بارش برف در فضا

0
بارش برف در فضا
به تازگی تصویر جدیدی از یک کهکشان با فاصله 44 هزار سال نوری از زمین توسط تلسکوپ هابل ثبت شده است که در آن ستارگان متعددی مانند بارش دانه‌های بلورین و یخ‌زده برفی دیده می‌شوند.

NGC 6441 مجموعه کهکشان 13 میلیارد ساله‌ای است کهکشان‌هایی که در جنوب صورت فلکی عقرب قرار دارد. این کهکشان حدود 44 هزار سال نوری از زمین و 13 هزار سال نوری از مرکز کهکشان راه شیری فاصله دارد.

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصاویری حیرت‌انگیز از این کهکشان و ستاره‌های موجود در آن ثبت کرده است که در آرامش آسمان شب می‌درخشند.

 تخمین زده می‌شود که این ستاره‌ها در کنار هم 6/1 میلیون برابر جرم خورشید باشند که NGC 6441 را به یکی از بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین خوشه‌های موجود در کهکشان‌ها تبدیل کرده است.

به گفته ستاره شناسان، همچنین می‌توان آن را به‌عنوان برف‌های کیهانی لقب داد. این ستاره‌ها مانند دانه‌های یخزده برفی دیده شده و البته درک و تعیین دقیق تعداد ستارگان موجود در چنین خوشه‌ای بسیار دشوار است.

تخمین زده می‌شود که این ستاره‌ها در کنار هم 6/1 میلیون برابر جرم خورشید باشند که NGC 6441 را به یکی از بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین خوشه‌های موجود در کهکشان‌ها تبدیل کرده است. تصویر مرکب و متراکم هابل با استفاده از طیف وسیعی از تصاویر فیلتر شده با طول موج‌های مختلف توسط دوربین فیلد وسیع هابل 3 (WFC3) و دوربین پیشرفته (ACS)، گرفته شده و سپس در کنار هم ترکیب شده‌اند.

تلسکوپ هابل در سال 1995 میلادی در مدار تحتانی زمین قرار گرفته و برای نخستین بار توانست تصاویر دقیق و واضحی از دنیای خارج از منظومه شمسی و سیاره‌ها و ستاره‌هایی با فاصله هزاران سال نوری از زمین دریافت کرده و در اختیار ستاره شناسان قرار دهد. این تلسکوپ در طول بیست‌وپنج سال گذشته بارها نوسازی و تجهیز شده و هنوز توسط ناسا و سازمان فضائی اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تلسکوپ فضائی هابل طی سال‌های گذشته به طور دائمی مورد تجهیز و نوسازی قرار گرفته و امروزه به طور مشترک توسط سازمان فضائی ناسا و سازمان فضائی اتحادیه اروپا مورد بهره‌برداری و استفاده قرار می‌گیرد. مرکز کنترل و هدایت این تلسکوپ نیز در منطقه گرین بلت در ماری لند قرار دارد.

این تلسکوپ قدیمی نقش مهمی در بالا بردن آگاهی ستاره شناسان در مباحث مختلف نجومی داشته و به بیان دیگری این تلسکوپ طی ربع قرن فعالیت خود موجب پدید آمدن یک انقلاب در نگرش علمی انسان به فضای پیرامون خود و کهکشان‌های دیگر شده است.

این تلسکوپ دارای آینه تصویر نمای مخصوصی با ابعاد 2 متر و چهل سانتیمتر است. این تلسکوپ فضائی در طول فعالیت خود توانسته است هزاران تصویر مختلف از سیاره‌ها، سیارک‌ها، کهکشان‌ها و سحابه ها و خوشه‌های فضائی مختلف دریافت کرده و به زمین ارسال کند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    388 بازدید

    0 نظر

    درج: 31 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir