زباله های فضایی چیست؟

0
زباله های فضایی چیست؟
قطعات باقی مانده در حال چرخش ماموریت‌های فضایی که در گذشته به فضا پرتاب شده‌اند در مدار اطراف زمین به دام افتاده و آینده ما را در فضا تهدید می‌کند. با گذشت زمان، تعداد، جرم و مساحت این اجسام باقی مانده در فضا به طور پیوسته رشد می‌کند که این موضوع باعث اختلال در عملکرد ماهواره‌ها می‌شود.این زباله ها با سرعت ۲۸۱۶۳ کیلومتر در ساعت به دور زمین می چرخند.

زباله‌های فضایی(Space Debris) اشیای گوناگون ساخته انسان هستند که این زباله ها با سرعت ۲۸۱۶۳ کیلومتر در ساعت به دور زمین می چرخند. اما دیگر کارایی ندارند. زباله فضایی در واقع بقایای فعالیت بشر در فضا است، از قطعات سفینه‌ها گرفته تا قسمت‌هایی از سفینه که در مراحل مختلف ماموریت فضایی از آن جدا می‌شوند یا هر چیز دیگری مثل تکه های موشک ها و ماهواره های از کار افتاده که در مدار زمین رها شده و دیگر کاربردی ندارد. دفتر زباله فضایی آژانس فضایی اروپا دائماً وضعیت این زباله ها را که همیشه در حال تحول هستند، رصد می‌کند و هر ساله گزارشی از وضعیت فعلی محیط زباله منتشر می‌کند. در اینجا برخی از یافته‌های آنها ذکر شده است:

۱. تعداد این زباله ها به ۲۳ هزار عدد می رسد و اندازه ی آن ها بزرگ تر از یک توپ بیس بال است. جرم ترکیبی آنها و کل مساحت آنها به طور مداوم در حال افزایش است. این امر حاصل قطعات تخریب شده فضاپیماها و موشک‌ها در طول زمان است.

۲. به طور متوسط طی دو دهه گذشته، هر سال ۱۲ مورد "تکه تکه شدن"(fragmentations) تصادفی در فضا اتفاق می‌افتد و این روند در حال افزایش است. وقایع تکه تکه شدن، لحظاتی است که در آن زباله‌ها به دلیل برخورد، انفجار، مشکلات الکتریکی و حتی فقط جدا شدن اجسام به دلیل شرایط سخت فضا ایجاد می‌شود.



۳. در دهه گذشته، ۱۵ تا۳۰ درصد از اشیا یا محموله‌های پرتاب شده به مدارهای غیر منطبق در ناحیه مدار نزدیک زمین(به استثنای فضاپیماهای سرنشین دار) تلاش کرده‌اند تا با اقدامات کاهش زباله سازگار باشند. بین پنج تا ۲۰ درصد این کار را با موفقیت انجام دادند و در سال ۲۰۱۸ به دلیل فعال بودن تقلیل مدار از صورت فلکی ایریدیوم این مقدار به ۳۵ درصد رسید.

۴. بین ۴۰ تا ۸۰ درصد از زباله‌هایی که در مدار نزدیک زمین غیرمنطبق در این دهه قرار دارند اقداماتی در جهت کاهش زباله انجام دادند. از این تعداد، ۳۰ تا ۷۰ درصد این کار را با موفقیت انجام دادند.

۵. ماهواره‌های زیادی در مدارهایی با ارتفاع کم قرار دارند که به طور طبیعی می‌سوزند. میزان ترافیک پرتاب شده به منطقه محافظت شده در مدار نزدیک زمین - تا ارتفاع دو هزار کیلومتر- بخصوص به دلیل ازدیاد ماهواره‌های کوچک و صورت فلکی، به طور قابل توجهی در حال تغییر هستند.



6.این زباله های فضایی خطرناک هستند چون یک برخورد میان آن ها کافی است تا زنجیره ای از این زباله ها با یکدیگر برخورد کنند. در اثر این اتفاق ابری مملوء از زباله در فضا به وجود می آید که سفرهای فضایی را بسیار مخاطره آمیز می کند. این مسأله پیش درآمد فیلم «جاذبه» با بازی ساندرا بولاک و جورج کلونی بود.

7.بخش اعظم این زباله های فضایی متعلق به کشورهای امریکا، روسیه و چین است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    567 بازدید

    0 نظر

    درج: 20 دی 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir