، باعث ماندگاری اتمسفر زمین می شود و به حیوانات در مسیر یابی کمک می کند.

گرمای خارج شده از هسته باعث حرکت مواد در لایه های مختلف سیاره ما، از پوشش سنگی گرفته تا صفحات سفت و سخت سطح زمین و جایی که ما زندگی می کنیم می شود. حرکت صفحات زمین پدیده های طبیعی همچون زمین لرزه و آتشفشان را به وجود می آورد.

به همین دلیل زندگی در مکان هایی که دو صفحه به همین می رسند از جمله نپال یا ژاپن می تواند بسیار خطرناک باشد.

زمانی که سرانجام هسته خارجی مذاب زمین خنک و جامد شود میدان مغناطیسی سیاره نیز ناپدید خواهد شد، در این صورت قطب نماها به سمت شمال متوقف شده، پرندگان هنگام مهاجرت سردرگم خواهند شد و اتمسفر زمین از بین می رود. این موارد زندگی روی زمین را برای انسان ها و سایر موجودات بسیار سخت خواهد کرد.

به علاوه وقتی زمین کاملا سرد شود صفحات آن نیز دیگر جابه جا نخواهند شد و زمین لرزه ها و فوران های آتشفشانی کاهش خواهد یافت، شاید در نگاه اول این رخداد برای انسان ها به خصوص کسانی که در مناطق زلزله خیز یا آتشفشانی زندگی می کنند عالی باشد اما فراموش نکنید فوران های آتشفشانی برای حاصلخیز شدن خاک های کشاورزی و تشکیل گازهای تنفسی ما بسیار مهم هستند.

دانشمندان معتقد هستند احتمالا در آن زمان زمین کمی شبیه سیاره مریخ خواهد شد زیرا هنگام بررسی سطح مریخ آثاری یافت شده که نشانه وجود آتشفشان ها و حرکت صفحات در این سیاره می باشد در حالی که امروزه حرکت صفحات، فوران های آتشفشانی و میدان مغناطیسی در آن وجود ندارد و فقط یک اتمسفر نازک باقی مانده است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    864 بازدید

    0 نظر

    درج: 16 مهر 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir