بیوگرافی رابرت بویل،پدر شیمی مدرن

+1
بیوگرافی رابرت بویل،پدر شیمی مدرن
رابرت بویل یک دانشمند ایرلندی قرن ۱۷ میلادی است که بیشتر به عنوان فیلسوف علوم طبیعی، شیمی‌دان و فیزیک‌دان شناخته می‌شود.
رابرت بویل (Robert Boyle) که به عنوان اولین شیمی‌دان مدرن تاریخ شناخته می‌شود، یکی از پیشگامان روش‌های عملی مدرن تجربی بود. بویل مفاهیمی مانند عنصر، ترکیب و مخلوط را در علم شیمی تعریف کرد همچنین قانون بویل یکی از مهمترین یادگارهای این دانشمند ایرلندی است که رابطه بین فشار مطلق گاز و حجم آن را تفسیر می‌کند. بویل عبور نیروهای الکتریسیته از خلأ را مطرح و اثبات کرد و تأثیر گرما بر حرکت ذرات را مورد مطالعه قرار داد.
رابرت بویل در تاریخ ۲۵ ژانویه سال ۱۶۲۷ در یک خانواده اشرافی به دنیا آمد. او از دوران کودکی خود شروع به یادگیری زبان‌های فرانسه و لاتین کرد. رابرت در هشت سالگی برای ادامه تحصیل به کالج اتون در انگلستان رفت و سه سال در این مدرسه خصوصی به تحصیل پرداخت. رابرت بویل در ۱۴ سالگی به همراه برادر بزرگ‌تر خود فرانسیس به تور علمی بزرگی در سراسر اروپا رفت. او در سال ۱۶۴۶ بیش از همیشه به آزمایش‌های علمی علاقه‌مند شده بود و در همان سال آزمایشگاهی راه‌اندازی کرد و برای مطالعات عمیق‌تر با گروه‌های علمی وارد رابطه شد.



بویل در 20 سالگی به لندن رفت و عضو یک گروه دانشمندان تحربی شد.بویل اعتقاد راسخ داشت که آینده علم بر روش تجربی استوار است . شعار او که هیچ چیز به صرف گفته دیگران قابل قبول نیست. این فکر را که تمام پاسخها در کتابهای قدیمی وجود دارد نفی می کرد. گروه علمی که او عضو آن بود جلسه بحثهای غیر رسمی را در خانه هر یک از اعضا برگزار می کرد و بویل به آن نام کالج نامرئی داده بود.
در سال 1654 بویل به اکسفورد رفت تا به حامیان علوم تجربی نزدیکتر باشد او با کمک رابرت هوک باهوش یک تلمبه بادی پیشرفته را ساخت . این دو نفر ثابت کردند که صدا در خلا منتشر نمی شود آنها استدلال گالیله را که معتقد بود در صورت نبودن مقاومت هوا یک پر سبک و یک تکه سرب سنگین با سرعت برابر سقوط می کنند تایید کردند . بویل به سبب آنکه نمی خواست حیوانات را بیازارد قادر نبود که مطالعاتش را روی تنفس در خلا کاملا پیگیری کند و او یافته های خود را در کتاب تاثیر کشسانی هوا در سال 1660 منتشر کرد. این کتاب شامل قانون بویل است. بنابر قانون بویل حجم یک گاز با فشار موثر بر آن نسبت وارون دارد.
آزمایش‌های متعدد بویل و هوک روی ساختار و مشخصات هوا، به اولین دستاورد مهم بویل انجامید که امروز به‌نام قانون بویل می‌شناسیم. او و دستیارش با استفاده از یک لوله‌ی شیشه‌ای موفق به درک رابطه بین فشار و حجم هوا شدند. مقداری جیوه برای محاسبه‌ی فشار در لوله ریخته شد و بویل با آزمایش‌های متعدد، موفق به کشف رابطه بین واحدهای مذکور شد. او به این نتیجه رسید که ضرب حجم در فشار هوا، عددی ثابت است. به بیان دیگر وقتی فشار روی یک گاز افزایش پیدا می‌کند، حجم آن در روندی قابل پیش‌بینی کاهش می‌یابد. دستاورد مذکور را می‌توان اولین قانون گازها در تاریخ علم دانست. قانون دوم حدود ۱۰۰ سال بعد و موسوم به قانون چارلز، کشف شد.
بویل نتایج اولین دستاورد علمی خود را در سال ۱۶۶۲ منتشر کرد. او با انتشار یافته‌ها به‌نوعی مهر تأییدی بر ایده‌های قهرمانش یعنی گالیله زد. گالیله اعتقاد داشت که جهان هستی را می‌توان با مفاهیم ریاضی توضیح داد. فیثاغورث نیز قرن‌ها قبل چنان نظری داشت و بویل با فرمول‌سازی فشار و حجم هوا، به‌نوعی توجیه ریاضی عملکرد هوا را منتشر کرده بود.




یافته‌های برجسته رابرت بویل
بویل در میان یادداشت‌های خود فهرست معروفی داشت که شامل ۲۴ اختراع و نوآوری می‌شد که آن‌ها را ممکن می‌دانست. جالب است بدانید که به جز چند مورد آن‌ها، همه موارد ذکر شده در آن فهرست اختراع شده است. این اختراعات شامل پمپ خلا ، افزایش طول عمر، هنر پرواز، نورپردازی دائم، کشتی مقاوم در برابر غرق شدن، ابزارها و روش‌هایی برای محاسبه طول جغرافیایی و داروهای مؤثر بر عملکرد ذهن و مغز می‌شود. 
بنیان‌گذار شیمی مدرن کیست؟

رابرت بویل در سال ۱۶۶۱ کتابی به نام "شیمی دان شکاک" منتشر کرد که نقطه حساسی در تاریخ علم به شمار می‌رفت. او در کتاب خود شیمی را از مفاهیم پر رمز و راز کیمیاگری جدا کرده است. مفاهیمی که بویل در کتاب خود به کار برده بود برگرفته از اصول گالیله بود. هدف بویل از انتشار این کتاب این بود که شیمی را به علمی کمی تبدیل کند و تعریفی جدید برای عناصر بیان کند. او عنصر را ماده ساده‌ای تعریف کرد که امکان تجزیه به مواد دیگر را ندارد. در تعریف بویل، با ترکیب کردن عناصر گوناگون، ماده جدید به وجود می‌آید که ترکیب شیمیایی یا Compound نام دارد.
رابرت بویل سرانجام در ۳۱ دسامبر سال ۱۶۹۱ از دنیا رفت.. پیکر رابرت بویل در گورستام کلیسای سنت مارتین به خاک سپرده شد. او در وصیت‌نامه‌اش تعدادی از یادداشت‌ها و یافته‌های علمی را بر جای گذاشته بود که بعدا به‌نام Boyle Lectures مشهور شدند.
از جوایز و افتخاراتی که در زمان حیات به رابرت بویل اهدا شدند، می‌توان به عضویت در انجمن سلطنتی علوم در سال ۱۶۶۳ اشاره کرد که خودش یکی از بنیان‌گذاران آن بود. افتخارات بعدی عموما سال‌‌ها و قرن‌ها پس از مرگ بویل به‌نام او ثبت شدند. از میان آن‌ها می‌توان به جایزه‌ی رابرت بویل در حوزه‌ی علوم تحلیلی اشاره کرد. به‌علاوه مدال بویل در ایرلند در سال ۱۸۹۹ معرفی شد. 

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,132 بازدید

    0 نظر

    درج: 21 شهریور 1400

    توسط: u-120852
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir