روش ایجاد تمرکز در تفکر

+1
روش ایجاد تمرکز در تفکر

1-سازنده، مثبت و رو به هدف فکر کنید.
۲- با صبر و حوصله مسئله ها را ساده کنید.

۳- آزاد فکر کنید و پیش فرض های خود را دخالت ندهید. در هفته های گذشته سه اصل مهم را در تفکر بیان کردیم و در ادامه به یک اصل بسیار مهم دیگر اشاره می کنیم:
۴ – نقطه هدف را دقیقاً و مرحله به مرحله مشخص کنید و روی آن تمرکز کنید. در هنگام فکر کردن همان طور که بارها و بارها دیده‌ایم وقتی به یک مسئله فکر می کنیم به دلیل گستردگی مسائل، نیازها و نوسانات حالات ما و همچنین نداشتن یک روش مشخص و به دلایل مختلف، رشته افکارمان گسسته می شود و به صورت پراکنده و غیرمتمرکز به موضوع مورد نظر فکر می کنیم. برای رهایی از این مسئله باید مراحل فکر کردن را دقیقاً مشخص کنیم؛ به عنوان مثال فرض کنید قرار است در رابطه با پیداکردن راه های افزایش نشاط روانی و جسمی خود و خانواده و اجتماع فکر کنیم.

چه گام هایی را لازم است برداریم؟

ابتدا تعدادی سؤال طرح می کنیم تا مسئله های مختلف روشن شود و سپس مرحله به مرحله به سؤالات می پردازیم و با تمرکز روی هر کدام از آن ها فکر می کنیم. البته قبلاً هم گفتیم بهتر است در یک نمودار درختی شبکه ای از مسائل مرتبط با موضوع را رسم کنیم و لایه های مختلف مربوطه را شناسایی کنیم. نوشتن و استفاده از کاغذ و قلم نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پراکندگی افکار و افزایش تمرکز فکری در یک لحظه دارد. کسانی که همراه تفکرشان می نویسند و دست به قلم می برند و حتی به صورت مبتکرانه و با رنگ های مختلف و به صورت شعاع های خورشید و شبکه ای می نویسند خیلی بهتر و مؤثرتر و دقیق تر و سریع تر از دیگران فکر می کنند؛ در مثال بالا پس از رسم این شبکه درختی به سؤالات و ریزموضوعات زیر می رسیم و مرحله به مرحله پاسخ آن ها را با تمرکز فکری می یابیم.

آیا برای افزایش نشاط راهی وجود دارد؟

این راه ها درونی هستند یا بیرونی؟ دور هستند یا نزدیک؟ این راه ها به چه عواملی بستگی دارند؟ آیا امکانات زیادی لازم است؟ اصولاً نشاط یعنی چه؟ آثارش چیست؟ مبانی نشاط چیست؟ اختلاف نظرها و دیدگاه ها در موضوع نشاط بر سر چیست؟ چرا؟ دین ما در رابطه با نشاط چه حرف هایی دارد؟ نشاط روانی چیست؟ نشاط جسمی چیست؟ ارتباط این دو با هم چگونه است؟ آیا در خانواده و اجتماع آدم های با نشاطی را می شناسم؟ این ها چه ویژگی هایی دارند؟ کدام یک مقدم تر است؟

آیا اول باید در اجتماع نشاط ایجاد شود تا آدم ها به اجتماع وارد شوند و با نشاط شوند یا نه، اول آدم ها باید با نشاط باشند و در خانواده ها نشاط ایجاد شود و این نشاط به جامعه منتقل شود؟ چگونه می توان از انسان ها و جمع های با نشاط الگو برداری کرد؟ و…..

وقتی این سؤالات به تفکیک طرح شد وقت آن است که با تمرکز به این سؤالات پاسخ دهیم. و به اصطلاح به آن ها با تمرکز فکر کنیم. مطمئن باشید با این مدل به نتایج شفاف تر و کاربردی تری می رسیم به عبارتی دیگر مؤثرتر فکر می کنیم. حالا شما تا هفته آینده به این موضوعات با استفاده از روش ریز کردن سؤالات به صورت شبکه ای و نوشتن آن ها، فکر کنید و سپس روی آن ها تمرکز کنید. چگونه با اطرافیانم ارتباط مؤثرتری برقرارکنم؟ چگونه ظرفیت روانی و قدرت روحی خودم را افزایش دهم؟ چگونه وضعیت اقتصادی زندگی‌ام را بهبود ببخشم؟

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    6,999 بازدید

    0 نظر

    درج: 13 تیر 1392

    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir