کشف یک شی عجیب در مریخ

0
کشف یک شی عجیب در مریخ
مریخ‌نورد “کنجکاوی” که در سیارۀ سرخ به سر می‌برد بتازگی چیزی شبیه یک گل کوچک پیدا کرده. به گفته محققان این شی یک سازند معدنی با ساختار‌های ظریف است که توسط مواد معدنی ِ رسوب کرده از آب تشکیل شده است.

“سازند” به مجموع لایه‌هایی گفته می‌شود که دارای ترکیب سنگ‌شناسی مشخص بوده و در سطح نسبتاً وسیعی گسترش و امتداد یافته‌اند و حد فاصل آن با لایه‌های زیرین و بالایی کاملاً مشخص است. مریخ‌نورد “کنجکاوی” قبلا نیز این نوع ویژگی‌ها را دیده بود که به آن‌ها «خوشه‌های کریستالی دیاژنتیکی» می‌گویند. دیاژنتیک به معنای ترکیب مجدد یا بازآرایی مواد معدنی است و این ویژگی‌ها شامل خوشه‌های بلوری سه بعدی است که احتمالاً از ترکیبی از کانی‌ها ساخته شده‌اند.



“ابیگیل فریمن” دانشمند فعال در پروژه کنجکاوی در توییتر نوشت: «این ساختارها که پیش‌تر دیده شده‌اند از نمک‌هایی به نام سولفات ساخته شده بودند. با توجه به مطالعات قبلی بر ساختارهای مشابه که در مریخ یافت شده، می‌توان گفت این ساختار در اصل درون یک سنگ قرار داشت که در طول زمان از بین رفته است. با این وجود به نظر می‌رسد که این خوشه‌های معدنی در برابر فرسایش مقاوم باشند.»

نام دیگر این ویژگی‌ها بتن است، که مریخ‌نورد آپورچونیتی نیز چنین اجرام گرد و ریزی را مشاهده کرده بود. در تصویر بالا می‌توانید بتن ریزی‌های گرد را در کنار ویژگی گل مانند مشاهده کنید.

تیم علمی مریخ‌نورد اسم این ساختارها را «نمک خار سیاه» گذاشتند. محققان با استفاده از دوربین MAHLI مواد معدنی و بافت سطوح سنگ‌ها را نمایان کردند. این دوربین مریخ‌نورد از نوعی لنز بزرگ‌نمایی بهره می‌برد که زمین‌شناسان معمولاً از آن در کاوش‌های میدانی استفاده می‌کنند.



مریخ‌نورد کنجکاوی در سال ۲۰۱۳ نیز ساختار گل مانند دیگری یافته بود و مریخ‌نورد اسپریت نیز در سال ۲۰۰۸ موفق به یافتن سنگ‌های مشابهی شده بود که آن‌ها را گل کلم نامید. مأموریت مریخ‌نورد کنجکاوی از سال ۲۰۱۲ در سیاره سرخ آغاز شد. کنجکاوی در “دهانه گیل” به کاوش می‌پردازد، این دهانه حدود ۳.۶ میلیارد سال پیش میزبان یک دریاچه پر بود. این کاوشگر ابتدا قرار بود فقط دو سال در مریخ کاوش نماید اما نشان داد که توان بیشتری برای جستجوی این سیاره دارد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    496 بازدید

    0 نظر

    درج: 22 فروردین 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir