جان کوم ، خالق واتس آپ

+1
جان کوم ، خالق واتس آپ

جان کوم 

جان کوم مدیر مشهور شبکه اجتماعی واتس اپ است که توانسته شهرت و ثروت زیادی برای خود دست و پا کند. جان کوم یک پسر بچه فقیر اوکراینی بود که با نبوغ و علاقه زیادی که در امر برنامه نویسی داشت، برخلاف محدودیت های فراوانی که زندگی او را احاطه کرده بود، با تلاش و پشتکار فراوان توانست پیام رسان واتس اپ را طراحی کند و با فروش آن به مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت فیس بوک به ثروت ۱۹ میلیارد دلاری دست پیدا کند.

دوران کودکی و نوجوانی جان کوم

جان کوم در سال ۱۹۷۶ در شهر کیف در نزدیکی اوکراین متولد شد. او دوران کودکی سختی داشت. وقتی ۱۶ ساله بود، برای رهایی از فقر و بی پولی به آمریکا رفت تا آینده ای برای خود بسازد. قبل از این که جان به آمریکا مهاجرت کند، قرار بر این بود که ابتدا پدرش به آنجا برود و پس از مستقل شدن خانواده ی خود را به یک زندگی خوب دعوت کند؛ ولی ورق برگشت و جان کوم فرشته ی نجات خانواده اش شد.

در همین سنین نوجوانی بود که در یک فروشگاه مشغول به کار شد و همین امر شرایط را برای باز کردن یک دکه ی کوچک فروش مواد غذایی برای او فراهم آورد. او به همراه مادر و مادربزرگش به کالیفرنیا رفتند و جان در آن جا به دانشگاه سن خوزه وارد شد؛ ولی تحصیل را نصفه کاره رها کرد. پیش از این در دبیرستان در رشته ی برنامه نویسی مشغول بود.

حدود پنج سال از زندگی آن ها در آمریکا گذشته بود که پدرش از دنیا رفت و همین امر ضربه ی سختی به روحیه جان کوم وارد کرد.

 

 
 

 

شکل گیری ایده طراحی واتس اپ
با وجود تمام سختی هایی که در زندگی متحمل شده بود، اما موفقیت و آینده ی درخشان او از دیدار با برایان اکتو در شرکت یاهو، بنا نهاده شد. دیدار آن ها منجر به یک دوستی صمیمی شد و این دوستی سبب شد تا جان کوم در شرکت یاهو مشغول به کار شود؛ و این واقعا یک موقعیت طلایی برای جان کوم بود.

همان طور که از نام شرکت یاهو پیداست، با دنیای مجازی و اپلیکیشن های گوشی های پیشرفته سر و کار دارد. جان کوم نیز وقتی آیکون ها و ابزارک های روی گوشی ها و سیستم ها را مشاهده کرد؛ فکری مثل جرقه آتش موفقیت او را روشن کرد. او آینده ی خوبی برای تکنولوژی آی تی در برابر خود می دید.

ایده ای که به ذهنش رسیده بود خیلی عالی بود و جان کوم سعی کرد تا ایده ی خود را در ذهنش مرتب کند. در این میان بود که به یاد دوست خود آلکس فیشمن افتاد. کسی که با او در انجمن شرقی اروپایی ها دیدار کرده بود. این گونه بود که جان کوم با همکاری آلکس پیام رسان واتس اپ را به بازار عرضه کردند.

برخی به اشتباه Whats app را با لفظ What’s up یکی می دانند، در صورتی که واژه ی اصلی Whats app است. در کنار این افتخار بزرگ هم اکنون کار فروش مواد غذایی هم در کارنامه ی این خانواده ثبت شده است. آن ها اکنون سرمایه ای بالغ بر ۶.۸ میلیارد دلار دارند و این یعنی این که دیگر فقری در این خانواده وجود ندارد.

 

 
 

 

واگذاری واتس اپ به فیس بوک
اوایل کار فروش مواد غذایی بود که جان کوم با دفتر فیس بوک قراردادی امضا کرد. شرکت فیس بوک با دفتر اصلی واتس اپ خیلی فاصله نداشت. همین قرارداد باعث یک تغییر بزرگ در زندگی مالی جان شد، زمانی که واتس اپ توسط فیس بوک با قیمت ۱۹ میلیارد دلاری خریداری شد.

اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,613 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 مهر 1398

    توسط: mahini
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir