ابرهای عجیب بر فراز سیاره‌ی ناهید

0
ابرهای عجیب بر فراز سیاره‌ی ناهید
سطح سیاره‌ی ناهید هیچ‌وقت توسط انسان دیده نشده است؛ زیرا ابرهای کدر و منعکس کننده‌ای به طور دائم این سیاره را پوشانده‌اند. چیزی که درباره‌ی این ابرها عجیب می‌نماید، این است که درون آن‌ها تکه‌های تاریک مرموزی وجود دارد که «جاذب‌های ناشناخته» نامیده می‌شوند؛ زیرا ذرات ریز سازنده‌ی این تکه‌های جاذب، تقریباً اکثر نورهای ماورابنفش و نورهای مرئی را از خورشید جذب می‌کنند و به این ترتیب انرژی رسیده به سیاره را تحت تاثیر قرار می‌دهند. ترکیبات این جاذب‌ها ناشناخته است، ولی در هر صورت دارای اثراتی بر روی آب و هوای سیاره هستند.

تکه‌های تاریک مرموز موجود در ابرهای ناهید برای اولین بار بالغ بر یک قرن پیش توسط تلسکوپ‌های زمینی رصد شدند. در طول قرن گذشته این تکه‌ها با زوال روبه‌رو شده‌اند و توزیع آن‌ها تغییر کرده است. دکتر «یئون لی» از دانشگاه برلین، می‌گوید: «حدس دانشمندان این است که ذرات سازنده‌ی تکه‌های تاریک از فریک کلرید، شکل‌های مختلف گوگرد، دی‌سولفید و دی‌اکسید‌ها و دیگر مواد باشند. هیچ یک از این دانشمندان نتوانسته‌اند نحوه‌ی شکل‌گیری و خصوصیات جاذب بودن این مواد را توضیح دهند.»

دکتر «سانجای لیمایه» از دانشگاه ویسکانسین، می‌گوید: «رصدها نشان می‌دهند که ذرات سازنده‌ی تکه‌های تاریک دارای اندازه‌های مشابه و خصوصیات جذب نور مشابهی مانند میکرواورگانیسم‌های موجود در اتمسفر زمین هستند و به همین خاطر، «هارولد موروویتز» و «کارل ساگان» مدت‌ها است که این امکان را مطرح می‌کنند که شاید تکه‌های تاریک موجود در ابرهای ناهید در حقیقت زندگی‌های میکروسکوپی باشند.»

گروه محققین خصوصیات بازگشت نور را به مدت ۱۱ سال بر روی ناهید رصد کرده‌اند. بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷، بازگشت نور توسط ناهید به نصف مقدار اولیه تقلیل پیدا کرده است. این کاهش نشان می‌دهد که فعالیت‌های موجود در اتمسفرهای بالای ناهید تغییر پیدا کرده است و در حقیقت تولید چرخش فوق سریع شده است. این پدیده توسط بادهایی ایجاد می‌شود که سرعتی بالاتر از ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت داشته باشند.

دکتر «تاکیشی هورینوچی» از دانشگاه هوکایدو، می‌گوید: «تغییرات ایجاد شده در نورهای منعکس شده از ناهید نشان می‌دهد که چیزی در حال تغییر است. سوال اینجا است که چه چیزی باعث این تغییر است؟ احتمالاً تکه‌های تاریک مرموز نقش مهمی در این موضوع بازی می‌کنند.»

این مطالعه به شناخت دینامیک انعکاس نور توسط ناهید و همچنین اثرهای بالقوه‌ی تکه‌های تاریک موجود در ابرهای ناهید کمک کرده است. نتایج این مطالعه در مجله‌ی Astronomical  به چاپ رسیده است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    769 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 خرداد 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir