بزرگترین زلزله در مریخ شناسایی شد

0
بزرگترین زلزله در مریخ شناسایی شد
محققان پروژه کاوشگر اینسایت، زلزله‌ای به بزرگی ۵ ریشتر را در سیاره مریخ شناسایی کردند. این بزرگترین زلزله ردیابی شده نه تنها در مریخ بلکه در هر سیاره‌ای غیر از زمین است.

سطح‌نشین اینسایت ناسا زلزله مذکور را در تاریخ ۴ می ثبت کرده است. این ارتعاش فرازمینی حتی از زلزله‌ای به اندازه ۴.۲ که در آگوست ۲۰۲۱ میلادی اتفاق افتاد نیز قدرتمندتر است.

یکی از مقامات ناسا در توئیتر در این باره نوشت: تیم اینسایت به تازگی داده‌های مقدماتی از رویدادی را دریافت کردند که به نظر می‌رسد بزرگترین رویداد ارتعاشی رصد شده در یک سیاره دیگر است. این لرزه در ۱۲۲۲مین روز فعالیت این کاوشگر در مریخ ثبت شد. همانطور که امواج لرزه‌ای از مواد موجود در پوسته، گوشته و هسته مریخ عبور می‌کنند یا منعکس می‌شوند، به روشی تغییر می‌کنند که زلزله‌شناسان می‌توانند برای تعیین عمق و ترکیب این لایه‌ها مطالعه کنند.



در زمین سالانه حدود نیم میلیون زلزله با چنین وسعتی اتفاق می افتد و به ندرت خسارت‌های سنگینی به جای می‌گذارند. اما مریخ از نظر تکتونیکی بسیار آرام‌تر از زمین است و زلزله به وسعت ۵ برای آن بسیار قدرتمند است. به گفته دانشمندان مریخ لرزه‌ها در اثر فعالیت‌های داخلی در این سیاره ایجاد می‌شوند. در حال حاضر محققان این پروژه اطلاعات اندکی دربارۀ این زلزله بی‌سابقه مریخ دارند و باید داده‌ها را تحلیل کنند تا مکان و منبع آن مشخص شود.

اطلاعات به دست آمده از ابزارهای پیشرفته‌ی فضاپیمای اینسایت به دانشمندان کمک می‌کند تا بفهمند هسته‌ی متراکم و مملو از آهن مریخ چگونه هنگام سرد شدن این سیاره از گوشته‌ی سنگی آن جدا شده است. هسته‌ی مریخ احتمالا هنوز مثل زمان تشکیل یعنی ۴.۵ میلیارد سال پیش مذاب مانده است.

با توجه به اینکه بخش زیادی از صفحات خورشیدی کاوشگر “اینسایت” با غبار پوشیده شده، محققان ناسا احتمال می‌دهند تا پایان سال ۲۰۲۲ سطح انرژی “اینسایت” کاهش پیدا کند و پس از مدت کوتاهی این سطح‌نشین از کار بیفتد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    721 بازدید

    0 نظر

    درج: 27 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir