مجموع کاربران رایانه در ایران بین 18 تا 20 میلیون نفر است که هر کدام بیش از یک و نیم ساعت از وقت روزانه خود را به بازی کردن اختصاص می دهند.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهروز مینایی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی فعالان نظام نوآوری صنعت رایانه ای کشور اظهار داشت: با این ظرفیت و پتانسیل، بازار مصرف ایران را بازی های خارجی در اختیار دارند.
وی، مغفول و مهجور ماندن بازی های رایانه ای داخلی را ناشی از عدم وجود دید درست در نگاه مسئولان و نبود جدیت آنها و عدم اقبال هنرمندان به ورود به این حوزه دانست.
رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای، از این صنعت به عنوان صنعتی نوپا، پویا، خلاق و نوآورانه یاد کرد که با وجود عمر کوتاه فعالیت بنیاد؛ رونق خوبی از نظر کمی و کیفی در کشور پیدا کرده است.
مینایی از وظایف مهم بنیاد در بدو تأسیس را نظارت و کنترل و پایش بازی های مورد مصرف در ایران و حمایت از بازی های تولیدی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: در جهت تحقق اهداف سازمان، فعالیت های نظارت، کنترل و پایش بازی های مورد مصرف کاربران ایرانی با تکیه بر مطالعات عمیق دانشگاهی و حوزوی انجام و در این راستا بیش از 3 هزار بازی از طریق نظام رده بندی ساماندهی شده است.
وی از دیگر فعالیت های سازمان در تحقق اهداف را حمایت از بازی های تولیدی عنوان کرد.
رییس هیات مدیره بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ادامه چالش های موجود در این صنعت را مساله فقدان حقوق مؤلف (کپی رایت) بازی های خارجی، وجود بازار زیرزمینی و عدم وجود بازار منسجم در ارائه و توزیع تولیدات در میان مصرف کنندگان دانست.
وی در تشریح این چالش ها تاکید کرد که با وجود تعامل بسیار بامجلس و دولت محصولات خارجی با قیمت نازل و به وفور در بازار وجود دارد و تولید کننده داخلی توانی برای رقابت با این محصولات را ندارد و از سوی دیگر ناشر قوی برای تولید محصولات داخلی نداریم و آنچه در بازار تولید می شود نیز فاقد تبلیغات و همکاری رسانه های مختلف از جمله رسانه ملی در این راستاست.