سرعت صوت در مریخ به‌طور عجیبی با زمین متفاوت است

0
سرعت صوت در مریخ به‌طور عجیبی با زمین متفاوت است
براساس محاسبات، سرعت صوت در مریخ تفاوت زیادی با زمین دارد و این مسئله می‌تواند پیامدهایی عجیب را به‌دنبال داشته باشد.
دانشمندان با استفاده از ابزار مریخ‌نورد پرسویرنس برای بررسی جوّ مریخ، سرعت صوت در سیاره‌ی سرخ را اندازه‌گیری کردند و دریافتند که بسیار متفاوت با زمین است. این سرعت ممکن است پیامدهای عجیبی برای مهاجران آینده‌ی مریخ داشته باشد. یافته‌ها نشان می‌دهند تلاش برای صحبت در جوّ مریخ ممکن است اثری عجیب را تولید کند؛ زیرا صوت‌هایی که گام بلندتری دارند، سریع‌تر از نوت‌های بم حرکت می‌کنند. با اینکه جوّ مریخ تنفس‌ناپذیر است، فکرکردن به این مسئله جذاب به‌نظر می‌رسد.

سرعت صوت فقط یک ثابت فراگیر نیست؛ بلکه براساس چگالی و دمای محیطی که در آن در حال حرکت است، تغییر می‌کند. هرچه محیط چگال‌تر باشد، سرعت صوت هم بیشتر می‌شود. به‌همین‌دلیل، صوت در جوّ زمین با دمای ۲۰ درجه‌ی سانتی‌گراد با سرعت ۳۴۳ متر بر ثانیه حرکت می‌کند؛ اما سرعت آن در آب به ۱,۴۸۰ متر بر ثانیه و در فولاد به ۵۱۰۰ متر بر ثانیه می‌رسد.



جوّ مریخ درمقایسه‌با جوّ زمین رقیق‌تر است؛ درنتیجه ممکن است صوت در مریخ به‌شکل متفاوتی در سیاره‌ی سرخ منتشر شود؛ اما لایه‌ی جوّ بالای سطح که با عنوان لایه‌ی مرزی سیاره‌ای شناخته‌ می‌شود، باعث پیچیده‌ترشدن محاسبات می‌شود. در طول روز، گرمایش سطح باعث حرکت رو به بالای هوا می‌شود که آشفتگی‌های شدیدی ایجاد می‌کند.

ابزارهای متداول برای آزمایش طیف‌های گرمایی سطحی از دقت زیادی برخوردار‌‌ند؛ اما دچار آثار تداخل متعددی هستند. خوشبختانه پرسویرنس از ویژگی منحصر‌‌به‌فردی بهره می‌برد: میکروفون‌هایی که امکان شنیدن صداهای مریخ را می‌دهند و لیزری که می‌تواند نویز زمان‌بندی‌شده‌ی بی‌نقصی را ایجاد کند.

میکروفون سوپرکم هم برای ثبت نوسان‌های فشار آکوستیک از ابزار طیف‌سنجی تجزیه‌ی لیزری در نظر گرفته شد که نمونه‌های خاک و سنگ را از سطح مریخ برمی‌دارد. این ویژگی پرسویرنس مزیت بزرگی دارد. چاید و تیم او زمان بین پرتاب لیزر و رسیدن صدا بین میکروفون سوپرکم را در ارتفاع ۲.۱ متری اندازه‌گیری کردند تا بتوانند سرعت صوت را در سطح اندازه‌گیری کنند. پژوهشگران می‌گویند:

    سرعت صوت دریافتی در این تکنیک روی کل مسیر انتشار آکوستیک محاسبه می‌شود که از زمین تا ارتفاع میکروفون را دربر می‌گیرد. درنتیجه، در هر طول موج مشخص به‌دلیل تغییرات دما و سرعت و جهت باد تغییر می‌کند.

نتایج پیش‌بینی‌های مرتبط با جوّ مریخ را تأیید می‌کنند و نشان می‌دهند صوت در جوّ نزدیک به سطح با سرعت دقیق ۲۴۰ متر بر ثانیه منتشر می‌شود. بااین‌حال، تغییر چشم‌انداز صوتی مریخ غیرمنتظره و این شرایط در جای دیگری مشاهده نشده است. پژوهشگران می‌افزایند:

    به‌دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد مولکول‌های کربن‌دی‌اکسید در فشار کم، جوّ مریخ یگانه نمونه در میان سیاره‌های سنگی منظومه‌ی شمسی است که تغییر سرعت زیاد صوت در پهنای باند شنیدنی (۲۰ تا ۲۰ هزار هرتز) را تجربه می‌کند.

در فرکانس‌های بالاتر از ۲۴۰ هرتز، حالت‌های لرزشی برخورد مولکول‌های کربن‌دی‌اکسید زمان کافی برای استراحت یا بازگشت به وضعیت اصلی ندارند. نتیجه‌ی این وضعیت حرکت صوت با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه سریع‌تر در فرکانس‌های بالاتر درمقایسه‌با فرکانس‌های پایین‌تر است. این روند به «تجربه‌ی شنیداری منحصر‌به‌فرد» در مریخ منجر می‌شود؛ به‌طوری‌که صوت‌هایی با گام بالاتر زودتر از صوت‌های پایین‌تر به گوش شنونده می‌رسند.



با‌‌‌توجه‌‌‌به اینکه فضانوردان در آینده‌ای نزدیک به مریخ سفر می‌کنند، باید لباس‌هایی با تجهیزات ارتباطی بپوشند یا در ماژول‌های زیستگاهی دارای فشار زندگی کنند که بعید است مشکلی پیدا کنند. باوجوداین، نویسندگان علمی‌تخیلی می‌توانند قابلیت صوت در مریخ را دستمایه‌ی آثارشان قرار دهند.

ازآن‌‌جاکه سرعت صوت به‌دلیل نوسان‌های دما تغییر می‌کند، پژوهشگران از میکروفون برای اندازه‌گیری تغییرات دمایی سریع و بزرگ سطح مریخ استفاده کردند؛ به‌طوری‌که حسگرهای دیگر نمی‌توانند آن‌ها را کشف کنند. این داده‌ها می‌توانند به توجیه دلیل تغییر لایه‌ی مرزی سیاره‌ای در مریخ کمک کنند.

پژوهشگران از داده‌های میکروفون سوپرکم نیز برای بررسی تأثیر معیارهایی مثل تغییرات فصلی و روزانه بر سرعت صوت در مریخ استفاده می‌کنند. آنان می‌خواهند برای محاسبه‌ی نوسان‌های بزرگ خوانش‌های دمایی آکوستیک را با خوانش‌های ابزارهای دیگر نیز مقایسه کنند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    698 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 فروردین 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir