انگیزه برای درس خواندن

0
انگیزه برای درس خواندن
فکر نمی‌کنم تعداد دانش آموزانی که در جواب سوال ” آیا از درس خواندن لذت می‌برید؟” جواب مثبت بدهند زیاد باشد! به اطراف خودتان و نوجوانان و دانش آموزانی که مشغول درس خواندن هستند دقت کنید. آیا اثری از انگیزه و نشاط درون آن ها می‌بینید؟ اگر خودتان جز این دسته از دانش آموزان هستید اصلاً نگران نباشید! در این مقاله قرار است 10 تکنیک فوق العاده برای افزایش انگیزه درس خواندن برایتان بیان کنیم که بتوانید با استفاده از آن ها این ویژگی را درون خودتان تقویت کنید.

تکنیک های ایجاد انگیزه برای درس خواندن

  1. فقط روی هدف خود تمرکز کنید
  2. انگیزه برای انسان مانند…
  3. انگیزه هدف می خواهد
  4. قبل از مبارزه گرم کنید!
  5. خود را در رودخانه پرت کنید!
  6. از تکنیک 5 دقیقه استفاده کنید
  7. به دنبال سبک خاص خودتان باشید
  8. جواب پس بده!
  9. هدفت را کوچک کن
  10. درگیر حاشیه نشوید

1. فقط روی هدف خود تمرکز کنید

اولین پاسخ برای سوال چگونه برای درس خواندن انگیزه پیدا کنیم ، این است که هدف گذاری خوبی کنید. انگیزه در هرکاری و هر زمینه ای و برای رسیدن به هر موفقیتی اساسی ترین فاکتور است؛ از میان همه این انگیزه ها، انگیزه درس خواندن از جمله سخت ترین انگیزه هایی است که می توان آن را ایجاد کرد و مهم تر اینکه آن را حفظ کرد. مخصوصاً با وجود افراد منفی و سیل عظیمی از فارغ التحصیلانی که به اشتباه و بدون هدف درس خواندند و ماحصل حدود شانزده سال درس خواندن آن ها فقط یک برگه به اسم مدرک کارشناسی شده که عملا کاربرد چندانی هم ندارد!
افرادی که به این ترتیب درس خوانده اند، کم نیستند و الآن به هیچ وجه انگیزه درس خواندن ندارند و به شدت تاثیر منفی بر دانش آموزان و دانشجویانی که در داستان انگیزه درس خواندن و وادی درس و تحصیل هستند و نیاز به انرژی دارند و  با حرف هایی از قبیل ” اونایی که درس خوندن مگه چی شدن که تو!؟ ” نا امیدی را بر جسم و جان این افراد تزریق می کنند.
در صورتی که هر کسی اصولی و با هدف مشخص درس بخواند، بدون شک می تواند هم خودش موفق شود و از آن موفقیت دیگران را بهره مند کند. پس همان طور که در مقاله شب امتحانهم گفتم، بی خیال حرف های مردم شوید و فقط روی هدفتان تمرکز داشته باشید.

 

 
 

 


2. انگیزه برای انسان مانند…
همان طور که گفته شد، انگیزه اولین و مهم ترین فاکتور در انجام هرکاری است و اگر دانش آموزی انگیزه درس خواندن نداشته باشد، حتی اگر بهترین اساتید کشوری را هم داشته باشد، بهترین کتاب های کمک آموزشی و بهترین امکانات و خدمات رفاهی هم در اختیار داشته باشد، باز هم موفق نمی شود. چرا که انگیزه آن حس و حالی است که به شخص انرژی می دهد که از داشته ها و حتی از نداشته ها به عنوان فرصت استفاده کند و موفق شود.

تصور کنید شما یک ماشین لوکس اسپرت با بهترین آپشن ها را دارید؛ این ماشین فوق العاده، تا وقتی که چیزی به اسم بنزین نداشته باشد حرکت نخواهد کرد! دیگر نمی توانید با ماشینتان جایی سفر کنید و حتی ماشین را تا سرکوچه برای نشان دادن به رفقا ببرید!

شما هم بدون انگیزه دقیقاً همین طور هستید؛ بهتر است بگویم که اگر شما همه چیز داشته باشید ولی انگیزه نداشته باشید به هیچ هدفی نخواهید رسید و اگر هیچ چیزی نداشته باشید ولی انگیزه داشته باشید می توانید موفق شوید!

3. انگیزه هدف می خواهد
یکی از دلایل اصلی نبود انگیزه درس خواندن، نبود هدف است و برای اینکه انگیزه برای درس خواندن داشته باشید، حتماً باید از قبل هدفی سوزان داشته باشید. هدف سوزان کشف کردنی است و برای اینکه بتوانید هدف سوزان منحصر به فرد خودتان را کشف کنید پیشنهاد می کنم کتاب “نیتروکنکور” که به قلم بنده چاپ شده است را مطالعه کنید.

مسیر رسیدن به هر هدفی پر از فراز و نشیب و پر از پستی و بلندی است؛ برای رسیدن به هر هدفی باید سختی هایی را تحمل کرد و اصلاً موفقیت بدون هدف معنا ندارد!

4. قبل از مبارزه گرم کنید !
برای به دست آوردن انگیزه درس خواندن باید مثل یک رزمی کار حرفه ای عمل کنید! اگر با رشته های ورزشی به خصوص رشته های رزمی آشنایی داشته باشید، می دانید که یک رزمی کار حرفه ای قبل از مسابقه با تمرین های مناسب مثل حرکات کششی و…. بدن خود را گرم می کند. گرم کردن معمولا شامل حرکاتی به نسبت سبک تر و کم شدت تر از حرکاتی است که در رینگ مبارزه اجرا می شود و چه بسا برخی از ورزشکاران که جوانند و جویای نام با گرم نکردن قبل از مسابقه یا حتی داخل باشگاه آسیب های جدی فیزیکی  دیده اند.

برای به دست آوردن انگیزه درس خواندن باید ابتدا با درس های سبک تر یا فصل ها و مبحث های سبک تر مطالعه را استارت بزنید تا لذت پیشرفت و مطالعه را بچشید و سپس آهسته ولی پیوسته به سراغ مباحث سخت تر بروید و آن ها را از پا درآورید. مثل هنرجویی که از کمربند سفید یک رشته رزمی شروع به کار می کند و به ترتیب خود را به کمربند مشکی و… می رساند.

 

 
 

 


5. خود را در رودخانه پرت کنید !
یکی از راه های رسیدن به انگیزه درس خواندن، این است که خودتان را در رودخانه ای بزرگ و پر خروش پرت کنید! به این ترتیب که جمعی از دانش آموزان درس خوان و موفق را پیدا کنید و سپس خودتان را در این جمع به هر ترتیبی که شده  جا کنید!

همین که شما در جمع این دانش آموزان باشید دانش آموزانی که به اصطلاح عامیانه ” تو باغ هستن…! ” برای انگیزه درس خواندن شما کافی است؛ چرا که بدون شک تحت تاثیر وضعی این افراد قرار گرفته و شما هم انگیزه درس خواندن پیدا می کنید. سعی کنید رفیق و دوستی برای خود انتخاب کنید که شبیه این تیپ باشد تا از او تاثیر مثبت بگیرید و پیشرفت کنید.

6. از تکنیک 5 دقیقه استفاده کنید
یکی از اصلی ترین مشکل بسیاری از افراد حتی در زمینه های غیر درسی مشکل ” شروع کردن ” است. به همین دلیل انگیزه درس خواندن ندارند!

راه حل این مشکل تکنیکی فوق العاده به اسم تکنیک 5 دقیقه استغ به این ترتیب که حس و حال انجام هرکاری را که ندارید فقط و فقط به مدت 5 دقیقه انجامش دهید. 5 دقیقه مدت زمانی بسیار بسیار اندک است و عملا هیچ کسی را اذیت نمی کند و بعد از 5 دقیقه انجام دادن آن کار اگر دوست نداشتید کار مورد نظر را متوقف کرده و انجام ندهید!

 

 
 

 


7. به دنبال سبک خاص خودتان باشید
هر انسان با انسان دیگر تفاوت های اساسی دارد هیچ دو انسانی یکسان نیستند؛ حتی دوقلو ها هم که پدر و مادرشان یکی است و حتی از نظر ظاهری بسیار شبیه هم هستند، از نظر ژنتیک فقط 65 درصد شبیه هم اند و 35 درصد با هم تفاوت دارند! هر دانش آموزی سبک و مزاج مطالعاتی خاص خودش را دارد، لطفا فقط تقلید نکنید بلکه اصول راه و اصول مطالعه و درس خواندن را یاد بگیرید و آنگاه خودتان با سبک  شخصی خاص خودتان کار را پیش ببرید.

8. جواب پس بده !
یکی از راه های ایجاد انگیزه درس خواندن این است که لیستی از افرادی که خاطرشان برایتان عزیز است را تهیه کنید و طی دیداری به تک تک آنها قول بدهید که خودتان را به فلان هدف می رسانید.

این کار باعث می شود زمانی که تنبلی سراغتان می آید یاد عزیزانتان بیفتید و اینکه به آنها قول موفقیت داده اید و هیچ انسانی دوست ندارد پیش عزیزش بی عرضه جلوه کند! این ترفند شب و روز را از شما می گیرد و شما را به سمت هدف هل می دهد! انسان برای رسیدن به هدف علاوه بر اشتیاق و علاقه نیاز به ترس مفید هم دارد که در روان شناسی به استرس مفید معروف است.

9. هدفت را کوچک کن
رسیدن به هدف بزرگ در وهله اول و ابتدای کار امکان پذیر نیست و به همین دلیل گروهی از دانش آموزان انگیزه درس خواندن را همان ابتدای کار از دست می دهند. برای مثال کسی که هدفش موفقیت در کنکور است، درصورتی که کنکورش یکسال دیگر برگزار می شود، باید هدف بزرگتر یعنی موفقیت در کنکور را به چند هدف کوچکتر خرد کند تا راحت تر و با انرژی و انگیزه بیشتر بتواند به هدف برسد.

مثلا می تواند بودجه بندی کلی کنکور را به 10 بودجه بندی کوچکتر تقسیم کند و هر کدام را به ترتیب مطالعه کرده و پس از اتمام مطالعه و مرور کردن آن بخش، خود را مورد ارزیابی قرار دهد و آزمون تستی بدهد و در زمان استاندارد خود را بسنجد تا متوجه نقاط قوت و ضعف خود شود. به علاوه اینکه از سردرگمی یکساله هم فارغ شود و با آرامش روان سراغ بخش های دیگر برود و به همین ترتیب کار را پیش ببرد. وگرنه این گفتگوی درونی او را بیچاره خواهد کرد که” کو تا یه سال دیگه …؟؟؟ ” هنوز یکسال وقت دارم !!!

 

 
 

 


10. درگیر حاشیه نشوید
یکی دیگر از موانع انگیزه درس خواندن حاشیه های درس و کنکور و… است، درصورتی که عملا هیچ اهمیتی ندارند و بیشتر جنبه تبلیغاتی و وسیله ای برای بیشتر لایک و بازدید  خوردن پست ها هستند!!!

برای مثال دستور العمل قطعی حذف کنکور از امسال و یا اینکه بیشتر شدن ظرفیت فلان رشته یا کم شدن ظرفیت رشته ای دیگر و هزاران خبر های حاشیه ای که هیچ تاثیر مثبتی بر درس خواندن دانش آموزان ندارند و فقط و فقط ذهن دانش آموزان را درگیر می کنند و بسیارند کسانی که متن و اصل کار را رها کرده و بیشتر به حاشیه ها می پردازند ( این گروه معمولا بیشتر در معرض گوشی و اینترنت قرار دارند!!!)

انگیزه درس خواندن برای کنکور
برای رسیدن به موفقیت گاهی لازم است کارهایی انجام بدهیم که علاقه ای به انجام انها نداریم. به این فکر کنید که مهمترین کاری که باید انجام بدهید چیست؟ قطعا قبولی در کنکوری که در موفقیت شما موثر است! در اینطور مواقع دقیقا باید به جواب همین نوع سوالات فکر کنید که آیا این کار واقعا باید انجام شود؟ و انجام ندادن یا خوب انجام ندادن آن چه نتایجی را به همراه خواهد داشت.

اگر به این نتیجه رسیدید که این کار حتما باید انجام بشود، صرفا روی انجام شدن آن تمرکز کنید. به آسایش بعد از انجام دادن آن فکر کنید. اگر به این نتیجه رسیدید که این کار حتما باید انجا بشود، صرفا روی انجام شدن آن تمرکز کنید. به آسایش بعد از انجام دادن آن فکر کنید. به لحظه ای فکر کنید که به نتیجه ی دلخواهتان از کنکور رسیده اید و تمام تلاش هایتان جواب داده است. آن حس خوب را در خودتان ایجاد کنید و بگذارید همان حس انگیزه ی شما برای درس خواندن و موفقیت در کنکور شود.

- خواب کافی داشته باشید
- غذای خوب و مفید بخورید
- محل مطالعه خوبی انتخاب کنید.
- به آینده فکر کنید
- ساعت های پر بازده بدن خود را پیدا کنید
- در بین مطالعه استراحت
- تکنیک هایی که برای افزایش انگیزه وجود دارد را فراموش نکنید حتماً آن ها را به کار بگیرید.
البته برای موفقیت در کنکور راه های بسیار زیاد دیگری هم وجود دارد که پیشنهاد می کنم برای دانستن آن ها حتماً مقاله موفقیت در کنکور را هم مطالعه کنید.

 

 
 

 


تصور و تجسم کنید
اگر مشکلی با یک کار خاص دارید این طور تصور کنید که شما این کار را با موفقیت و به نحو احسنت به اتمام می رسانید. قدرت تجسم در ذهن انسان ها یکی از راه های دستیابی به موفقیت در زندگی است.

در واقع شما باید  از نظر روحی به خودتان تلقین کنید تا بتوانید کار مربوطه را به نحو احسنت انجام بدهید. . زمانی که شما  خودتان را با انجام یک کار تجسم می کنید، این کار توسط مسیرهای عصبی در مغز انجام می شود. تجسم کردن این قدرت را به شما می دهد، تا در واقعیت هم همان کار مربوطه را به آسانی انجام دهید.

بنابراین برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن هر روز چند دقیقه را به کارها و وظایف درسی فکر کنید، حتی با وجود ترس و دلهره ای که از انجامشان دارید، تصور کنید که همه آن ها را به خوبی و با موفقیت پشت سر خواهید گذاشت. خیلی وقت ها ما به سراغ کاری نمی رویم چون از آن می ترسیم. از آن می ترسیم چون درباره آن اطلاعات کافی نداریم و نمی دانیم چه چیزی در انتظار ما است یا چطور باید آن را مدیریت کنیم. انگیزه برای درس خواندن زمانی از بین می رود که ندانیم واقعا چطور باید آن را انجام دهیم.

 

 
 

 


قبل از شروع، در ذهنتان مراحل شروع را تصور کنید:

فرضاً از درس ریاضی شروع می کنم و ۴۵ دقیقه می خوانم

۱۰ دقیقه استراحت می کنم بعد ۴۵ دقیقه دیگر درس را می خوانم

بیشتر اوقات شروع کردن مهمترین چیزی است که به آن نیاز دارید. وقتی متوجه بشوید که در جریان انجام کار هستید و  همینکه ببینید چه چیزی در انتظار شماست انگیزه برای درس خواندن و ادامه دادن ایجاد می شود.

چگونه در درس خواندن منظم باشیم ؟
نظم، از مهم ترین نیازهای هر دانش آموزی برای موفقیت است. برای اینکه به هدف خود دست پیدا کنید و در امتحانات یا کنکور موفق باشید، بایستی برنامه ریزی داشته باشید و با رعایت آن، نظم را در کارهای خود ایجاد کنید. یکی از راهکارهای موثر در ایجاد نظم، استفاده کردن از جدول آیزنهاور است به این ترتیب که:

کارهای خود را به چهار دسته مهم و فوری، مهم و غیر فوری، غیرمهم و فوری و غیر مهم و غیر فوری تقسیم بندی کنید و لیستی از تمامی کارهایی که روزانه در گیر آن ها هستید را تهیه کنید و به ترتیب تک تک کارها را در یکی از چهار دسته بندی بالا قرار دهید. به این ترتیب از سردرگمی های فراوان رها می شوید و با انسجام و آرامش ذهنی مشغول به کار شوید.

نکته مهم در مورد جدول آیزنهاور این است که برای شروع کار باید از کارهای مهم شروع کنید؛ یعنی مهم و فوری را ابتدا انجام دهید و سپس سراغ مهم و غیرفوری بروید. پس از اینکه خیالتان از انجام کارهای مهم راحت شد، اگر وقت اضافه داشتید به سراغ کارهای غیر مهم بروید. شما با این روش به راحتی با مدیریت زمان می توانید هم درس بخوانید و هم به اندازه کافی تفریح داشته باشید. در هر شبانه روز 24 ساعت در اختیار دارید که زمان نسبتاً زیادی است و به راحتی می توانید با مدیریت زمان به طور منظم به تمامی کارهایتان برسید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    603 بازدید

    0 نظر

    درج: 4 اسفند 1399

    توسط: e.timsari
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی سایت

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir