حقایقی شگفت انگیز درباره خطرناک ترین موجود آبزی دنیا

0
حقایقی شگفت انگیز درباره خطرناک ترین موجود آبزی دنیا
دنیای زیر آب مملوء از موجودات شگفت انگیز است. اما عروس دریایی که به چتر دریایی هم مشهور است، بدون شک یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین موجودات آبزی به شمار می رود و با آن ظاهر ظریف و خیال انگیزش بی جهت نیست که از آن به عنوان «عروس دریا» یاد می کنیم. این زیبارویان آبزی نه مغز دارند، نه قلب و نه حتی چشم، اما یکی از خطرناک ترین موجودات دنیا به شمار می روند. در ادامه به چند حقیقت جالب و خواندنی درباره ی این موجودات منحصر به فرد خواهیم پرداخت.

۱- یک نوع عروس دریایی وجود دارد که می تواند یک انسان بالغ را از پای درآورد

عروس های دریایی جعبه ای (box jellyfish) را خطرناک ترین موجود آبزی دنیا می دانند. این عروس دریایی شکلی مکعب مانند دارد و معمولاً در آب های اطراف استرالیا و هند-اقیانوسیه یافت می شود. بازوهای این موجود پوشیده از نیش هایی سمی است. فقط چند گونه از عروس های دریایی هستند که نیش آن ها برای انسان ها کشنده است اما نیش این موجودات می تواند ایست قلبی یا مرگ فرد را تنها در عرض چند دقیقه به دنبال داشته باشد.

۲- بدن عروس های دریایی تقریباً به طور کامل از آب تشکیل شده

تنها حدود ۵ درصد از بدن عروس های دریایی از پروتئین های ساختاری، ماهیچه و سلول های عصبی ساخته شده و ۹۵ درصد آن را آب تشکیل می دهد. جهت مقایسه، خوب است بدانید که بدن انسان ها تا ۶۰ درصد از آب تشکیل شده.

۳- ادرار کردن روی جای نیش عروس های دریایی تأثیری در تسکین درد ندارد

یک باور رایج این است که اگر کسی را عروسی دریایی نیش بزند، کس دیگری با ادرار کردن روی جای نیش می تواند درد آن را تسکین دهد. اما این باور کاملاً اشتباه است. به گفته ی کارشناسان، اگر عروسی دریایی ای شما را نیش زد، بهترین کار این است که با دقت و احتیاط همه ی نیش هایش را با موچین از پوست تان جدا کنید و محل نیش را در آب داغ فرو ببرید. اگر بدن فرد واکنش شدیدی به نیش نشان دهد یا فرد بیهوش شود، فوراً باید او را به پزشک برسانید.

۴- عروس های دریایی ماهی نیستند

عروس های دریایی نوعی ماهی نیستند. ماهی ها موجوداتی مهره دار هستند که در آب زندگی می کنند و از طریق آبشش هایشان تنفس می کنند. اما عروس های دریایی جزء موجودات بی مهره هستند، به این معنی که هیچ ستون فقراتی ندارند و اکسیژن درون آب را از طریق پوست شان جذب می کنند.

۵- بیشتر از ۶۰ هزار عروس دریایی در فضا وجود داشته

در سال ۱۹۹۱، بیشتر از ۲ هزار پولیپ عروس دریایی درون یک سفینه ی فضایی به فضا فرستاده شدند تا نحوه ی واکنش آن ها در محیط بی جاذبه مورد آزمایش قرار گیرد. این عروس های دریایی در فضا تولید مثل کردند و از آن ها بیشتر از ۶۰ هزار عروس دریایی دیگر به وجود آمد، اما عروس های دریایی ای که در فضا پرورش یافته بودند بعد از بازگشت به زمین، عملکرد درستی نداشتند.



۶- بیشتر از ۲۵ نوع عروس دریایی خوراکی وجود دارد

از این عروس های دریایی در تهیه ی سالاد یا ترشی استفاده می شود و بعضی افراد که تجربه ی خوردن این موجودات را داشته اند می گویند که عروس های دریایی مزه ای شور دارند و از نظر قوام، شبیه به رشته های نودل هستند.

۷- یک نوع از عروس دریایی را نامیرا می دانند


عروس های دریایی Turritopsis dohrnii را نامیرا می دانند، چون می توانند دوباره به یک کلونی پولیپ (موجودات زنده ی تک ژنومی) تبدیل شوند. با سپری شدن سال های عمر عروس دریایی، این موجود در نهایت در کف دریا آرام می گیرد و تبدیل به پولیپ می شود. این پولیپ ها تخم ریزی می کنند و از آن ها عروس های دریایی جدیدی به وجود می آید که از نظر ژنتیکی یکسان هستند.

عروس های دریایی Turritopsis dohrnii اگر صدمه ببینند یا گرسنه بمانند، هر زمان که اراده کنند می توانند تبدیل به پولیپ شوند و در نهایت عروس دریایی ای جدید و یکسان از نظر ژنتیکی تولید می کنند.

۸- عروس های دریایی را در همه ی اقیانوس ها می توان پیدا کرد

از آنجایی که عروس های دریایی جریان های آبی اقیانوس را دنبال می کنند، آن ها را در هر نوع اقیانوسی می توان پیدا کرد. این موجودات هم در آب های گرم مناطق استوایی می توانند رشد کنند و هم در آب های سرد مناطق شمالی کره زمین. عروس های دریایی در انتهای اقیانوس و در نزدیکی سطح آب رؤیت شده اند.

۹- یک فسیل ۵۰۵ میلیون ساله وجود دارد که نشان می دهد عروس های دریایی از قبل از دایناسورها وجود داشته اند

از آنجایی که عروس های دریایی هیچ استخوانی ندارد، سخت می توان از عروس های دریایی دوران باستان، فسیل پیدا کرد. اما در سال ۲۰۰۷، یک فسیل عروس دریایی حفظ شده در ایالت یوتای آمریکا کشف شد که قدمت آن را بیشتر از ۵۰۵ میلیون سال می دانند. این درحالی است که دایناسورها از حدود ۲۴۵ میلیون تا ۶۶ میلیون سال قبل بر روی کره زمین زندگی می کردند، یعنی عروس های دریایی دست کم از ۲۵۰ میلیون سال قبل از دایناسورها وجود داشته اند.

۱۰- عروس های دریایی از دیگر موجودات آبزی تغذیه می کنند

عروس های دریایی معمولاً از گیاهان کوچک، میگوها یا ماهی ها تغذیه می کنند. این موجودات با استفاده از بازوهایشان شکار خود را قبل از خوردن آن بیهوش می کنند.



۱۱- بعضی از گونه های عروس دریایی زیست تاب هستند

موجودات زیست تاب آن هایی هستند که از خود نور تولید می کنند. بعضی عروس های دریایی هم این قابلیت را دارند و یک نور درونی تولید می کنند.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,469 بازدید

    0 نظر

    درج: 14 تیر 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir