تصادف زنجیره‌ای ماهواره‌ها در فضا

0
تصادف زنجیره‌ای ماهواره‌ها در فضا

وجود تعداد زیادی از ماهواره‌های شرکت اسپیس ایکس در مدار کره زمین، چون سپری خطرناک می‌تواند مانع از انجام سفر‌های فضایی در سال‌های نه چندان دور شود.

دانشمندان در جدیدترین مطالعه‌های خود دریافتند ارسال ماهواره‌های طرح اینترنت فضایی ایلون ماسک مشهور به استارلینک می‌تواند سبب آسیب دیدن آسمان شب برای همیشه شود.

عده زیادی از افراد در کشور‌های مختلف، در طول شب درخشندگی ماهواره‌های طرح استارلینک در آسمان شب را رصد کرده اند. افزون بر ایجاد آلودگی نوری و روشن شدن آسمان شب که مانع از رصد اجرام آسمانی به وسیله تلسکوپ‌های فضایی می‌شود یکی دیگر از چالش‌های وجود تعداد فراوان ماهواره در مدارکره زمین، ایجاد آلودگی و زباله‌های فضایی در مدار زمین است که سبب می‌شود ماموریت‌های فضایی، چون ارسال سفینه و موشک‌های فضایی با خطر پذیری بالا روی دهد.

برخورد حتی یک قطعه بسیار کوچک زباله فضایی با بدنه سفینه یا موشک فضایی در زمان پرتاب می‌تواند منجربه فاجعه و آتش گرفتن سفینه فضایی شود و جان فضانوردان به خطر بیفتد.

 

 
 

 

از جمله دیگرخطر‌های ارسال میزان فراوان ماهواره به مدار زمین، احتمال بروز خطای فنی و برخورد ماهواره‌ها به یکدیگر است که در اثر آن نوعی تصادف زنجیره‌ای در فضا روی می‌دهد، بروز این تصادف می‌تواند منجر به تولید میلیون‌ها قطعه کوچک زباله فضایی در مدار کره زمین شود که هرکدام خطری جدی برای آینده سفر‌های فضایی هستند.

ماهواره‌های طرح استارلینک در فضا به مانند رگه‌های روشن مشاهده می‌شوند و حتی افراد عادی بدون دارا بودن تجهیزات رصدی و با چشم غیرمسلح می‌توانند آنها را رصد کنند.

در صورت بروز تصادف زنجیره‌ای در فضا و پراکنده شدن میلیون‌ها قطعه در مدار کره زمین تا پیدا شدن راهکاری برای جمع آوری زباله‌های فضایی امکان ارسال سفینه‌های فضایی سرنشین دار به فضا امکان پذیر نخواهد بود و بسیاری از ماموریت‌های فضایی انجام نمی‌شود.

ایلون ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده است در پروژه استارلینک در نظر دارند حدود ۱۲۰۰۰ ماهواره در مدارکره زمین مستقر کنند که به وسیله آن اینترنت WiFi در اختیار کاربران اینترنت قرار گیرد.

نخستین بار در ماه می‌سال ۲۰۱۹ حدود ۶۰ ماهواره طرح استارلینک به مدار کره زمین پرتاب شدند و به گفته کارشناسان درخشندگی نور آنها از زمین مشخص بوده است.

 

 
 

 

محققان با انجام محاسبه‌های ریاضی دریافتند هزاران سال به طول می‌انجامد تا ماهواره‌های طرح استارلینک پس از اتمام ماموریت خود به تدریج وارد مدار کره زمین شده و در جو سوزان آن از بین بروند و به همین دلیل خطر آلودگی مدار کره زمین وجود دارد.

شرکت اسپیس ایکس در پاسخ به انتقاد دانشمندان مبنی بر ایجاد آلودگی در مدار کره زمین اعلام کرده است پرتاب ماهواره‌ها در مداری ویژه انجام شده است و خطر برخورد با دیگر تجهیزات فضایی از جمله سفینه و موشک‌های فضایی بسیار اندک است.

ماهواره‌های طرح استارلینک شرکت اسپیس ایکس با استفاده از موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب می‌شوند و به گفته کارشناسان این شرکت تا کنون بیش از ۴۴۲ ماهواره در مدار کره زمین قرار گرفته اند.

حدود ۱۴ دقیقه پس از پرتاب موشک از زمین، ماهواره‌ها از بدنه موشک در مدار کره زمین خارج می‌شوند و به تدریج درفاصله‌های از پیش تعیین شده در مدار خود قرار می‌گیرند.

با وجود همه گیری بیماری COVID-۱۹ کارشناسان اسپیس ایکس، موشک فضایی فالکون ۹ را در زمان مقرر به فضا پرتاب کردند و به گفته ماسک درماه آینده میلادی اولین پرتاب کپسول فضایی کرو دراگون با خدمه انسانی به ایستگاه فضایی بین المللی انجام خواهد شد.

در مطالعه‌ای انجام شده به وسیله کارشناسان رصدخانه جنوبی اروپا ESO، این نتیجه به دست آمده است که ارسال ماهواره‌های طرح استارلینک سبب کاهش میزان رصد مشاهدات فضایی به میزان ۳۰ الی ۵۰ درصد شده است و کارشناسان درباره پیامد‌های ارسال ماهواره‌ها به فضا و احتمال بروز خطرهایی، چون برخورد سیارک‌ها با زمین هشدار داده اند.

هدف ایلون ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس از ارسال ماهواره‌های طرح استارلینک به فضا، تامین بودجه مورد نیاز برای مسکونی کردن سیاره مریخ و ساخت شهرک‌های فضایی بر سطح سیاره سرخ است.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,259 بازدید

    0 نظر

    درج: 6 اردیبهشت 1399

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir