شاید ناهید از زمین حیات گرفته است

شاید ناهید از زمین حیات گرفته است

محققان در اوایل ماه سپتامبر وجود “فسفین” را در جو ونوس کشف کردند که وجود حیات را در آن نشان می‌دهد. اکنون دانشمندان در یک مطالعه جدید مطرح کرده‌اند که ممکن است یک شهاب سنگ ذرات موجود در جو زمین را در گذشته‌های دور با خود به سیاره ناهید برده باشند.

این تحقیق توسط گروه نجوم دانشگاه “هاروارد” انجام شده و نشان می‌دهد سیارک‌ها ممکن است در گذشته‌های دور یعنی حداقل ۶۰۰ هزار سال پیش از جو زمین تغذیه کرده و میکروب‌های موجود در ارتفاع بالا را به سیاره ناهید یا همان ناهید منتقل کرده باشند.

“آبراهام لوب” و “امیر سراج” محقق ایرانی دانشگاه “هاروارد” در چکیده این مقاله نوشتند: اگرچه فراوانی حیات زمینی در جو بالایی موضوعی ناشناخته است، اما سیارک‌های عبوری از جو زمین می‌توانند به طور بالقوه قادر به انتقال حیات میکروبی بین جو زمین و ناهید بوده باشند. در نتیجه، منشأ زندگی احتمالی ناهید ممکن است اساساً از زندگی زمینی قابل تشخیص نباشد.

ایدۀ انتقال زندگی بین سیارات از طریق سیارک‌ها، “پان اسپرمیا”(panspermia) نامیده می‌شود و از این نظریه می‌آید که زندگی میکروارگانیسم‌ها در یک سیاره از یک سیاره به سیاره دیگر منتقل شده است. در گذشته نه چندان دور دانشمندان اظهار کرده‌اند که زندگی روی زمین نیز ممکن است از همین طریق آغاز شده باشد.

نظریه‌های مشابه نشان می‌دهد که زندگی روی زمین ممکن است از دنباله‌دارها و سیارک‌های موجود در گیتی نشات گرفته باشد. مطالعات قبلی از جمله مطالعه منتشر شده در سال جاری که دنباله‌دارها را به عنوان مبدأ و حامل عنصر اساسی حیات بر روی زمین شناخت نیز ایده “پان اسپرمیا” را مورد توجه قرار داده‌اند. ناسا در سال ۲۰۱۹ مولکول‌های قند را در دو سیارک جداگانه کشف کرد که ایدۀ ایجاد حیات در سیاره‌ها توسط سیارک‌ها را تقویت کرد.

همراه با کشف نشانه‌های اولیه حیات احتمالی در ناهید، مطالعه اخیر هنوز در انتظار بررسی همتا به سر می‌برد. بنابراین قبل از نتیجه‌گیری، باید احتیاط کرد. محققان در مطالعه قبلی گفته‌اند که تشخیص حیات احتمالی در ناهید فقط به دلیل شیمی غیرعادی و غیرقابل توضیح، شواهد محکمی برای وجود حیات در این سیاره نیست و بر لزوم تحقیقات بیشتر برای تأیید این موضوع تأکید کردند.

در حالی که محققان برای تأیید وجود حیات فرازمینی در جو ناهید تلاش می‌کنند، توجه به این نکته مهم است که این نشانگر زیستی(فسفین) ممکن است بومی سیاره ناهید نباشد. در حقیقت، حتی اگر زندگی در ناهید ناشی از شهاب سنگ‌هایی باشد که با جو زمین برخورد داشته‌اند، ممکن است همین مسئله در مورد شکل‌گیری حیات روی زمین نیز گفته شود