با احساس ناامیدی اینگونه برخورد کنید

0
با احساس ناامیدی اینگونه برخورد کنید
در برخی مواقع از زندگی ممکن است هر فردی احساس ناامیدی کند، دلایل اصلی احساس نا امیدی چیست و چه راه حل هایی برای آن وجود دارد؟

ناامیدی معمولاً با دوره هایی از اضطراب و افسردگی همراه است. بیش از 18٪ از افراد با اختلالات اضطرابی زندگی می کنند و تقریباً 7٪ آنها دارای اختلال افسردگی هستند و از همه مهمتر، 80٪ از این جمعیت پس از درمان، بهبود قابل توجهی در علائم دارند. افسردگی و اضطراب می تواند احساس انزوا، بیگانگی، خجالت در شما ایجاد کند به همین دلیل در این بخش با اشاره به برخی دلایل، راه های رفع نا امیدی را ارائه می دهیم.

چرا احساس ناامیدی می کنید؟

عوامل مختلفی مانند از دست دادن یا شکست می تواند باعث احساس ناامیدی، ناراحتی، پریشانی شود و یا اینکه نتوانید به خود یا دیگران اعتماد کنید تا تصمیمات خوبی بگیرید. ممکن است به این باور برسید که هرگز موفق نخواهید شد و به عنوان یک بازنده به خود برچسب بزنید. ناامیدی هنگامی افزایش می یابد که طرد شوید یا در روابط یا موقعیت های کاری احساس مظلومیت، درماندگی یا کنترل داشته باشید. احساس محدودیت یا ناتوانی همچنین می تواند شما را ناامید کند.

آیا ناامیدی شما ناشی از افسردگی است؟

احساس ناامیدی اغلب یکی از عوامل اصلی تشخیص افسردگی است. اگرچه بسیاری از افراد افسردگی را با احساس غم و اندوه مرتبط می دانند، اما احساس ناامیدی و درماندگی از علائم مکرر افسردگی است و می تواند به معنای احساس گیر افتادن، بی علاقگی، گم شدن باشد که اگر همراه با افزایش یا کاهش وزن غیرقابل توجیه، اختلالات خواب، احساس بی علاقگی یا از بین رفتن علاقه به مواردی باشد که روزی باعث شادی شما شده اند یکی از جنبه های خطرناک اختلال است. افسردگی تا حدی باعث احساسات ناامیدی شما خواهد بود.

آیا ناامیدی شما ناشی از اضطراب است؟

اضطراب همچنین می تواند منبع ناامیدی باشد. اضطراب با احساس شدید یا مداوم نگرانی مشخص می شود که مدت طولانی (معمولاً حداقل یک ماه) می ماند. اضطراب معمولاً با تندخویی، اختلالات خواب، ضربان تندقلب، احساس ترس یا پارانویا و هوشیاری بیش از حد مشخص می شود. همه اینها (و موارد دیگر) می توانند نشانه بروز یک اختلال اضطرابی باشند.

2 گام مهم برای رهایی از احساس ناامیدی

برای رفع این حالت ناخوشایند در ابتدا باید دو گام مهم بردارید، گام هایی که شامل :

گام اول
تشخیص مشکل و جستجوی راه حل همیشه اولین قدم برای حل مشکل است، اگرچه گام کوچکی به نظر می رسد، اما وقتی احساس ناامیدی می کنید، کوچکترین راه حل ها غیرقابل انجام است. اجازه ندهید که احساس ناامیدی اهمیت کارهایی را که به تازگی انجام داده اید از بین ببرد پس اگر به این نتیجه رسیده اید که احساس ناامیدی طولانی مدت نباید وجود داشته باشد، شروع به جستجوی راهی برای خارج شدن از سایه ناامیدی کنید.

گام دوم
گام بعدی این است که بدانیم این احساس ناامیدی از کجا ناشی می شود. بدون شناخت شخصی، غیرممکن است که بتوان علت این احساسات را تشخیص داد. یکی از دلایل آن می تواند وضعیت دشوار باشد اما گاهی اوقات آنچه در حال حاضر برای شما ناامید کننده به نظر می رسد، در واقع فرصتی برای حرکت به جلو و ظهور یک فرد شادتر و مقاوم است. غالباً، احساس ناامیدی افکاری هستند که واقعیت را محو می کنند و حتی لحظات درخشان را خاکستری نشان می دهد.

چند راه حل برای رفع احساس ناامیدی

خبر خوب این است که صرف نظر از علت احساس ناامیدی، کارهایی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن این احساسات انجام دهید.

با عزیزان ارتباط برقرار کنید
وقتی با افرادی که می شناسید و دوستشان دارید ارتباط برقرار می کنید، اغلب شاداب می شوید. با دوست یا یکی از اعضای خانواده خود ارتباط برقرار کرده تا به خود اطمینان دهید که هنوز دلایلی برای ارتباط وجود دارد.

گریه کنید
چند دقیقه بنشینید و گریه کنید. سرکوب احساسات می تواند باعث شود که مدت زمان بیشتری بمانند، بنابراین اجازه بروز احساسات را بدهید، بعد از آن بیرون قدم بزنید تا ذهن خود را پاک کنید.

موارد متفاوتی را امتحان کنید
اگر تا به حال دویدن را امتحان نکرده اید، این کار را انجام دهید. اگر از زندگی که می گذرانید ناامید هستید، برای مدتی از آن فاصله بگیرید و کارهای جدیدی را امتحان کنید.

مدیتیشن انجام دهید
مدیتیشن فواید بسیاری دارد، اما یکی از مهمترین آنها توانایی تمرکز بر زمان حال است. ناامیدی معمولاً به آینده کشیده و به سرعت طاقت فرسا می شود. یادگیری چگونگی تمرکز روی لحظه حال می تواند به کاهش این احساسات کمک کند.

هنگام شکست هم وقار خود را حفظ کنید
مقابله با شکست به هیچ وجه ساده نیست اما رفتار دراین شرایط تحت کنترل خود شماست پس با ایمان به قوی بودن خود تمام تلاش تان را بکنید تا آنچه به عنوان وقار دارید را از دست ندهید. هنگام روبرو شدن با ناامیدی سعی کنید موقعیت را با وقار، فهم و احترام کنترل کنید.

قدرشناسی را تمرین کنید
احساس ناامیدی غالباً با احساس قدر نشناسی مصادف می شود. یک دقیقه وقت بگذارید تا فقط یک چیز را که به خاطر آن سپاسگزار هستید یادداشت کنید. برای اینکار نیازی به ایجاد یک لیست بزرگ ندارید فقط یک مورد پیدا کنید.

باور کنید که میتوانید امیدوار باشید
معجزه ی باور را دست کم نگیرید، این را بارها و بارها در بخش های مختلف نمناک گفته ایم و در موردش توضیحات گسترده ای داده ایم پس با شناخت راههای موثر در تقویت روحیه و امیدواری برای همیشه خودتان را از این مشکل رها کنید و اجازه ندهید زیباترین روزهای عمرتان با یک حس ناخوشایند تباه شود.

قوی بمانید و حفظ ظاهر کنید
این به معنای پنهان کردن حقیقت حال و روز شما نیست بلکه راهی است برای جلوگیری از پیشرفت و انتقال آن به دیگران. با حفظ ظاهر خود اجازه ندهید احساسات گریزان تان روحیه ی اطرافیان تان را تحت تاثیر قرار داده و از طرفی ظاهر شما را ضعیف تر نشان دهد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    229 بازدید

    0 نظر

    درج: 17 اردیبهشت 1401

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir