روش جديد مطالعه و يادگيري
مردر نام دارد.
مردر از حروف اول شش مرحلهٔ آن تشکيل يافته است:
1-حال و هوا
2-يادآوري
3-بسط و گسترش
4-درک و فهم
5-کشف و هضم
6-مرور و پاسخ دادن
1-حال و هوا ((relaxation))منظور اين است که پيش از شروع به مطالعه و يادگيري حال و هواي آن را پیدا کنید.يعني سرحال و آمادهٔ ياد گرفتن باشيد و تا پايان مطالعه آن حالت را حفظ کنيد. به اين منظور، سعي کنيد با ايجاد حالت آرميدگي عضلاني (relaxation) بر اضطراب خود غلبه نمائيد.
همچنين افکار مثبت را جانشين افکار منفي و شک و گمانهاي بيهوده سازيد. از تخيلات مثبت سود ببريد. بهطور کلي، در مرحلهٔ حال و هوا بايد زمينه را براي مطالعهٔ مؤثر آماده کنيد.
2-درک و فهمدر اين مرحله بکوشيد تا آنجا که ممکن است مطالبي را که ميخوانيد بهطور عميق درک کنيد. از کم و کيف درک و فهم خود آگاه شويد و بخشهائي را که خوب نميفهميد با علاامت گذاشتن مشخص کنيد تا در مراحل بعدي مجدداً به سراغ آن ها برويد.
3-يادآوریآنچه را که در مرحلهٔ قبل خوانده و فهميدهايد به ياد آوريد.
در این مرحله از راهبردهاي تفسير، تخيل، و تحليل مفاهيم استفاده کنيد.
در رابطه با اين مرحله از روش مردر گفتهاند، يادگيرنده نه تنها آنچه را که خوانده است به ياد ميآورد بلکه آن را از طريق تفسير، تخيل، و تحليل به مفاهيم کليدي تغيير شکل ميدهد.
4-کشف و هضمدر اين مرحله به قسمتهائي که در مرحلهٔ ۱ خوانديد و نفهميديد مراجعه کنيد و به يادگيري آنها بپردازيد. به اين منظور، آنچه را که جا گذاشتيد يا غلط فهميديد کشف کنيد و نيز به کشف سازمان مطالب بپردازيد. اين بار از راهبردهاي ديگري بهجز آنچه قبلاً بهکار بستيد استفاده کنيد. مطالب پيچيده را به اجزاء سادهتر تجزيه کنيد و از منابع معتبر، مانند فرهنگ لغات، کتابهاي ديگر، و معلمان کمک بگيريد.
5-بسط و گسترشمطالبي را که ميخوانيد بسط و گسترش دهيد؛ يعني به آنها شاخ و برگ بدهيد و آنها را به مطالبي که قبلاً آموختهايد ربط دهيد.
سؤالهائي نظير سؤالهاي زير را از خود بپرسيد:
اگر به نويسندگان دسترسي داشتيد چه سؤالهائي از او ميپرسيديد؟
چگونه ميتوانيد از اطلاعاتي که کسب ميکنيد در عمل استفاده نمائيد؟
چگونه ميتوانيد مطالبي را که ميخوانيد براي کساني ديگر قابل فهمتر و قابل توجهتر سازيد؟
6-مرور و پاسخ دادنمرور و پاسخ دادن آخرين مرحلهٔ روش مردر است. مرور کردن مطالب خوانده شده به قصد تعيين کم و کسرهاي احتمالي يادگيري و کوشش در جهت رفع نواقص از مراحل مهم همهٔ روشهاي يادگيري از جمله روش حاضر است. فعاليت اصلي مرور کردن به ياد آوردن آموختهها، توجه به نکات مهم، و سعي در پاسخ دادن به سؤالهاي قبلاً طرح شده، و تمرکز کردن بر هدفهاي يادگيري است.
مرحلهٔ مرور کردن معمولا پس از آن که دانشآموزان يا دانشجويان در امتحان يا آزمون مطلبي که خواندهاند شرکت کردند؛ انجام ميشود. نتايج آزمون بايد بهصورت بازخورد در مورد اثربخشي مراحل قبلي مورد استفاده قرار گيرد.
هدف عمدهٔ اين مرحله از يادگيري بايد رفع نواقص راهبردهاي مطالعه براي کاربردهاي آتي باشد.