چگونه با انتقاد برخورد کنیم؟

0
چگونه با انتقاد برخورد کنیم؟
تمام بازخورد ها با حسن نیت ارائه نمی شوند. بنابراین درباره اش به دقت بیندیشید زیرا که برخی از افراد می خواهند احساسات طرف مقابل را جریحه دار کنند ولی برعکس برخی دیگر تنها می خواهند اوضاع و شرایط را بهبود ببخشند. برخی از نظر ها معتبر هستند و برخی دیگر کاملا غیر معتبر.
راهنمایی های زیر به شما کمک خواهد کرد تا انتقاد ها را بپذیرید.

مثبت نگه داشتن گفتگوهای درونی:


همه ی افراد در ذهنشان با خودشان صحبت می کنند و این کار غیر معقولی نیست. طبق نظر مشاور خوب این گفتگوهای درونی ضمن نمایان کردن عزت نفس و خود انگاره مان به شدت به رفتار روزانه مان تاثیر می گذارد. گفتگوی درونی می تواند موجب ارتقا و اعتلای ذهن و زندگیمان شود و یا این که شخصیتمان را سرکوب کرده و حقیرمان سازد. اگر گفتگوهای درونی مان منفی باشد هر گونه کلام و انتقاد دیگران را منفی برداشت خواهید کرد و از آن جایی که این گفتگوهای منفی عزت نفس شما را نیز ضعیف کرده است موجب خواهد شد که در صورت شنیدن هرگونه انتقاد سریعا ناراحت شوید ولی داشتن گفتگوهای مثبت تاثیر مثبتی به افکار شما و برخورد شما با دیگران خواهد داشت. به همین دلیل سعی کنید تا مهارت های لازم برای مثبت نگه داشتن گفتگوهای درونی تان را مثبت نگه دارید.

برای بهره برداری بهتر از نقطه نظرهای انتقاد کننده، قصد و غرض او را در وهله ی اول ارزیابی کنید.

زمانی که فردی از شما انتقاد کرد سریعا جبهه نگیرید و واکنش منفی نشان ندهید بلکه ابتدا سعی کنید با صحبت و آرامش کامل قصد و غرض او را متوجه شوید و بعد از آن تصمیم بگیرید. سخنان انتقاد کننده را از یک صافی مجازی عبور داده و تنها به حقایقی که از آن می گذرد توجه کنید. به این ترتیب می توانید بدون برخورد با احساسات و هیجانات، تنها به اطلاعات سودمند واکنش نشان دهید.

پرس و جو کنید.

طبق مطالعات مرکز مشاوره خانواده تا زمانی که منظور طرف مقابل را متوجه نشده اید و به طور کامل آن را درک نکره اید درباره ی آن پرس و جو کنید تا انگیزه، هدف و قصد طرف مقابل را متوجه شوید و آن را به طور کامل درک کنید. بدون پرسیدن ممکن است که از هدف واقعی فرد با خبرنشوید و بی دلیل از طرف مقابل برنجید و ناراحت شوید به همین دلیل سعی کنید با حرف زدن و برقراری ارتباط از اصل ماجرا باخبر شوید.



عذر و بهانه نتراشید.

از عذر و بهانه تراشیدن فاصله بگیرید و با نیت درک و فهم گوش کنید و جزییات را جویا شوید و در صورت لزوم مسئولیتی را به عهده بگیرید. مهارت گوش دادن یکی از مهم ترین مهارت ها در برقراری ارتباط است. گوش دادن فعال زمانی اتفاق می افتد که بدون قضاوت کردن و هرگونه تحریف شناختی دیگر به حرف های طرف مقابل گوش دهید و صحبت های او را تا انتها گوش دهید و نتیجه اثربخش را بگیرید.

آینده را کانون توجه قرار دهید.

برای بهبود شرایط و اوضاع چه برنامه ای دارید و اگر که انتقاد کننده قصد بهبود وضعیت شما را دارد از او تقاضا کنید که بر رفتارتان نظارت کند و یا کمکتان کند. نشان دادن واکنش های تند این را نشان می دهد که شما ممکن است از عزت نفس کمی برخوردار باشید و به دلیل داشتن تحریف های شناختی توانایی برقراری ارتباط درست را نداشته باشید به همین دلیل خودتان درباره آینده تان فکر کنید که چگونه می توانید شرایط بهتری را برای خودتان رقم بزنید و در جهت آن تلاش کنید.

موضع دفاع نگیرید.

در برابر انتقاد همانطور که در موارد بالا نیز اشاره کردیم نباید موضع دفاعی بگیرید زیرا که مراقبت از خود غریزه ای طبیعی است و به همین دلیل گوش کردن به آن چه که انتقاد تلقی اش می کنیم دشوار خواهد بود. مگر این که متوجه شویم انتقاد با حسن نیت و برای کمک است. طبق مطالعات روانشناسی ازدواج جبهه گرفتن و حالت دفاعی در مقابل انتقاد باعث می شود که به بحث و اختلاف منجر شود و یا ارتباطات را به طور کامل با بن بست رو به رو سازد. افراد ممکن است تصور کنند که به خاطر انتقاد رنجیده ایم و یا احساس تهدید کرده ایم و .... اما مواردی که در ادامه بیان می کنیم به شما کمک خواهد کرد تا در مقابل انتقاد دیگران جبهه نگیرید و حس تفاهم و سازگاری را در خود افزایش دهید.        

واکنش های خودتان را کنترل و نظارت کنید زیرا که همه ی ما قبل از جبهه گرفتن احساس خاصی داریم. برلی مثال عضلات گردن و شانه هایمان سفت و محکم می شود و یا تند و کوتاه نفس می کشیم و یا چهره مان برافروخته می شود. زمانی که احساس کردید در حال جبهه گرفتن هستید نفس عمیقی بکشید و ذهنتان را به سخنان طرف مقابل متمرکز کنید و با تمام قوا گوش کنید. اگر که واکنش های دفاعی هنوز هم در شما وجود دارد آب بنوشید و چند دقیقه دوباره نفس بکشید و با چند پرسش نظر فرد را جویا شوید تا انتقاد او را درک کنید و و این نکته را در نظر بگیرید که انتقاد کننده نمی خواهد که به شما آسیبی برساند و صرفا با اطلاعاتی که دارد می خواهد که به شما کمک کند پس تندخو شدن و عصبانی شدن و نشان دادن واکنش های شدید می تواند رابطه شما را با مشکل مواجه کند به همین دلیل سعی کنید که به آن ها با دقت گوش کنید و سوال هایی را بپرسید تا هدف فرد از مطرح کردن آن را کاملا درک کنید و سوءتفاهم ها را برطرف کنید.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    313 بازدید

    0 نظر

    درج: 18 اسفند 1400

    توسط: u-143390
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir