آب در فضا یخ می زند یا به جوش می آید؟

0
آب در فضا یخ می زند یا به جوش می آید؟
اگر موقعیتی پیش بیاید که به یک پیک نیک در فضا بروید، برای آب یا نوشیدنی ای که به همراه می برید چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ این است که زمانی که آب مایع را به فضا می برید مدت زیادی مایع نمی ماند. با این حساب کدام یک از این اتفاق ها برایش رخ می دهد: منجمد می شود و یا به جوش می آید و بخار می شود؟

برای فهمیدن پاسخ این پرسش باید به دو جنبه این قضیه فکر کنید. از یک طرف به فضای بسیار سردی فکر کنید که در حد زیر نقطه انجماد آب است. از سوی دیگر می دانیم که فضا خلأ است، بنابراین انتظار فشار پایین دارید که باعث می شود آب به جوش آید و بخار شود.بنابراین در کمال تعجب آب داخل لیوان هم به جوش می آید و هم یخ می زند. درواقع اول به جوش می آید و سپس یخ می زند.

ما جواب این پرسش را به این دلیل می دانیم که فضانوردان وقتی در مأموریت اند در تماس با فضا هستند به همین دلیل با یک نمونه عملی سروکار داریم و آن هم ادرار فضانوردان است!هنگامی که فضانوردان در فضا ادرار می کنند و آن را در فضا رها می سازند، ادرار به سرعت می جوشد و بخار می شود، بعد بلافاصله با تصعید یا متبلور شدن به طور مستقیم از گاز به جامد تبدیل می شود و در واقع به بلورهای ریز ادرار تبدیل می گردد.

یک فضانورد در همین رابطه می گوید:

هنگامی که فضانوردان در مأموریت هستند و ادرار می کنند و آن را به داخل فضا می ریزند، به شدت می جوشد. سپس بخار بلافاصله به حالت جامد در می آید (فرایندی که به عنوان تصعید شناخته می شود) و در پایان ابری از بلورهای بسیار ریز یخ زده به وجود خواهد آمد.ادرار به طور کامل از آب نیست، با این حال ما انتظار داریم همین روندی که در رابطه با فضولات فضانوردان رخ می دهد برای یک لیوان آب هم پیش بیاید.

البته این را هم بگوییم که گرما و سرما در فضا معنی ندارد زیرا دما میزان حرکت مولکول ها است. اگر ما ماده نداشته باشیم، چنان که در خلأ چنین است، پس دما هم نداریم.گرمایی که به به لیوان آب می رسد به این بستگی دارد که آیا در معرض نور خورشید و یا در تماس با سطح دیگری از این قبیل است و یا در تاریکی قرار دارد. در اعماق فضا، دمای یک شیء حدود ۲۳۸- سانتی گراد یا ۴۶۰ – فارنهایت یا ۳ کلوین است که بسیار سرد است.می توانید به آب بر روی زمین هم دقت کنید. آب در قله کوه بسیار آسان تر از سطح دریا به جوش می آید.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    863 بازدید

    1 نظر

    درج: 8 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (1 مورد)

    چی بگیم والا ما که چیزی نفهمیدیم
    .
    1402/10/10 - 07:57
  • 0
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir