مارتین کوپر

+1
مارتین کوپر

دکتر مارتین کوپر اولین کسی بود که با گوشی یک کیلوگرمی خود صحبت کرد و بدین ترتیب لقب پدر‌ تلفن‌ همراه را از آن خود نمود؛ تلفن همراهی که او در شرکت موتورلا ساخته بود.

در روز سوم آوریل سال 1973 میلادی مردم مردی را در حالی که از خیابان رد می‌شود و دستگاه کوچکی را در دستش می‌فشارد، دیدند؛ کسی که بعدها تاریخ بشریت را برای همیشه متحول کرد. او کسی نبود جز پدر تلفن همراه دکتر مارتین کوپر.

مارتین کوپر ( Martin Cooper) در تاریخ 26 دسامبر سال 1928 میلادی در شیگاگو در ایالات متحده‌ی آمریکا چشم به جهان گشود. وی به عنوان مخترع تلفن‌ همراه شناخته می‌شود و همچنین یکی از پیشتازان صنعت ارتباطات بی‌سیم در جهان که تاکنون 11 اختراع در این رابطه به ثبت رسانده است.

 

 
 

 

ساخت اولین تلفن همراه جهان

دکتر مارتین کوپر ایده ساخت گوشی همراه را از یک مجموعه تلویریونی علمی ـ تخیلی به نام ” پیشتازان فضا “ الهام گرفت که در آن شخصیت اصلی سریال با گوشی بی‌سیم حرف می‌زند و تصمیم گرفت روی عملی کردن این قضیه کار کند و به این ترتیب گوشی DynaTAC 8000X اولین گوشی تلفن همراه شد که برای اولین بار از سال 1983 و با قیمت جالب توجه سه هزار و 995 دلار به صورت تجاری در سراسر جهان به فروش رسید.

مارتین کوپر در ابتدا در سال 1952 به عنوان مهندس الکترونیک در شرکت موتورولا کار می کرد که اولین گوشی قابل حمل را ساخت و اولین کسی هم بود که با گوشی تلفن همراه یک کیلوگرمی اختراعی خودش در 3 آوریل 1973 صحبت کرد.

این دستگاه نخستین تلفن دستی جهان بود و آقای کوپر گروهی خبرنگار را برای تماشای «اولین تماس عمومی با تلفن همراه» دعوت کرده بود. در آن زمان چنین ادعایی حتی برای نیویورکی‌ها هم عجیب و غریب بود. تلفن جدید نه تنها سیم نداشت بلکه کوچک و سبُک هم بود، 10 اینچ (25.4 سانتی متر) طولش بود و 2.5 پوند (یک کیلو و 134 گرم) وزنش. او در اولین تماس با تلفن همراه خود با رقیبش در آزمایشگاه بل، یعنی جو انگل صحبت کرد.

مارتین کوپر موسس شرکت اری‌کوم است که در «دره سیلیکون» قطب فن آوری جهان، قرار دارد و مدیریت موسسه را نیز خود برعهده دارد. این شرکت در زمینه فناوری آنتن‌های هوشمند و بهبود کیفیت شبکه‌های بی‌سیم فعالیت می‌کند.

او بنیانگذار و رئیس فعلی Dyna LLC در کالیفرنیا است. کوپر و همسرش آرلین هریس، Dyna LLC را در سال 1986 به عنوان پایگاه اصلی فعالیتهای توسعه و حمایت خود برای شرکت‌های جدید تاسیس کردند.

مارتین کوپر معتقد است : « دنیای بی‌سیم دنیای آزادی است، دنیای رها شدن از قید و بند تلفن های ثابت و داشتن قابلیت بودن هرجایی که می‌خواهی، تلفن همراه زندگی مردم را بهتر می کند و راحتی بیشتری به مردم می دهد.»

 

 
 

 

شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌های همراه

امروزه برخی از کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده گوشی همراه در دنیا شامل مایکروسافت، سامسونگ، ال‌جی، موتورولا، سونی، اپل و اچ‌تی‌سی هستند. طبق آخرین آمار جهانی (در تاریخ اول سپتامبر 2015) تعداد مشترکان تلفن همراه 7.2 میلیارد نفر برآورد شده که البته رقم واقعی افراد 4.9 میلیارد نفر است چرا که بعضی افراد بیش از چند خط و گوشی دارند. تعداد گوشی های فروخته شده در بازه زمانی نیمه دوم سال 2015 نیز 340 میلیون دستگاه اعلام شده که 45 درصد آنها را اسمارت فون‌ها تشکیل می دهند. در تلفن‌های همراه به صورت معمول یک مجموعه نرم‌افزار یا سیستم‌عامل برای کنترل سخت‌افزار به کار می‌رود و برنامه‌های جانبی توسط سیستم‌عامل اجرا می‌شوند. از سیستم‌عامل‌های معروف برای تلفن همراه می‌توان به اندروید، آی‌اواس و ویندوز فون اشاره کرد.

مقایسه اولین گوشی تلفن همراه در جهان با آخرین مدل‌های این محصول اطلاعات و تغییرات شگفت انگیزی را آشکار می‌کند و به خوبی می‌توان دید که تلفن‌های همراه امروزی پس از گذشت سال‌ها به تجهیزات الکترونیکی ساده‌ای تبدیل شده‌اند که ساخت آن‌ها به جای چندین سال به چند ماه زمان نیاز دارد و هزینه تولید آنها نیز از چند هزار دلار به چند صد دلار کاهش پیدا کرده است.


اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان

نگرانی‌ها درباره‌ی اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بیش از حد مصرف تلفن‌های همراه بیشتر شده‌است. این نگرانی‌ها به این دلیل است که تلفن همراه از خود امواج الکترومغناطیسی در مقیاس مایکروویو ساطع می‌کند که برای سلامتی انسان‌ها بسیار زیان‌آور است.


استفاده‌ی بی‌رویه از تلفن همراه و اعتیاد به آن

بررسی ها در زمینه میزان استفاده از تلفن های همراه نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مردم در حالی به خواب می‌روند که تلفن همراه خود را در دست دارند یا آن را کنار خود گذاشته‌اند. بر اساس پژوهشی که در کشورهای آمریکا، انگلیس، برزیل، چین، اسپانیا، مکزیک و هند انجام شده است، فناوری نوین ارتباطی ازجمله تلفن همراه، جزو جدایی ناپذیر زندگی انسان‌ها شده است و هر روز وابستگی افراد به آن بیشتر می‌شود. بنابه پژوهشی که یک متخصص علوم رفتاری اعلام کرد، 60 درصد از دختران موردِ پژوهش از گوشی‌های همراه برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های مرتبط استفاده می‌کنند و 30 درصد آنها هنگام اتمام شارژ یا جا ماندن تلفن یا قطع آن به هر شکلی دچار استرس می‌شوند، وی با اشاره به اینکه دختران دو برابر پسران به تلفن همراه وابستگی دارند، درنتیجه از اعتیاد دو برابری دختران نسبت به پسران در زمینه استفاده از تلفن همراه بر اساس این پژوهش انجام‌شده خبر داد.


اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    4,241 بازدید

    0 نظر

    درج: 26 مرداد 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir