اسپیس ایکس دسته بیست‌ویکم ماهواره‌های استارلینک را با

0
اسپیس ایکس دسته بیست‌ویکم ماهواره‌های استارلینک را با موفقیت پرتاب کرد
اسپیس ایکس با ارسال دسته‌ی ۶۰ تایی جدیدی از ماهواره‌های استارلینک، بوستر فالکون ۹ را پس از ۴۵ روز دوباره به‌پرواز درآورد و رکورد کمترین زمان بین دو پرتاب آن را شکست.

موشک دومرحله‌ای فالکون ۹ امروز پنجشنبه ساعت ۱۱:۴۳ به وقت ایران از مجتمع پرتاب فضایی ۴۰ در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به هوا برخاست و دسته‌ی ۶۰ تایی جدیدی از ماهواره‌های استارلینک را به مدار زمین رساند. تقریبا ۸/۵ دقیقه پس از پرتاب، مرحله‌ی اول چندبارمصرف موشک به زمین بازگشت و با فرود نرم روی کشتی بدون‌سرنشین اسپیس ایکس، برای ششمین مرتبه بازیابی شد. این سکوی شناور با نام «فقط دستورالعمل‌ها را بخوان» در فاصله‌ی تقریبا ۶۳۰ کیلومتری از محل پرتاب در اقیانوس اطلس قرار داشت.

همان‌طورکه گردان هواشناسی چهل‌وپنجم نیروی فضایی ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود، آسمان شب‌هنگام فلوریدا برای دومین اقدام به پرتاب صاف بود. اسپیس ایکس ابتدا قصد داشت جدیدترین مأموریت استارلینک را دوشنبه پرتاب کند؛ اما ضروت انجام بررسی‌های بیشتر موجب به‌تعویق‌افتادن آن شد. پرتاب امروز هفتمین مأموریت اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ و بیست‌ویکمین مأموریت استارلینک را رقم زد. اسپیس ایکس برای این پرتاب از بوستری شناخته‌شده به نام B1058 استفاده کرد.

بوستر B1058 به لوگو جدید ناسا به‌نام «کرم» مزین است و خرداد امسال با پرتاب دو فضانورد این سازمان به ایستگاه فضایی بین‌المللی در مأموریت دمو ۲، پروازهای فضایی انسانی را پس از گذشت نزدیک به یک دهه به خاک آمریکا بازگرداند. این پرتابگر باسابقه پیش‌تر فضاپیمای باربری دراگون و ماهواره‌ای مخابراتی برای ارتش کره جنوبی و مأموریت ترنسپورتر ۱ را نیز پرتاب کرده بود. پرتاب امروز دومین مأموریت استارلینک برای این بوستر به‌حساب می‌آمد.

 

 
 

 


پرتاب مأموریت بیست‌ویکم استارلینک، صدودهمین پرواز فالکون ۹ و پنجاه‌وششمین پرواز مجدد مرحله‌ی اول این موشک را رقم زد. همچنین، پرتاب امروز ششمین مأموریت بوستر B1058 بود و اسپیس ایکس با انجام آن، رکورد کمترین زمان بین دو پرتاب این بوستر را شکست. بوستر یادشده آخرین‌بار ۲۴ ژانویه (۵ بهمن) پرواز کرده بود و امروز تنها پس از ۴۵ روز دوباره از همان سکوی پرتاب به هوا برخاست. پیش‌تر رکورد کمترین زمان پرتاب مجدد این بوستر ۵۹ روز بود.

هرچند زمان ۴۵ روز بین پرتاب مجدد موشک رکوردی درخورتوجه محسوب می‌شود، هنوز با چشم‌انداز ایلان ماسک فاصله‌ی زیادی دارد. مدیرعامل اسپیس ایکس پیش‌تر گفته بود قصد دارد در مدت تنها ۲۴ ساعت، یک موشک را دو مرتبه پرتاب کند. با اینکه فرود دوباره‌ی موشک‌های اسپیس ایکس دستاوردی راحت به‌نظر می‌آید،  بازیابی موشک پس از پرواز همچنان می‌تواند دشوار باشد. ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن)، با شکست در فرود دوباره‌ی بوستر B1059 پس از پرتاب مأموریت استارلینک، زنجیره‌ی ۲۴ بازیابی متوالی مرحله‌ی اول فالکون ۹ شکسته شد.

با پرتاب موفق امروز، اسپیس ایکس اکنون درمجموع بیش از ۱،۲۰۰ ماهواره‌ی استارلینک را به مدار زمین فرستاده است. ازآنجاکه برخی ماهواره‌ها به‌دلایل مختلف از‌دست‌رفته‌اند، تعداد ماهواره‌های عملیاتی از این تعداد کمتر است. بااین‌حال، اسپیس ایکس تا تشکیل منظومه‌ی اولیه که شامل ۱،۴۴۰ دستگاه خواهد بود، دیگر فاصله‌ی چندانی ندارد.

اسپیس ایکس برنامه‌ی استارلینک را با هدف اتصال تمام جهان به اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای راه‌اندازی کرده است. بدین‌‌منظور، شبکه‌ی استارلینک با به‌کارگیری صدها ماهواره‌ی صفحه‌تخت که در مدار پایینی زمین پرواز می‌کنند، پوشش اینترنت را دراختیار کاربران سرتاسر جهان قرار خواهد داد. اسپیس ایکس به‌تازگی دریافت پیش‌سفارش برای عرضه‌ی عمومی استارلینک را آغاز کرد. کاربران احتمالی می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت این شرکت برای دریافت خدمات ثبت‌نام کنند.

در عرضه‌ی اولیه، قرار است به کسانی خدمات داده شود که زودتر ثبت‌نام کرده‌اند. درعین‌حال، اسپیس ایکس به‌منظور گسترش خدماتش در حال اجرای مرحله‌ی آزمایشی بتای بین‌المللی و داخلی گسترده است.‌ پیش از پرتاب امروز، اسپیس ایکس سرویس استارلینک را برای آلمان و نیوزیلند عرضه کرد و می‌کوشد خدمات‌دهی به کاربران بریتانیایی را نیز آغاز کند.

این همه‌ی ماجرا نیست. برخی اسناد تازه نشان می‌دهد اسپیس ایکس درصدد دریافت مجوز برای ارائه‌ی خدمات استارلینک در وسایل نقلیه نظیر هواپیماها و قایق‌ها و خودروهای کاروان است. به‌نقل از ماسک، گیرنده‌های کاربری کنونی استارلینک که دسترسی به ماهواره‌ها را تسهیل می‌کنند، برای قرارگیری در خودروها بیش‌از‌حد بزرگ هستند؛ درنتیجه، شرکت فعلا وسایل نقلیه‌ی بزرگ‌تر را هدف گرفته است.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    777 بازدید

    0 نظر

    درج: 23 اسفند 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir