کسب نمره‌ی خوب و معدل بالا در امتحانات

0
کسب نمره ی خوب و معدل بالا در امتحانات نهایی به علت تاثیر زیاد در کنکور و رتبه ی قبولی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ویژگی های شخصی در نحوه ی درس خواندن

همه میدانیم که هر فردی شیوه‌ی خاص خود را برای مطالعه و درس خواندن دارد، که اتفاقا همین شیوه ها برای فرد کارامد ترین روش و نوع درس خواندن به حساب می آید، که توانایی این را به فرد می دهد که به بهترین شکل ممکن به مطالعه و یادگیری بپردازد.

اما در کنار این افراد که شیوه‌ی خاص خود را فرا گرفته اند افرادی هستند که نمی دانند باید چگونه مطالعه کنند و به نتیجه ‌ی مطلوبی در درس خواندن و امتحانات برسند.
در کنار روند درس خوانی،مسائلی وجود دارد که مانع فراگیری فرد در درس هایش می شود. عواملی چون،خستگی،فراموشی،محیط مطالعه و… می تواند که کیفیت مطالعه را دستخوش تغیر کند و در نحوه مطالعه تاثیر بگذرارد.

همانطور که می دانید کسب نمره ی خوب و معدل بالا در امتحانات نهایی،تاثیر به سزایی در رتبه‌ی کنکور شما دارد و به قدر قابل قبولی می تواند که رتبه ‌ی شما را جابه جا کند. این در حالی است که روزهای امتحان برای شما توام با اضطراب،نگرانی،بیم و امید است.


نکات روش های مطالعه جهت کسب نمره ی خوب و معدل عالی

در اینجا به بررسی نکاتی که باید در روند مطالعاتی خود رعایت کنیم می پردازیم تا بتوانیم با این ترس ها و نگرانی ها کنار بیاییم و به بهترین وجه ممکن امتحانات خود را پشت سر بگذاریم.


برنامه ی مطالعاتی مناسب

تهیه‌ی برنامه ‌ی مطالعاتی مناسب که اجزای آن قابل اجرا باشد تاثیر بسزایی در کسب معدل عالی دارد.
یکی از رایج ترین مشکلات در افرادی که زود خسته می شوند این است که برای درس خواندن برنامه ریزی نمی کنند در حالی که یکی از عوامل موثر در کیفیت مطالعه برنامه‌ی اصولی و منطقی است .

شاید بدانید همانقدر که چشم بسته راه رفتن امری نشدنی است، درس خواندن و مطالعه بدون برنامه ریزی هم امری نشدنی است. بنابراین برای رسیدن به یک نمره خوب باید یک برنامه ریزی قابل اعتماد داشته باشید که جدا از بحث اختصاصی بودن و انعطاف پذیر بودن،به شما کمک کند تا از زمانی که در اختیار دارید بهترین بهره را ببرید‌.


استراحت حین مطالعه

پیشنهاد می کنیم که مدت زمان مطالعه را تنظیم کنید و در فاصله‌ی هر ساعت حدود یک ربع استراحت کنید.


مکان مناسب برای مطالعه

مکان مطالعه‌ی مناسب که از لحاظ نور،دما و صدا مطلوب باشد؛یک مکان مطالعه‌ی خوب تاثیر به سزایی در کیفیت و کمیت مطالعه دارد و توجه به آن و شرایط آن مکان مطالعاتی می تواند تا حد بسیار زیادی از مشکلاتی چون،خستگی دائم،بی انگیزگی،کم بودن ساعت مطالعه و… پیش گیری کند.

انتخاب یک مکان مطالعه مناسب برای هر فرد متفاوت است به گونه‌ای که بعضی افراد در کتابخانه بهتر درس می خوانند و برخی دیگر در خانه و اتاقشان در واقع به طور کلی نمیتوان گفت که کدام یک از آن ها برای مطالعه مناسب تر است اما رعایت کردن یک سری ویژگی ها از جمله ساکت و ارام بودن آن محیط،داشتن ارامش روحی و روانی در ان محیط، و داشتن انگیزه و انرژی در ان محیط،میتواند به شمادر انتخاب محیط مناسب کمک کند.
توجه داشته باشید که محل مطالعه‌ی انتخابی شما ثابت باشد و مدام در حال تغیر موقعیت مکانی خود نباشید.این نوع از شرطی کردن کمک شایانی به یادگیری  کسب نمره ی خوب می کند.


مرور دروس پس از تدریس

مطالعه‌ی دروس بعد از تدریس دبیر به شما کمک می کند تا درس های انباشته شده نداشته باشید، ابهامات و مشکلات خود را یادداشت کنید و جلسات بعد از دبیر خود بپرسید تا در زمان امتحان دچار مشکل نشوید.

یادداشت و خلاصه برداری از نکات مهم

نکات مهم درسی را بنویسید و ان ها را در دفترچه‌ی کوچکی جمع آوری کنید؛یکی از مفید ترین روش های مطالعاتی نوشتن نکات درسی،مرور کردن نکات در تایم های مرده و همچنین استفاده از این نکات در شب امتحان میباشد که کمک شایانی در کسب نمره ی خوب در درس ها دارد.
نکات مهم و کلیدی را در صفحه‌ی مورد نظر و یا در حاشیه و پاورقی ها بنویسید به طوری که تمامی مطالب مهم و کلیدی را در نظر بگیرد.


علامت گذاری

علامت گذاری،نت برداری و مارکر کردن کلمات و جملات مهم،از جمله کارهایی است که باید در نکته برداری انجام شود.


یادداشت برداری

یادداشت برداری،بخش مهم و حساسی از مطالعه است که باید به ان توجه خاصی داشت،چون موفقیت شما و کسب نمره ی خوب و معدل بالا را تا حدود زیادی تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد.
خواندن بدون یادداشت برداری یکی از علت های مهم فراموشی است.


حضور مدوام و فعال در کلاس ها

به صورت مداوم در کلاس های درسی حضور داشته باشید؛ همیشه در کلاس های تدریس مدرسه یا اموزشگاه حضور داشته باشید، به خصوص در کلاس های تدریس دروسی چون،ریاضی،فیزیک و شیمی که دروس حفظی نیستند و نیاز به اموزش دارند،به این نحو راحتتر می توانید معدل بالا به دست بیاورید.
حضور مداوم در کلاس های درس باعث میشود که شما در مکانی منظم و در رقابت درسی قرار بگیرید و از محیط درسی دور نشوید.


تمرینات تکمیلی


تمرین های خارج از کتاب را حل کنید؛فعالیت های کلاسی و تمامی تمرینات کلاسی را حل کنید و مطالب درسی را به طور عمیق و دقیق یاد بگیرید


جلوگیری از حواس پرتی ها

کلاس های غیر درسی را محدود کنید؛ با محدود کردن تایم های کلاس های غیر درسی و افزودن ان تایم به زمان مطالعه می توانید در روند مطالعاتی خود پیشرفت به سزایی داشته باشید.
از افراد متخصص کمگ بگیرید
در روند درس خواندنتان کمک کنید،کمک بخواهید و خجالت نکشید؛سعی کنید اگر در مبحثی مشکل دارید و یا اینکه بخشی از درس را به خوبی فرا نگرفته اید،سوال بپرسید و ابهامات ذهنی خود را برطرف کنید.
و اگر در درسی قوی هستید به دیگران کمک کنید،این تبادل سواد به شما کمک می کند که همیشه فعال باشید و به یادگیری علاقه‌ی بیشتری نشان دهید .


خواب کافی

به اندازه کافی بخوابید؛ کم خوابی و بی خوابی باعث کاهش تمرکز می شود،بنابراین لازم است که هر فرد به طور میانگین در شبانه روز حدود ۸ ساعت بخوابد تا بتواند عملکرد بهتری را داشته باشد.
مغز شما پس از یادگیری مطالب جدید درسی نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه حل مناسب برای این موضوع است.


چند نکته‌ی مهم برای موفقیت در امتحانات نهایی

• نمونه سوالات سال های اخیر را بررسی کنید و ببنید معمولا از چه فصل هایی چه سوال هایی طرح میشود.
• فصل هایی را اولویت مطالعه قرار دهید که ارزش نمره‌ی بیشتری را داشته باشد و پسس از تسلط به این فصل ها به سراغ فصل های بعدی بروید این راه حل موجب کسب نمره ی خوب با اطمینان بیشتری می شود و تکرار این روند در تمام درس ها موجب میشود نمره ی معدل بالا برود.
• اشکالات امتحانات قبلی خود را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید.
• در روز امتحان،برای ترک کردن جلسه عجله نکنید.
• در انتهای امتحان سوالات و جواب های خود را بررسی و مرور کنید و مطمئن شوید که به تمامی سوالات جواب داده باشید.
• از خودتان آزمون بگیرید،این کار باعث میشود مطالبی را که خوب یاد نگرفته‌اید متوجه شوید و آن ها را مرور کنید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    688 بازدید

    0 نظر

    درج: 15 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir