عملکرد تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. یکی از عواملی که می تواند بر روان دانش آموز تاثیر بگذارد عدم پیشرفت تحصیلی است.
برخی گمان میکنند که تنبیه یک نوع ابزار است که دانش آموزان را مجاب میکند تا به اشتباه خود پی برده و آن را اصلاح کنند. اما این ابزار چقدر تاثیر دارد
تنبیه میتواند عوارض جانبی نامطلوبی را به همراه داشته و احساس ناخوشایندی را در دانش آموز ایجاد کند.
البته معلمان و خانوادهها آگاه باشند مشکل دیگری که تنبیه میتواند داشته باشد، مسری بودن آن است. کسانی که شاهد تنبیه شدن افراد، توسط دیگران باشند میتوانند عوارض خطرناکی همچون بدرفتاری، خشونت و حتی برخورد فیزیکی با همسالان خود به همراه داشته باشد. بنابراین معلمی که در حضور جمع، دانش آموزان را تنبیه می کند به آنها پرخاشگری را آموزش خواهد داد. البته نه تنها معلمان بلکه خانواده ها هم می توانند این نوع رفتار را به فرزندان خود یاد دهند.
تمام افراد بر این باورند که نمی توان با تنبیه کردن کودکان به نتیجه خوبی دست یافت. بلکه این نوع عملکرد باعث می شود کودک پرخاشگر و تندخو شود و کاملا عکس خواسته ما عمل کند. درواقع تنبیه میتواند سبب افزایش مقاومت روانی و مقابله در مقابل تهدید کننده شود. تنبیه بدنی کودکان دارای اثرات مخرب کوتاه و بلندمدت بر جسم و روح آنان است و عوارض نامطلوبی همچون ترس، عدم یادگیری رفتار درست، توجیه صدمه زدن به دیگران، پرخاشگری نسبت به عامل تنبیه کننده، جانشین شدن یک پاسخ نامطلوب به جای پاسخ نامطلوب دیگر و الگوبرداری از آن توسط دیگران را به همراه دارد.
راه کارهایی برای کمک به اصلاح رفتارهای دانشآموز و حتی معلمان در مدارس وجود خواهد داشت. یکی از راهکاره ، نادیده گرفتن و چشم پوشی از برخی رفتارهای نادرست و لغزش های دانش آموزان است. حتما خانواده ها و کادر مدرسه در طول تحصیل با هم در ارتباط باشند. زیرا می توانند با هم به راحتی این مشکلات را حل کنند.
با توجه به ورود تکنولوژی ها و آموزش های جدید، روش ها و شیوه های جدیدی وجود دارد که در مواجهه با تربیت و آموزش دانش آموزان می توان از آن ها استفاده کرد. بسیار مهم است که معلمان بدانند چگونه از روش های روز دنیا در مقابل رفتارهای نادرست دانشآموزان استفاده کنند و عملکرد لازم را به هنگام مواجهه با موقعیتهای حساس و استرسزا را داشته باشند.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: