کشف اولین سیاره غول‌پیکر در اطراف یک کوتوله سفید!

0
کشف اولین سیاره غول‌پیکر در اطراف یک کوتوله سفید!
برای اولین بار ستاره‌شناسان سیاره‌ای غول‌پیکر را کشف کرده‌اند که در اطراف یک ستاره کوتوله سفید بسیار کوچک و در حال مرگ که تنها یک چهارم اندازه آن بوده، در حال چرخش است. این سیاره هم اندازه نپتون بوده و چهار برابر اندازه ستاره‌ای(با اندازه زمین) است که به دور آن می‌چرخد. کشف اولین سیاره غول‌پیکر در اطراف یک کوتوله سفید حقایق تأمل‌برانگیزی را در رابطه با جهان پیرامون ما آشکار می‌کند.

ستاره مرده‌ای که هنوز در حال تبخیر سیاره غول پیکر و یخی اطراف آن است.

خورشید کوچک، نیروی فروپاشی خود را بر روی سیاره اعمال می‌کند و یک صفحه گازی بسیار زیبا در اطراف آن به صورت چرخشی شکل می‌گیرد. این ستاره سیاره‌ای دارد که ما به طور مستقیم نمی‌توانیم آن را ببینیم و به دلیل اینکه این ستاره خیلی گرم است، سیاره را تبخیر می‌کند. در حقیقت، ستاره در حال فروپاشی، جریانی از مواد تبخیر شده را با سرعت تقریبی ۲۶۰ میلیون تن در روز به بیرون سیاره می‌فرستد.

ستاره شناسان این ستاره عجیب و غریب را WDJ0914 + 1914، نامیده‌اند.

ستاره‌شناسان این ستاره عجیب و غریب را WDJ0914 + 1914، نامیده‌اند. این ستاره در حدود ۱٫۵۰۰ سال نوری از صورت فلکی سرطان فاصله داشته و سیاره تبخیر شده در اطراف آن چیزی شبیه نپتون است که بر پایه هیدروژن، اکسیژن و گوگرد در یک صفحه گازی بنا شده است. این سیاره به معنای واقعی کلمه بخار و یا دود‌های بدبو و البته مهلکی را در منظومه شمسی آزاد می‌کند.

یکی از محققین دانشگاه وارویک انگلستان با انتشار گزارشی گفت: «چنین سیستمی هرگز قبلاً دیده نشده است و بلافاصله برای من روشن شد که این یک ستاره‌ای بی‌نظیر است. ما می‌دانیم امر خارق‌العاده‌ای در این سیستم منظومه شمسی رخ داده و حدس زدیم که ممکن است مربوط به نوعی بقایای سیاره‌ای باشد.»

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی با استفاده از داده‌های حاصل از مشاهدات انجام گرفته از چندین تلسکوپ و مدل‌های نظری به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود اینکه ستاره کوتوله سفید باستانی و در حال مرگ است، اما پنج برابر از خورشید ما داغ‌تر است. در مقابل سیاره غول پیکر نزدیک آن یخی است و بسیار نزدیک به آن می‌چرخد و طی ۱۰ روز یک دور به دور این ستاره می‌چرخد. در طی این چرخه، فوتون‌های پرانرژی از جو این سیاره بیرون آمده و اتمسفر این سیاره را به عقب کشیده و برخی از آن گازها صفحه چرخانی را شکل می‌دهند که در ابتدا باعث شده این سیستم ستاره‌ای از دید ستاره شناسان مخفی بماند.


کشف سیاره ای که به دور سیاره خاموش می چرخد.

WDJ0914 + 1914 همچنین پیش زمینه جذابی از سرنوشت منظومه شمسی ما را ارائه می‌دهد. این ستاره احتمالاً روزی ستاره بزرگی مانند خورشید ما بوده است که در نهایت با سوخت هیدروژن روشن و به غول سرخ تبدیل شده که در حال حاضر نیز سیاره ما را روشن می‌کند.

WDJ0914 + 1914 همچنین پیش زمینه جذابی از سرنوشت منظومه شمسی ما را ارائه می‌دهد. این ستاره احتمالاً روزی ستاره بزرگی مانند خورشید ما بوده است که در نهایت با سوخت هیدروژن روشن و به غول سرخ تبدیل شده و در حال حاضر نیز سیاره ما را تغذیه می‌کند. مدتی پس از این قتل عام کیهانی، این خورشید هم  لایه‌های بیرونی خود را از دست داده و یک هسته کوتوله سفید سوخته مانند WDJ0914 + 1914 را از خود به جای خواهد گذاشت.

می‌توان تصور کرد که تمام فوران‌های خورشید روزی خاموش شده و فقط یک کوتوله سفید مرده از آن به جای خواهد ماند که سیاراتی بیرونی غول پیکر مثل مشتری، زحل، اورانوس و نپتون به دور آن می‌چرخند. آنچه عجیب است، مدار بسیار نزدیک سیاره غول پیکر پیرامون WDJ0914 + 1914 است. این دو به اندازه کافی به هم نزدیک بوده‌اند و هم امر به مرور زمان باعث تبخیر این سیاره شده است.

یکی از این محققین خاطر نشان کرده است: «تا همین اواخر، تعداد بسیار کمی از ستاره‌شناسان متوقف شده‌اند تا درباره سرنوشت سیارات که در حال چرخش اطراف ستارگان در حال مرگ هستند، تأمل کنند. کشف سیاره‌ای که به طور یک ستاره سوخته می‌چرخد، قویاً نشان می‌دهد که جهان، تاریخ انقضا دارد و دوباره ذهن ما را به چالش می‌کشد تا از ایده‌های مطرح شده تاکنون فراتر رویم.»

خبر خوب اینجاست این کشف ممکن است تا مرحله‌ای که خورشید نیز خاموش شود راهی را پیش روی شما قرار دهد تا زمانی که بتوانید چند میلیارد سال دیگر زنده بمانید و بتوانید در مشتری یا کیوان و .. رفته و زنده بمانید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    609 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 مرداد 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir