سال گذشته 259 هزار و 386 داوطلب گروه آزمایشی علوم انسانی در جلسة آزمون سراسری حضور داشتند. در این گروه بهجز دروس ادبیات تخصصی، فلسفه و تاریخ و جغرافیا، در تمامی دروس، تعدادی از داوطلبان به 100 درصد سؤالها پاسخ صحیح دادهاند؛ در این میان، درس اقتصاد، با 649 داوطلبی که به 100 درصد سؤالها پاسخ صحیح دادهاند، وضعیت بهتری نسبت به سایر دروس این گروه آزمایشی دارد.
از سوی دیگر، تعداد قابل توجهی از داوطلبان به کمتر از 10 درصد سؤالهای هر درس پاسخ صحیح دادهاند؛ برای مثال، در درس زبان و ادبیات فارسی عمومی، تعداد 163 هزار و 699 داوطلب به کمتر از 10 درصد سؤالها پاسخ صحیح دادهاند؛ به عبارت دیگر، بیش از 11/63 درصد داوطلبان، دانش و آمادگی لازم را برای پاسخگویی به سؤالهای این درس نداشتهاند.
میخواهیم بگوییم که در آزمون سراسری سال گذشته، هیچ داوطلبی نمیتوانست براساس شانس و اقبال نتیجه بگیرد؛ زیرا از یک سو، تعدادی از داوطلبان با آمادگی کامل در این آزمون علمی شرکت جستهاند و از سوی دیگر، نحوة طرح سؤال به گونهای بوده است که داوطلبانی که دانش و آمادگی لازم را نداشتهاند، به تعداد اندکی از سؤالها پاسخ صحیح داده و حتی تعدادی از این داوطلبان، پس از اعمال محاسبات، درصد منفی کسب کردهاند.
پس به هیچ وجه نمیتوان به سؤالهای آزمون سراسری در یک درس (حتی درسهای عمومی) به طور اتفاقی پاسخ داد و درصد خوب یا مثبتی نیز در آن درس کسب کرد. به همین دلیل، اگر این روزها در درسی آمادگی ندارید، باید در همین زمان باقیمانده، به مطالعة مبحث یا مباحثی از آن درس بپردازید تا بتوانید به تعدادی از سؤالهای آن درس پاسخ دهید.
آمار ارائه شده در جدولها، همچنین تأییدی است بر اینکه کنکور، یک مسابقه است و قرار نیست که شما به همة سؤالهای آن پاسخ صحیح بدهید، بلکه لازم است که در مقایسه با سایر داوطلبان، وضعیت بهتری داشته باشید و این امر، بدون دقت و هوشمندی در پاسخگویی به سؤالها به دست نخواهد آمد.
ذکر این نکته مهم است که میانگین ذکر شدة هر سال، یکسان نیست؛ برای مثال، در سال 98 میانگین پاسخگویی به درس معارف اسلامی 3/15 درصد و در سال 97 در همین درس میانگین پاسخگویی 5/13 درصد و در سال 94، 16 درصد بوده است؛ در ضمن، تأثیر مثبت سوابق تحصیلی یک داوطلب نیز محاسبه میشود (30 درصد تأثیر مثبت سوابق تحصیلی داوطلب در آزمون کتبی نهایی سال دوازدهم برای نظام 3-3-6، و 25 درصد تأثیر مثبت سوابق تحصیلی داوطلب در آزمون کتبی نهایی سال سوم متوسطه و 5 درصد تأثیر مثبت آزمون کتبی نهایی پیشدانشگاهی برای داوطلبان نظام ترمی واحدی / سالی واحدی محاسبه میشود)؛ یعنی، امکان دارد که داوطلبی در آزمون سراسری درصدهای مطلوبی کسب نکرده باشد، اما سوابق تحصیلی خوبی داشته باشد و سوابق تحصیلی، در پذیرش نهایی او به صورت مثبت مؤثر واقع شود.
تعداد و میانگین نمرات حاضران در جلسة آزمون سراسری سال 1398 گروه آزمایشی علوم انسانی
نفرات برتر گروه آزمایشی علوم انسانی چه درصدهایی آوردهاند؟
زمانی عدهای معتقد بودند که گروه آزمایشی علوم انسانی، گروه سادهای است و میتوان بدون تلاش و مطالعة سخت در آن موفق شد؛ اما نتایج رتبههای برتر چند سال اخیر بیانگر آن است که در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز، همانند سایر گروههای آزمایشی، داوطلبان بسیار توانمندی هستند که رقابت با آنها نیاز به مطالعة دقیق و آمادگی علمی و روحی کامل دارد.
آنچه مهم است، این است که میانگین داوطلبان برتر، در همة دروس آزمون سراسری، به طور نسبی یکسان است؛ به عبارت دیگر، داوطلبان برتر، برای موفقیت و کسب درصد خوب در همة دروس تلاش میکنند.
البته در این میان، معدود داوطلبانی هستند که در یک درس درصد خوبی کسب نکردهاند. این افراد به احتمال قوی در سایر درسها نمرة بسیار بالایی کسب کردهاند؛ برای مثال، داوطلبی که درس ریاضی 4/13 درصد کسب کرده است، بیشک، در سایر درسهای عمومی و اختصاصی، درصد بالایی کسب کرده که توانسته است جزو نفرات برتر کشوری گروه آزمایشی علوم انسانی باشد.
در جدول زیر، درصدهای 199 نفر اول (کمتر از 200) کشوری گروه آزمایشی علوم انسانی در تمامی دروس آزمون سراسری ارائه شده است. همچنین در هر درس، بهترین و بدترین درصد در بین 199 نفر اول آمده است. توجه داشته باشید که این آمار، برای آزمون سراسری سال 1398 است و میانگین ذکر شده در هر سال تغییر میکند.
تعداد، میانگین، کمترین و بیشترین درصد داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری سال 1398 دارای رتبة کشوری کمتر از 200
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: