کشف یک سیاره صورتی

کشف یک سیاره صورتی
ستاره‌شناسان یک سیاره جدید غول پیکر کشف کردند که حدود ۱۶۰ میلیون سال پیش تشکیل شده است و اکنون به رنگ صورتی می‌درخشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی ناسا، یک گروه بین المللی از ستاره شناسان با استفاده از  داده های مادون قرمز از تلسکوپ «سوبارو»  در هاوایی، از سیاره ای غول پیکر که در اطراف ستاره درخشان GJ ۵۰۴ می چرخد، تصویربرداری کرده اند.

این سیاره غول پیکر که در فاصله ۵۷ سال نوری از زمین قرار دارد به رنگ شکوفه گیلاس سیاه است؛ این دومین سیاره ای است که ستاره شناسان مستقیما متوجه رنگ آن شده اند؛ اولین سیاره ای که ستاره شناسان رنگ آن را مشاهده کردند  HD ۱۸۹۷۳۳b بود.

این سیاره جدید که GJ ۵۰۴b نامیده می شود به اندازه سیاره مشتری است اما جرم آن چند برابر مشتری است و کم جرم ترین سیاره ای است که تا کنون اطراف ستاره ای همانند خورشید با استفاده از فناوری های تصویربرداری مستقیم کشف شده است.

به نظر می رسد که وجود سیاره هایی به اندازه مشتری در سراسر کهکشان راه شیری رایج باشد؛ ستاره شناسان همچنین تعدای از این سیاره ها را در خارج از منظومه شمسی ما کشف کرده اند.

اما موضوع غیرمعمول در مورد این سیاره این است که GJ ۵۰۴b در فاصله حدود ۹ برابر مسافتی که مشتری که به دور خورشید می چرخد، به دور ستاره خود می چرخد و این موضوع  ایده های نظری درباره چگونگی شکل گیری سیارات غول پیکر را به چالش می کشد. اگر این سیاره در منظومه شمسی ما قرار داشته باشد، در واقع دورتر از مدار نپتون خواهد بود. و این موضوع، مسئله ای برای ستاره شناسان است.

سیارات در جریان شکل گیری بسیار داغ هستند و برای مدتی پس از اینکه تمامی مواد اطراف خود را جمع کردند، همچنان داغ می مانند. بنابراین صدها میلیون سال طول می کشد تا سیارات در نهایت خنک شوند اما GJ ۵۰۴b هنوز زمان زیادی را سپری نکرده است.

این سیاره حدود ۱۶۰ میلیون سال پیش تشکیل شده بنابراین هنوز کاملا داغ  است و درخشش گرمای آن در واقع همان چیزی است که رنگ صورتی این سیاره را ایجاد کرده است که ناسا آن را به رنگ «شکوفه گیلاس سیاه» تشبیه می کند.

ناسا توضیح می دهد که دمای این سیاره حدود ۴۶۰ درجه فارنهایت (۲۳۷ درجه سلسیوس) است. این سیاره به دور ستاره ای از نوع G۰ که GJ ۵۰۴ نام دارد و اندکی داغ تر از خورشید است، می چرخد. این ستاره را با چشم غیر مسلح می توان در صورت فلکی «دوشیزه» مشاهده کرد.