کشف سیاره‌ای پوشیده از آهن مذاب

0
کشف سیاره‌ای پوشیده از آهن مذاب
اخترشناسان سیاره فراخورشیدی دوردستی را کشف کرده‌اند که سطح آن احتمالا از آهن مذاب تشکیل شده است. این سیاره که GJ 367b نام دارد، در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین قرار دارد و تقریبا به اندازه سیارۀ مریخ است.

به نقل از ایندیپندنت، “کریستین لام”، از مرکز هوافضای آلمان، گفت: « بررسی شعاع و جرم این سیاره نشان می‌دهد که یک سیاره سنگی است و به نظر می‌رسد از لحاظ هسته آهنی و چگالی بالا، شباهت‌هایی با عطارد داشته باشد. این امر آن را در میان سیارات سنگی کوچک‌تر از زمین قرار می‌دهد و تحقیقات در جست‌وجوی «زمین دوم» را یک گام به جلو می‌برد.»

هر سال آن کمتر از هشت ساعت طول می‌کشد و آن را به بخشی از گروه سیارات با «دوره فوق‌العاده کوتاه» (USP) تبدیل می‌کند که در کمتر از یک روز زمینی به دور ستاره خود می‌چرخند. از آنجایی که این سیاره بسیار به ستارۀ خود نزدیک است، دمای سطح آن به حدود ۱۵۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که این بیش از ۵۰۰ برابر تشعشعات زمین است.

دکتر “لام” گفت: «ما تعدادی از این (سیارات با دوره فوق‌العاده کوتاه) را قبلا کشف کردیم، اما در حال حاضر چگونگی شکل‌گیری آن‌ها ناشناخته است. با اندازه‌گیری ویژگی‌های بنیادی دقیق این نوع سیاره‌ها می‌توانیم به تاریخ شکل‌گیری و تکامل این سیستم نگاهی اجمالی داشته باشیم.»


محققان با استفاده از داده‌های تلسکوپ تس و طیف‌نگار زمینی HARPS در رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی، توانستند شعاع و جرم این سیاره را محاسبه کنند. همچنین توانستند درباره ساختار درونی این سیاره اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

“زیلارد سیزمادیا”، از مرکز هوافضای آلمان، گفت: «چگالی بالا نشان می‌دهد که هسته آهنی مشخصه غالب آن است. این ویژگی‌ها مشابه ویژگی‌های عطارد است، با هسته آهن و نیکل بیش از حد معمول که آن را از دیگر اجرام زمینی در منظومه شمسی متمایز می‌کند.» سیارۀ GJ 367b در اطراف یک ستارۀ کوتوله سرخ می‌چرخد که اندازه‌اش نصف خورشید است. کوتوله‌های سرخ که رایج‌ترین اجرام در کهکشان ما هستند؛ نه تنها کوچکتر از خورشید، بلکه سردتر هم هستند. این امر موجب می‌شود پیدا کردن سیاره‌های اطرافشان آسان‌تر باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science منتشر شده است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    401 بازدید

    0 نظر

    درج: 29 دی 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir