۹۴ درصد کیهان هرگز قابل دسترس نیست!

0
۹۴ درصد کیهان هرگز قابل دسترس نیست!
بیگ بنگ: اخترشناسان می‌گویند جهان به سرعت در حال انبساط است و ۹۴ درصد کهکشان‌های کیهان هرگز برای انسان‌ها قابل دسترس نیستند و انسان می‌تواند حداکثر ۶ درصد کیهان را شناسایی کند.

به گزارش بیگ بنگ، محققان تصریح می‌کنند که امروزه، بیشتر کهکشان‌های کیهان، سریع‌تر از سرعت نور در حال دور شدن هستند. شعاع “جهان قابل مشاهده” ۴۶.۱ میلیارد سال نوری است، این حد فاصله‌ای است که نور اجرام کیهانی می‌توانند خود را به ما برسانند.
به گفتۀ اخترشناسان کهکشان‌هایی که بیش از ۱۸ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارند، برای همیشه غیرقابل دسترس هستند، در واقع انبساط کیهان طوری کهکشان‌ها را از یکدیگر دور می‌کند که حتی اگر با سرعت نور به سمتشان سفر کنیم، هرگز به آنها نخواهیم رسید. زیرا فراتر از فواصل ۱۴.۵ میلیارد سال نوری، “انبساط کیهان” کهکشان‌ها را سریع‌تر از آنچه نور می‌تواند حرکت کند، از یکدیگر دور می‌کند.
ما فقط نور کهکشان‌هایی را می‌بینیم که در جهان قابل مشاهدۀ ما قرار دارند و از زمان بیگ بنگ تاکنون فرصت داشته‌اند خود را نمایان سازند، فرای “جهان قابل مشاهده” کهکشان‌هایی وجود دارند که با سرعت نور در حال دور شدن هستند و نور آنها هرگز به ما نخواهد رسید. این نکته نیز حائز اهمیت است که هر شی در “جهان قابل مشاهده” هم لزوما قابل دسترس و شناسایی نیست.

طبق تخمین‌ها “جهان قابل مشاهده” دارای حدود ۲ تریلیون کهکشان است. تلسکوپ فضایی هابل در زمان بررسی تصویر فراژرف که تنها ۰.۰۰۰۰۰۳% از آسمان را نشان می‌داد فقط توانست ده درصد از کل کهکشان‌های موجود در آن عکس یعنی حدود ۵۵۰۰ کهکشان را شناسایی کند و ۹۰ درصد کهکشان‌های باقی مانده یا خیلی کم رنگ یا خیلی پررنگ یا خیلی مبهم هستند و هابل نمی‌تواند اطلاعاتی را از آنها به دست آورد.

این نکته نیز باید ذکر شود وقتی جهان با شوک ناشی از بیگ بنگ در حدود ۱۳.۸ میلیارد سال پیش تشکیل و شروع به انبساط کرد، فضا- زمان با سرعتی بیشتر نور گسترش یافت و این فرصت را داشت تا شعاع جهان قابل مشاهده به ۴۶.۱ میلیارد سال نوری برسد. این موضوع ناقض گفته اینشتین نیست که هیچ چیز نمی‌تواند سریعتر از نور حرکت کند، زیرا این فضای خالی است که انبساط می یابد و تنها برای اجرام مادی است که سد سرعت نور نمی‌تواند شکسته شود.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    480 بازدید

    0 نظر

    درج: 13 آبان 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir