ناسا می گوید زمین برای 100 سال از سیارک آپوفیس در امان است

0
ناسا می گوید زمین برای 100 سال از سیارک آپوفیس در امان است
یک برخورد بالقوه خطرناک پرچم دار قبلاً در سال 2068 اکنون خطرناک اعلام شده است. آژانس فضایی این هفته اعلام کرد که مشاهدات جدید تلسکوپ هرگونه احتمال ضرب و شتم زمین توسط آپوفیس در سال 2068 را رد کرده است.

پس از کشف آپوفیس ۹۹۹۴۲ در سال ۲۰۰۴، این سنگ فضایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین سیارک‌ها شناخته ‌شد که می‌توانست زمین را تحت تأثیر قرار بدهد؛ اما با بررسی محققان این ارزیابی تغییر کرد. نتایج حاصل از بررسی راداری و تجزیه و تحلیل دقیق به ستاره‌شناسان کمک کرد به این نتیجه برسند که حداقل برای یک قرن، سیارک آپوفیس خطری برای زمین ایجاد نمی‌کند.

اخترشناسان پیش‌بینی کرده بودند که آپوفیس می‌تواند تهدیدی جدی برای زمین باشد و در سال ۲۰۲۹ به طرز عجیبی به زمین نزدیک شود. با بررسی دقیق‌تر این سیارک و برخلاف تصور اولیه، تأثیر خطر برخورد به زمین در سال ۲۰۲۹ و همچنین احتمال خطر برخورد دیگری در سال ۲۰۳۶ رد شد.

زمانی ‌که سیارک غول‌پیکر آپوفیس در ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹) به زمین نزدیک شد، محققان با مشاهدات دقیق، تخمین حرکت به دور خورشید را تصحیح کردند و این امکان میسر شد تا با اطمینان، خطر برخورد آپوفیس در سال ۲۰۶۸ را نیز رد کنند.

دیوید فارنوکیا، از مرکز مطالعات اجسام نزدیک زمین ناسا (CNEOS)، می‌گوید:
احتمال برخورد آپوفیس در سال ۲۰۶۸ وجود ندارد و محاسبات ما نشان می‌دهد که تا ۱۰۰ سال آینده هیچ خطری زمین را تهدید نمی‌کند. بنابراین می‌توانیم آپوفیس را از فهرست خطر برخورد به زمین حذف کنیم.

پژوهشگران برای بررسی دقیق حرکت آپوفیس، از آنتن رادیویی ۳۰ متری شبکه فضای دوردست ناسا در مرکز شبکه‌های فضای دوردست گلدستون ایالت کالیفرنیا استفاده کردند.

مارینا بروزوویچ، از دانشمندان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL)، می‌گوید:
آپوفیس اخیرا به زمین نزدیک شد؛ اما هنوز ۱۷ میلیون کیلومتر با آن فاصله دارد. ما توانستیم اطلاعات مفید و دقیقی در مورد فاصله آپوفیس تا دقت ۱۵۰ متر به‌ دست آوریم. این بررسی باعث شد هرگونه خطر برخورد را رد کنیم و یک فرصت علمی شگفت‌انگیز ایجاد کرد.

مرکز گلدستون با استفاده از تلسکوپ ۱۰۰ متری گرین بنک در ویرجینیای غربی، امکان تصویربرداری از آپوفیس را فراهم کرد. با توجه به فاصله‌ی ۱۷ میلیون کیلومتری آپوفیس (حدود ۴۴ برابر فاصله‌ی زمین و ماه)، تصاویر راداری این سیارک دارای وضوح ۳۸٫۷۵ متر در هر پیکسل  هستند که رزولوشن قابل توجهی است.

محققان با بررسی داده‌های خود در تلاش هستند تا در مورد شکل سیارک اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که آپوفیس، شکلی شبیه به بادام‌زمینی دارد. اخترشناسان همچنین در تلاش هستند تا سرعت چرخش سیارک و حالت چرخش آن را درک کنند.

در تاریخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ (۲۵ فروردین ۱۴۰۸)، آپوفیس در فاصله‌ی کم‌تر از ۳۲ هزار کیلومتری سطح زمین عبور خواهد کرد. طی این رویداد، سیارک در نیم‌کره شرقی و بدون کمک تلسکوپ قابل مشاهده خواهد بود و فرصت بی‌سابقه‌ای برای پژوهشگران است که از نزدیک، قسمتی از منظومه‌ی شمسی را مشاهده کنند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    619 بازدید

    0 نظر

    درج: 10 فروردین 1400

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir