کشف بزرگ‌ترین گروه از سیاره‌های غول‌پیکر سرکش

0
کشف بزرگ‌ترین گروه از سیاره‌های غول‌پیکر سرکش
ستاره‌شناسان به‌تازگی موفق به کشف مجموعه‌ای از سیاره‌های سرکش شده‌اند؛ سیاره‌هایی شناور و آزاد که به دور یک ستاره‌ی خاص نمی‌چرخند و به تنهایی در اعماق فضا سیر می‌کنند. بیش از هفتاد سیاره، هر کدام با جرمی قابل مقایسه با مشتری، که در کهکشان راه شیری مشاهده شده‌اند، بزرگ‌ترین گروه کشف‌شده از این نوع اجرام کیهانی هستند.

این سیارات که در صورت‌های فلکی عقرب و ماراَفسای (حوا) وجود دارند، با استفاده از مجموعه‌‌ی تصاویر ثبت‌شده توسط چندین تلسکوپ‌، هم در زمین و هم در فضا، مشاهده شده‌اند.

تصویربرداری از این نوع سیارات بسیار دشوار است؛ زیرا به هیچ ستاره‌ای نزدیک نیستند که به کمک آن‌ قابل مشاهده باشند. نوریا میرت‌روگ، ستاره‌شناس دانشگاه وین و آزمایشگاه اخترفیزیک بوردو، همراه با همکارانش با تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده در بیست سال گذشته، موفق شد نشانه‌های ضعیفی از گرمای ساطع شده حینِ تشکیل این سیارات در میلیون‌ها سال گذشته را شکار کند. این داده‌ها از تلسکوپ‌های رصدخانه‌ی جنوبی اروپا (ESO) و ماهواره‌ی گایا متعلق به آژانس فضایی اروپا و چندین تلسکوپ دیگر به دست آمده است.


هروه بوی، ستاره‌شناس در آزمایشگاه اخترفیزیک بوردو و یکی از پژوهشگران این تحقیق، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت:یافته‌های این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد باید در انتظار کشف سیارات سرکش بیشتری باشیم.

ممکن است چندین میلیارد از این سیارات غول‌پیکرِ شناور و آزاد وجود داشته باشند که بدون وابستگی به هیچ ستاره‌‌ای، آزادانه در کهکشان راه شیری پرسه می‌زنند.

براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی ESO، این کشف گام بزرگی به سوی کشف چگونگی تشکیل این سیاره‌های مرموز است. این احتمال وجود دارد که این اجرامِ سرکش ابتدا در اطراف ستار‌ه‌ای شکل گرفته باشند و سپس از منظومه‌ی خود به‌شدت به بیرون پرتاب شده باشند. فرضیه‌ی احتمالی دیگر این است که فروپاشی ابرهای گازی منجر به شکل‌گیری این سیاره‌‌ها شده باشد.


به گفته‌ی هروه بوی، ستاره‌شناسان در حال حاضر منتظر تکمیل پروژه‌ی «تلسکوپ فوق‌العاده بزرگ» (Extremely Large Telescope یا ELT) آژانس فضایی اروپا هستند؛ رصدخانه‌ای غول‌پیکر که نقش مهمی در پیدا کردن داده‌های بیشتری راجع‌به سیاراتِ سرکش خواهد داشت. قرار است مأموریت ELT از اواخر دهه‌ی کنونی میلادی شروع شود.

یافته‌های این پژوهش در نشریه‌ی Nature Astronomy منتشر شده است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    396 بازدید

    0 نظر

    درج: 28 دی 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir